De after-sales van Dornbluth

Dit is een crosspost van DZVL maar ik wilde ook hier even laten horen dat het ook anders kan dan bij andere firma’s

Ten eerste ben ik ontzettend blij dat ik mijn Dornbluth niet heb verkocht. Eerst vond ik het zonde dat een dergelijk horloge voor mij geen daily wearer zou zijn. Aangezien ik nog genoeg andere klokken in mijn collectie hebt complementeerd te Dornbluth het geheel eigenlijk wel.
Maar goed, de after-service.

Toen ik het horloge eind april kocht was het al dik vier jaar oud. Ik wist dat hij t.z.t. een beurtje zou moeten krijgen. Er zaten een paar foutjes op het horloge zoals bijvoorbeeld de wijzerplaat. Maar goed, stiekem vond ik dat dat ook wel z’n charme had.
Op een gegeven moment Dirk toch maar een gemaild om te vragen wat een beurtje zou kosten. Een halve dag later had ik al een mailtje terug van zijn vrouw met een offerte. 390 euro zou het moeten kosten. Hieronder zou een complete service vallen en het opmaken van de kast.
Daarnaast vroeg ik wat het kostte om de kroon te laten vervangen (ik had nog het oude type zonder tekst), de wijzers (ik had nog de oude smalle wijzers) en een nieuwe wijzerplaat (ik ergerde me toch een beetje aan dat lijntje). Het horloge was vier jaar oud en dus ver buiten de garantie. En aangezien het (behalve de wijzerplaat) geen foutjes waren wilde ik hier graag voor betalen.
Na wederom 1 dag kreeg ik een mailtje terug van Dirk. De wijzers en kroon worden gratis vervangen en als de wijzerplaat daadwerkelijk een foutje bezit dan wordt deze ook vervangen. Dat mijn 99.0 vier jaar oud was maakt daarbij niets uit.

Toen ik die van Gerard een keer heb gezien wist ik al dat ik graag de wijzerplaat met die spikkel erin wilde hebben. Aangezien dat waarschijnlijk toch een duurdere wijzerplaat is als de standaard matte (hoewel ze beide sterling zilver zijn) hoefde ik hiervoor niks extra’s te betalen. Vond ik echt ontzettend netjes van Dirk (Ik mag hem Dirk noemen )

Daarnaast vroeg ik of het mogelijk was om hem voor de 15de oktober terug te hebben in verband met het Glashutte weekend. Geen probleem, het moest zelf voor het einde van de maand wel lukken. Let wel, het horloge is de 11de september bij Dirk aangekomen.
Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de Swatch Group is dit toch wel erg snel. Nu heeft Dornbluth geen 45000 horloges die jaarlijks terugkomen voor een batterijtje/service/garantie maar toch. Voor een merk met een wachttijd van 7 maanden vind ik dit toch heel erg netjes.

Als je uiteindelijk gaat kijken naar wat voor horloge je koopt voor dit geld en de after-sales in ogenschouw neemt dan denk ik dat er maar weinig merken zijn met zo’n goede prijs/kwaliteitverhouding.
Ik ben dit soort merken steeds meer gaan waarderen en de massa (waaronder mijn werkgever ook valt) steeds minder. Jammer dat zulke merken vaak niet te betalen zijn (Roger Smith, Kari Voutalainnen etc. etc.)

Uiteindelijk is het niet rationeel te verklaren waarom je een dergelijk duur horloge koopt. Maar het is die oprechte emotie die me zo aantrekt in een dergelijk merk.

Ik sluit mijn stuk af met een Master-Card reclame waar ik aan moest denken.

Dornbluth 99.0 = 3000 euro
Servicebeurtje = 390 euro
Het persoonlijke, warme contact met Dirk. Het gevoel dat niet alles om geld gaat maar om liefhebberij en de ambacht die in een Dornbluth gaat = onbetaalbaar

positief verhaal in een tijd waarin het lijkt alsof alles wat mis kan gaan in de horlogerie maar normaal gevonden moet worden. Hier zie je het voordeel van een klein merk, maar groots in prestatie. Overigens: zo’n Voutilainnen is inderdaad prachtig.

Veel plezier nog van je Dornbluth (maar dat zal wel lukken).

Groet,
Arno.

In deze tijd, waarin alles om de verpakking (markting bv) gaat, ipv de inhoud, is dit een zeldzaam verhaal, ben ik bang van…

Moet ook wel zeggen dat de consument ook niet altijd helemaal eerlijk is hoe het komt dat een horloge het niet meer doet.

Voorbeeld, ik laat me horloge hard vallen op een vloer. Uurwerk loopt niet meer. Mensen gaan op hoge poten terug naar de juwelier. Want van een Zwitsers kwaliteitsproduct mag je dit niet verwachten.
Als jij met je BMW tegen een boom aanrijdt wanneer je wegrijdt bij de dealer ga je ook niet terug voor garantie. Als ze dan vragen of het horloge een flinke klap heeft gehad is het natuurlijk altijd nee.
Sommige mensen verwachten ook dat een Swatch 20 jaar meegaat en zijn zeer ontsteld als dit niet zo is.

Maar goed, neemt niet weg dat de after-sales vaak beter kan.

Mooi en duidelijk verhaal ben zeer benieuwt naar de foto’s als je hem terug hebt
(heb stiekem zitten kweilen toen hij te koop stond)

gr Pieter

Mijn beste,

Een boeiend verhaal van een prachtig horloge geboren uit een solide horlogehuis. Chapeau!!
Immers:

wie een ander helpt, bouwt aan zichzelf!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Goed dat je hem hebt gehouden Tom, zo’n horloge is voor het leven. De service van Dirk is top! Ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt.

Hallo Tom.
Prachtig verhaal en fijn dat je zo een goed gevoel hebt bij dit merk.
Ik heb Dirk en zijn vrouw al een paar keer op Baselworld bij Christiaan ontmoet.
Jij verwoordt precies wat voor een gevoel je bij je horloge hebt.Ik heb dat gevoel bij een Van der Klaauw.
Al dat gezeur van andere mensen over het is geen wereldmerk als iemand eens advies vroeg over wat hij zou moeten kiezen tussen bijv een Van der Klaauw en IWC werd ik zo moedeloos van.
Geniet nog vele jaren van je Dornbluth.
Groeten,
JohnSr

Het is en blijft een mooie klok, ik ben ook benieuwd naar foto’s als je em terughebt. Helaas kan of wil niet iedereen om en bij de 3000 euro uitgeven voor een uurwerk, hoe mooi hij ook is.
En geef toe een service alle 3 a 4 jaar( 390 euro) is ook niet meteen een koopje. Daarvoor koop je al een ander leuk automaatje maar goed als je er wel 3000 euro voor overhebt en je kan je de service veroorloven dan is het idd heel leuk wat jij hier verteld en dat is de essentie van je post.

Moet dat nou hier, JohnSr, kun je dat niet beter in het draadje zelf doen, lijkt me gepaster.

Ik denk dat Dirk wel de pluim verdiend heeft en wens Tom veel plezier toe met zijn prachtige horloge.
De voor- foto’s hebben we gezein, Tom, nu de ‘erna’ nog! (tu)

Dat is een mooi verhaal Tom, en ik heb Dornbluths in het echt gezien, het zijn prachtige horloges. Vooral de uurwerken vind ik bijzonder fraai.

Inderdaad, dit is (onder meer) de meerwaarde van een dergelijk merk!

Ik snap ook wel dat niet iedereen een horloge van 3000 euro kan kopen (ik heb overigens niet nieuw gekocht)
Qua uurwerk hoefde hij nog geen service te hebben volgens mijn horlogemaker maar ik vond het gewoon een fijn gevoel om hem eens helemaal nagekeken te hebben. Zeker omdat er toch een aantal zaken waren waar ik me aan stoorde.
Die onderhoudskosten van 100 euro per jaar (waar die 400 euro op neer komt per jaar) vind ik nogal meevallen.
Mijn horlogemaker kon hem servicen voor 130 euro. Maar voor dat niet al te grote verschil breng ik hem toch liever naar de maker. Die kijkt er toch anders naar als mijn (overigens hele goede) horlogemaker.
Als een beurtje 800 euro had gekost dan had ik hem niet naar dornbluth gestuurd.

Je weet gewoon dat als je zo’n horloge koopt dat onderhoud niet goedkoop is. Denk dat je voor een wat bekender merk nog veel had moeten betalen.
Ach en er zijn wel meer dingen die geld kosten wat je beter aan een horloge had kunnen besteden. Voor die CD’s die je koopt heb je ook een leuke Swatch, ik bedoel maar
Hoort er gewoon een beetje bij.