De balans van een bewogen horlogejaar, what about you?

2021 is een redelijk rustig horloge-jaar gebleken, voor mijn gevoel weinig gebeurd, een handjevol Grand Seiko’s voorbij gekomen, een prettige Planet Ocean, eerste Panerai Luminor gehad, een Citizen Chronomaster leren kennen en wat impuls aankopen. De komende tijd uitdunnen en terug naar 2 stukken :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Dat is mijn doel ook. Alleen zijn horloges als hobby pas in de coronatijd ontstaan hahaha. Het is voor mij ontspanning en ben hierdoor rustig gaan verzamelen. Even een ontsnapping van de realiteit.

2 likes

Ik heb al een hele cyclus doorgemaakt. Geniet nu ook van een exemplaar van 100 euro. Al moet ik zeggen dat ik op de luxury merken niet veel heb ingeleverd qua afschrijving. Dat geld heb ik nu geinvesteerd. Ook sluit ik niet uit dat er ooit eens een klatser komt maar dan moet het financieel erg meezitten.

4 likes

Dat is mooi om te horen! Het zit hem niet altijd in de waarde van een horloge om er van te kunnen genieten. Uiteindelijk zijn horloges ook maar een stuk materiaal. En al heb je wel veel ingeleverd qua afschrijving. Maakt dat uit? Uiteindelijk heb je er een hoop lol en plezier aan gehad.
Ik vergelijk het altijd met reizen (waar ik echt voor leef en nu door Covid bijna niet kan). Ik ben in heel veel uithoeken en de meest verlaten plekken van de wereld geweest. Dat heeft me uiteraard heel veel geld gekost en nu zit ik thuis zonder iets materialistisch daarvan in de handen te hebben? Dat is helemaal niet erg, want ik heb de tijd van mijn leven gehad en mijn brein zit vol met ervaringen.

Nu het reizen niet meer kan, of laat ik het zo zeggen dat het flink beperkt wordt, ben ik me wat meer gaan verdiepen in horloges (ik heb horloges altijd al leuk gevonden alleen is het nooit echt serieus geworden), maar ik weet zeker dat zodra reizen weer mogelijk is zonder beperkingen, dat de aankoop van horloges een stuk minder gaan worden. Wie weet ook alles maar verkopen en voor die ene grail Watch moeten gaan en een one piece Collection hebben (voor mij is dat de Speedmaster).

Het belangrijkste is in ieder geval dat jij het gevoel hebt er het maximale uit te kunnen halen qua vrijheid! Een erg mooi doel!

3 likes

Die pinguin, brilliant :joy:

1 like

Catch :

Release :

5 likes

Uit nieuwsgierigheid; waarom de Glycine eruit maar de Hamilton Khaki er in?

Die Citizen had ik trouwens zelf niet zo snel weggedaan

3 likes

De Glycine is 41mm doorsnee en 12,9mm hoog. Ja, hij heeft plexi glas en lug holes, da’s een pré, maar ik vind kleiner echt lekkerder. En bol saffier ook niet slecht. De Hammie is maar 11,5mm hoog bij 38mm doorsnee.

Bovendien is de Hamilton qua wijzerplaat en wijzers echt een stap omhoog qua afwerking. Concentrische cirkels en een erg lichte sunburst, m’n vrouw wordt daar blij van, en ik ook. Die rooie top op de seconde is ook een bonus.

Ik heb liever de 2824 in de Glycine dan die nieuwe Powermatics, maar da’s niet genoeg om die 38mm maat uit balans te schoppen. Tot slot: Ik moet een Hamilton in de kist hebben. Omdat dat moet.

Voor een King Seiko? We hebben tijdens onze lunch ook een half uur zitten dubben, maar de ruil bevalt mij echt uitstekend. Die KS heeft bakken karakter. Prachtig.

2 likes

2021 was best een rustig jaar … :thinking:

Still going strong :facepunch:t2::

Inmiddels vertrokken:

Recent binnen:

Net besteld:

9 likes

In en gebleven:

Uit:

Van alles dat weg is zou ik de Seamaster 300 en de Citizen Chronomaster wel weer willen.

10 likes

Niet doen.

Ik heb twee keer een horloge wat ik verkocht had terug gekocht, om er vervolgens aan herinnerd te worden waarom ik het ook al weer verkocht had. :slight_smile:

3 likes

Het kan ook andersom: ik heb in het verleden met een Tudor Pince date+day gehad dat ik hem na aankoop echt te klein vond. Dus catch & relase. Daarna toch weer sellers-remorse gekregen. Enige tijd geleden er weer een gekocht en ben er helemaal in mijn sas mee… Zo zie je maar, ervaringen kunnen verschillen. Dus ik zeg, go for it !

1 like

Kan ik me in vinden maar voor mij zou de reden om horloges niet terug te kopen eerder zijn dat ik die ervaring al gehad heb en dat geld beter in iets nieuws kan steken.

1 like

Mijn jaar eindigt met alleen maar verkopen.
Begin van de week de Laco St Louis verstuurd naar Spanje en vandaag de Meistersinger Salthora naar Zwitserland. Beide voor de vraagprijs verkocht.
Van HF leden moet je het helaas niet hebben……

Maar dat krijg je als je gedurende het jaar alleen maar te veel hebt gekocht. Ergens moet het rechtgetrokken worden.

2 likes

Het was zeker een bijzonder jaar: nogal statisch.
Eigenlijk ben ik best tevreden met wat ik heb. Daar zit niets tussen dat qua prijsstelling boven een Hamilton khaki automatic uit komt. En dan nog niet eens de nieuwprijs.
Er mag wel wat weg uit de collectie maar ik ben te lui om fatsoenlijke foto’s voor het blauwe deel te maken.

1 like

Ik ken het probleem :joy:

2 likes

Absoluut!

4 likes

Waar ik een jaar geleden nog nooit een horloge had weggedaan en me bij flipperen wel wat voor kon stellen maar het helemaal niet begreep, begrijp ik het na een jaartje forum maar al te goed :grinning:

Wat een jaar is dit geweest. De collectie groeide en groeide. Dozen werden te klein, 2×8 werd 2x12.
Niet genoeg dus een winder voor 2 erbij Niet genoeg dus nog een winder voor 4. Niet genoeg, dus…

ik moest maar eens wat gaan verkopen.
8 horloges uit de oude collectie maakten plaats voor uiteraard weer andere.

Maar 13 horloges kwamen dit jaar ook in mijn bezit die ik nu niet meer heb. (Uiteraard zijn ook deze 13 vervangen, dus de dozen blijven te klein :hear_no_evil:)

Deze 13 horloges waren vooral ‘uitprobeersels’ en noodzakelijke lessen om er eigenlijk achter te komen wat voor mij nu de horloges zijn die het hem doen.

Zo heb ik geleerd dat niet alles wat ik mooi vind ook in de collectie hoeft te zitten. Ik ben dol op vintage, maar veel is me gewoon te klein en moet ik dus maar laten liggen.
Waar ik dacht dat maat er niet zo veel toe deed, weet ik dat ik met 39/40mm al ‘op mijn hoede’ moet zijn, omdat ik dat soms al klein vind. 43mm is weer de absolute max.

Voorbeeld van les van voortschrijdend inzicht

40mm. Verruild voor 43mm

Of ‘upgrades’
In en uit

voor

Ik dacht dat de Longines nooit zou gaan, ik vond hem zo mooi. Maar met een blauwe Omega kon ik het niet ‘maken’ ze allebei te hebben. Eén ‘moest’ gaan.

Uit de huidige colectie hoop ik mijn kerncollectie te gaan samenstellen. Er mogen/moeten er zo’n 10 uit. (En eigenlijk niets meer in🤣)

4 likes

Over die heb ik nog getwijfeld :wink:

Ik vind hem heel fraai, maar ik kon uiteindelijk toch geen goede reden bedenken waarom ik hem moest hebben.

2 likes

Privé is er behoorlijk veel gebeurd hier dit jaar, verdrietige en ook goede dingen. Op horlogegebied is er weinig veranderd. Geen grote uitgaven en niets verkocht.

De enige twee aanwinsten:

afbeelding

Het jaar is weliswaar nog niet voorbij (het is nog niet eens december) maar de kans is niet heel groot dat er nog iets bij komt. Mijn lijstje met mogelijke kandidaten is in ieder geval heel klein (heel misschien een Pellikaan, maar dan niet de HFLE).

2 likes