Datumverstellen (niet tussen de 20.00 uur en 2 uur)

Hallo allemaal.

In de gebruiksaanwijzing van mijn Fortis staat (met uitroepteken!) dat je de datumversteller niet tussen de 20.00 uur en 2 uur mag verstellen. Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als je dit toch doet. Loopt je uurwerk dan knarsend in elkaar, slijt hij gewoon sneller, of gebeurt er misschien iets anders?
Ik vraag dit omdat mijn horloge plotseling de geest gaf (2824-2 uurwerk). Je hoort niets raars, ook het verstellen van wijzers, datum etc. gaat zonder problemen, maar hoe ik ook schud of draai, hij geeft geen kik. Ik ben bang dat ik de bovengenoemde regel eens per ongeluk aan mijn laars heb gelapt, toen ik wat met mijn klokje aan het spelen was :(.

Alvast bedankt,

Wilfred

Omdat de tanden van de datumversnelling dan al in werking zijn getreden. De tanden komen zo niet goed tegenover elkaar te staan en je zou het mechanisme kunnen beschadigen.

Wilfred welk model Fortis heb je het hier over?

Heb zelf ook een Fortis maar had hier nog nooit over gehoord, ga het zometeen gelijk doorlezen…

Hallo Wilfried,

Tussen 20u en 2u komt het datumwiel met een vingertje, dat ingrijpt met de datumschijf, in kontakt en neemt zo de tanden van de datumschijf mee om de datum te laten verspringen.
Bij het Valjoux caliber 7750 enz. is dit een vaste vinger op het datumwiel en indien men dan de datumschijf met de kroon zou verdraaien (correctie) dan zou er een beschadiging ontstaan aan die onderdelen.
Nu bij ETA 2824-2 is “het vingertje” op het datumwiel mobiel opgesteld, dwz. men kan de datumschijf met de kroon verzetten tijdens de ingrijping, het vingertje heeft een veersysteem (beweeglijk) om te voorkomen dat er een beschadiging zou optreden tijdens de ingrijping met de datumschijf. Dit systeem word al toegepast vanaf de jaren ’ 70 met het caliber ETA 2620.
Is jouw Fortis een Valjoux of ETA caliber ? Indien een ETA ligt de oorzaak ergens anders, maar kan van hieruit zonder te zien geen antwoord op geven.

Groeten,
Freddy

Hallo allemaal, bedankt voor de antwoorden, vooral Freddy, het is me allemaal een stuk duidelijker geworden.
Mijn horloge is trouwens een Fortis Flieger, witte wijzerplaat, 34 mm kast, zwart leren bandje, ETA 2824-2 uurwerk. Ik heb hem op ebay gekocht, dus ik weet niet hoe het dan met garantie zit. Ik heb Fortis vandaag een mailtje gestuurd, hopelijk komt er iets positiefs uit.

Groeten, Wilfred

Even voor de duidelijkheid: mijn kapotte horloge is dus de Fortis.

Wilfred