Ik vind het juist andersom! Ik zou voor de explorer gaan
OMG… Wat een reactie en wat denken jullie met mij mij. Dank jullie wel. Ook wel de kracht van het forum geloof ik. Ik dacht dat het makkelijker zou worden door de vraag voor te leggen maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren.
Ik vind het datum venster van Rolex niet mooi daarom kom ik ook eigenlijk uit bij de explorer.
Weet iemand en dan kijk ik bijvoorbeeld naar @tompj. Weet u of het inderdaad klopt dat de Hesalite en de saffier even dik zijn of scheelt dit toch aanzienlijk? Als iemand anders dit weet hoor ik het graag wat precies het hoogte verschil is tussen beide.
Als we gaan kijken naar puur wat er binnen intikt. Zou het dan eenduidig de Omega zijn?
@Arie_Kabaalstra. Monaco staat mij helaas niet ook al geprobeerd.
@SwedishChef. Zou u mij kunnen vertellen waarom u naar de explorer neigt en welke Speedmaster u heeft. Diegene die ik op t oog heb of de originele?
Zeg maar ‘je’, voel ik mij prettiger bij.
Explorer is misschien best of both worlds, een Explorer kan altijd en overal!
Dat kan een Speedy eigenlijk ook, maar heeft eerder de neiging uit de toon te vallen door zijn sportiviteit.
Ik heb een originele Speedy uit 1984.
Mede omdat je het uurwerk zo mooi vind zou ik voor de Speedmaster gaan. Ook meer een icoon.
En ik ben het niet eens met mensen die de Speedmaster druk vinden ogen. Het is voor mij één van de meest rustige chronografen die bestaan.
Ik ben met (met zelf een Speedmaster) misschien partijdig, maar ik vind beide horloges ERG mooi en tijdloos. Je kan er onmogelijk de mist mee in gaan dus ga op je gevoel af.
Beiden zijn bandenswappers al vind ik de Speedmaster nog iets veelzijdiger met banden.
@SwedishChef. is goed. Ik zal het minder formeel houden. Ai ai.
@ Cliogek. Dat is inderdaad een punt voor de Omega maar zoals @Pablo1971 al aangaf was ik aangenaam verrast door de Explorer. Tot voor kort was ik geen Rolex liefhebber en dan druk ik me zacht uit.
Welk uurwerk is eigenlijk robuster of kunnen ze allbei wel wat hebben. Niet dat ik rare dingen van plan ben (Rolex geeft dan wel weer 5 jaar garantie en als ik me niet vergis toch wel langere tijd dat het zonder onderhoudt moet tikken? 10 jaar dacht ik? Correct me if I am wrong)
Vind jouw beide opties super, Speedy is natuurlijk top, maar de Rolex is zo verschrikkelijk goed gebouwd. 904L staal blijft voor eeuwig mooi om naar te kijken, band voelt degelijker.
Maar in dat geval zou ik toch voor onderstaande gaan, de 3, 6 & 9 op de Explorer vind ik niet zo mooi. Bij onderstaand model kun je ook nog kiezen uit verschillende kleuren wijzerplaten.
Ik wil Oyster perpetual bewust niet. Al die kleurtjes ertussen door. Brrr. Nu valt die jij laat zien nog het meest mee maar die blauwe wijzerplaat met die groene combi. Niet mooi, toch bedankt voor het meedenken en de suggestie
Allebei mooi maar als ik moest kiezen als beater (ben beetje bevooroordeeld ) zou ik de Explorer kiezen.
Bij mij gaat hij na al die jaren nog steeds niet vervelen en past overal bij.
Groot pluspunt in dit geval voor de Rolex is de schroefkroon,dus waterdichtheid.
Succes!
Persoonlijk zou ik voor de Rolex gaan, mooi door de eenvoud, zeker ook zonder datum!
Zonder meer de Rolex, past overal bij , betrouwbaar en waardevast .
Ja die 114300 in grijs is super mooi.
Heb de blauwe om gehad omdat de grijze even niet op voorraad was en ga binnenkort beiden vergelijken.
De gekleurde puntjes moet je inderdaad van houden. Ik vind het wel dat beetje sportiviteit brengen. Anders vrij saai en voor mij té dressy.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar de Speedmaster niet bij zou passen. Draag ik zowel in de zomer met korte sportieve broek op staal of nato tot in de winter met nette kleding op leer.
De 3-6-9 hou ik iets minder van. Ik weet waar de 3-6 en 9 zitten
Een plus inderdaad voor de kroon van de Rolex.
Tjonge, wat een lastige vergelijking tussen twee iconische horloges. Als je de middelen niet hebt om er twee te bezitten zou ik puur op emotie afgaan en niets zakelijks proberen te bedenken. Blijf bij je eertste ingeving.
Bij mij is dat de Speedy.
Pure emotie rondom dit horloge.
EXPLORER, de perfecte DAILY beater mede door zijn waterdichtheid.
Hoeft de eerste vijf jaar, tot een servicebeurtje, niet van je pols af…
Geschikt voor alle gelegenheden en Omstandigheden!
Mijn top 2 droomhorloges of all times hoor…
Ik roep maar wat:
Deze twee passen (en volgens sommigen horen) in elke collectie. Naar mijn smaak de ideale kerncollectie, en daarnaast wat duikers met kleurtjes. Klaar.
Jouw kernoverwegingen:
1 De Explorer: Meer onder de radar=grote plus, staat beter ivm maat, sportief (en dan bedoel je waterdichtheid?), vermoedelijk vaker dragen.
2 De Speedmaster: Icoon en verlekkerd loeren door de zichtbodem
Als ik het zo lees weegt 1 net wat zwaarder dan 2?
En dan financieel:
Dan dus de Explorer. Dan heb je die binnen.
Voor de moonwatch geldt dat je niet persé een (bijna) nieuwe hoeft te kopen, er is nog wel aanbod ruim onder de 3000 euro van aantrekkelijke moonwatch met wat levenservaring en er een retrofit zichtbodem op zetten.
De kans dat je een meevaller hebt in de komende 10 jaar en toch een Speedy erbij kunt kopen is groter dan dat je de 214270 mkII erbij kunt kopen. Wie weet ben je wel een keer zo ver dat je jouw nummers 3, 4 en 5 er voor op wilt offeren, en dan is de benodigde kapitaalinjectie nog wat beperkter.
M.b.t. de hoogte vd Speedy (hesalite vs saffier): de hesalite zal iets hoger zijn want is niet vlak. Maakt het horloge in mijn oven echter veel mooier. Heeft een warmere uitstraling en geen witte rand.
De Rolex is prachtig, maar te saai voor mij.
De Speedmaster is wat druk, maar is toch makkelijk afleesbaar.
Hoewel ik geen liefhebber van de oude explorer was, ben ik dat wel van de nieuwe 2016 versie. Die is perfect. Ik ben nooit een groot fan geweest van de speedy. Bij de sapphire sandwich vind ik de zichtbodem zonde vanwege het simpele uurwerk dat erin zit. Een dichte achterkant is fraaier vanwege het uurwerk. Bij de 9300 calibers vind ik dit wel weer kunnen.
Neeeeeeeee, niet doen Tom! Niet in de oven!
Geeft mooi patina…
Een bijna onmogelijke keuze dit.
Toch zou ik voor de Rolex gaan , het uurwerk is gewoon ongekend degelijk.
Ook het draagcomfort is voortreffelijk vanwege de soepele perfecte band.
Mocht je na 5 jaar dragen toch een Omega willen , dan is het eazy peezy inruilen en/of verkopen.
Andersom gaat dat toch tegen vallen , ik heb ook in de Omega/Rolex spagaat gezeten.
De keuze voor Rolex te gaan is (achteraf) echt de beste geweest , een genot om te dragen en naar te kijken!