ik ben sinds gisteren de blije eigenaar van een nieuwe Roamer Rotodate II. Toch wel memorabel momentje, want ik ben zo’n 27 jaar ‘horlogeloos’ geweest…
Na wat gepiel met schakeltjes er tussenuit halen en instellen van juiste tijd en datum viel mij vandaag op dat het horloge nog op 3 januari stond. Het is echter toch écht 4 januari vandaag…
Mijn vraag aan jullie: kan het zijn dat je bij het verdraaien naar de juiste datum wat ‘speling’ hebt, dus dat je moet stoppen met draaien als de gewenste, juiste datum nét aan in het venstertje komt OF dat je 'm nét ietsje verder kunt doordraaien, zodanig dat de datum net niet doorschiet naar de volgende dag ?
Dat zou kunnen. Ik heb het eens meegemaakt bij een ander horloge. Het kan ook zijn dat de horloge in kwestie later pas de datum verzet. Heb het meegemaakt ooit dat de datum pas om 7 uur in de ochtend werd verzet. Ja dat was geen high end horloge toen haha
Draai de urenwijzer rond tot hij 2 keer van datum wisselt, dan kan je in ieder geval wat gerichter zien wanneer het gebeurt
Goed de handleiding gelezen?
Er zit een STP 1-11 uurwerk in, welke een kopie is van de ETA 2824-2.
Het kan zijn dat je niet op het juiste moment (s’avonds, voor het uurwerk) de datum hebt verzet.
Diverse uurwerken kunnen daar niet tegen.
Ik sluit mij aan bij @pedram; draai maar eens aan de kroon om de tijd te verzetten en let goed op wanneer/hoe de datum verspringt.
Succes, we lezen het wel?
misschien nog een tip: (voor als het horloge een paar dagen heeft stil gestaan:)
datum doordraaien tot aan de dag van voorgaande dag, en daarna met de kroon uren/minutenwijzers doordraaien tot de juiste datum te voorschijn komt. En dan er wel even op letten hoe laat het is: voor of na 12 uur.