De balans van een bewogen horlogejaar, what about you?

In het begin van het jaar was er topic over welke horloges er in 2021 het nest zouden gaan verlaten. Ik heb onderstaande horloges geplaatst op de nominatie voor vertrek gedurende het jaar 2021.

Er zijn een aantal catch and release aanwinsten geweest welke dus de lijst aanvullen, deze zal ik hier niet vermelden.

Toch verbaasde ik mezelf met mijn vooruitziende blik over het wegdoen van onderstaande genomineerden.

En jij, heb jij ook de balans opgemaakt welke horloges je had voorgenomen om weg te doen en zijn er daadwerkelijk vertrokken in 2021?

Anyway, dit waren de kandidaten:
James McCabe Lurgan automatic:

Jacques Lemans N-208A automatic (Valjoux 7750 elabore met upgrades vanuit fabriek)

Oceanx Sharkmaster Lightning Bolt Limited Edition 600m

Barthelay B10 chronograph (staat in het blauwe gedeelte

Swatch Silverclass automatic NOS

Steinhart Ocean one 42 GMT ETA automatic

Locman Montecristo
afbeelding

Hypertec Extreme diver 12000m

13 likes

Ja, 100% score!

Geen voornemens gehad om iets weg te doen en dat is ook (niet) gebeurt.

9 likes

Dit jaar is er een SARX035 terug op het nest gekomen. Dat was iets wat ik wenste, en gelukkig is uitgekomen.
En de GS is gebleven. Ook dat was de bedoeling.

9 likes

Zou ik willen dat hij vertrekt maar elke keer denk ik nah, al denk ik op dit moment oke weg ermee want wil graag een andere duiker wat op mijn oog zit gebrand :upside_down_face: (Tudor bb56)

5 likes

Ik zit er over na te denken om deze twee te laten gaan. Met de opbrengst kan ik het horloge financieren wat ik al voor lange tijd op het oog heb, de Seiko SPB143 of 149. Ik weet het, er hebben al een paar keer mooie exemplaren in het blauwe gedeelte gestaan, maar ik dacht er te lang over na en weg waren ze hahaha.

Maar ja. Het waren niet hele dure horloges en zullen niet al te veel opbrengen. Dus ik kan net zo goed iets langer doorsparen en nog gewoon plezier van deze twee hebben, aangezien ze nog gewoon draagtijd krijgen (gek genoeg krijg ik altijd vragen en complimenten over de 1963 en de andere horloges nooit).

5 likes

Net andersom: ik had me voorgenomen om niet veel horloges aan te schaffen.

Dat is niet gelukt.

5 likes

Niks aangeschaft en er waren ook geen plannen om iets te verkopen. Dat laatste is toch gebeurd. Een kennis wilde per se een goudkleurige Vostok Komandirskie van me overnemen. Omdat ik het ding toch al te kitcherig vond ging ik akkoord.

1 like

Vertrokken:

Binnen gekomen:

En ik ben nog niet klaar. Misschien gaat er 1 of 2 van de binnen gekomen weer uit. Er komt nog een Tourby Marine 40, en er komt misschien, heel misschien een Farer chronograaf.

Maar dan was het dat echt hoor, voor dit jaar.

11 likes

Sodemieter, de “N” zit nog in de maand, Sinterklaas ligt nog te snurken in Madrid en het is alweer terugblik/lijstjestijd…
In mijn geval ziet het er naar uit dat mijn verzameling zich eindelijk heeft gestabiliseerd.

In 2020 had ik besloten om alles waar geen Zenith op stond (op mijn Citizen beater na) weg mocht, in 2021 was er nog eentje over en die heeft in Februari het nest verlaten:

De Sinn 809q

Voor de rest geen uitvliegers meer, precies als gepland.

Er zijn er natuurlijk wel meer bijgekomen dan was voorzien… :slight_smile:

4 likes

En deze is ook pleite. Hij kwam en ging in 2021. :slight_smile:

5 likes

:point_up:t2:

Bij mij ook niks er uit en alleen een fijne G-Shock er in!

2 likes

Ja, binnengekomen, genoeg. (en nog eentje in bestelling :slight_smile: )

3 likes

Redelijk rustig jaar geweest.
Aankoop van eens iets volledig anders dan alle duikers die ik heb: de Tudor Prince duotone :blush:

Sinds deze week de Seiko turtle Padi eruit, kreeg te weinig polstijd.

2 likes

Voor mij is het een opmerkelijk jaar geweest, voor mijn doen.

Ik heb maar één horloge aan de collectie toegevoegd dit jaar (volgens mij…)

Daar tegenover zijn er maar liefst 12 vertrokken, waarvan de meesten binnen HF.

Een behoorlijke uitdunning van de collectie dus! Dat heeft echt wel rust gecreëerd.
En misschien heb ik er nog steeds wel te veel…

Er zijn nog wel wensen en voorkeuren…

Wat het nieuwe jaar gaat brengen (om alvast vooruit te lopen op een onvermijdelijk topic) is geheel onbekend, gelukkig.

3 likes

Wauw, deze is wel heel fraai hoor. Die heb ik volgens mij niet eerder gezien. Waarom heb je hem weggedaan?

2 likes

Dankjewel…
Het is inderdaad een speciaal model. De indices “zweven” ook boven de wijzers. Erg mooi…

Ik had 13 horloges, van alles wat, allemaal mooi. Omega, Oris, Sinn, Longines, Bulova, Seiko, …
Duiker, chrono, dress, tool, automaat, stemvork, kwarts, …
Maar toen ik mijn eerste Zenith kocht en me meer in dit merk ging verdiepen was ik verkocht. Alles moest weg (ook deze Sinn) en het moest een Zenith-only collectie worden.
Never looked back, geen moment spijt.
Nou ja, toch niet helemaal waar… Uitgerekend de goedkoopste van het stel is degene waar ik toch weer op zoek naar ben:

De Bulova 96b213

7 likes

Twee maanden. Dat lijkt een beetje de max levensduur van mijn horloges :joy:

2021 in en out.
Tudor BB58 black --> Breitling Colt --> GS SBGV 245 --> Squale diver–> Tudor BB58 Blue --> Tudor Chrono --> Airking —> Archimede Flieger -->Omega Railmaster --> Wempe Iron Walker

Blijvers:
Explorer 1
Sarb017

4 likes

Een verslaafde verzamelaar! Heel gewoon dus :slight_smile:

En hoezo niet verslaafd en hoezo niet bewogen?
Na twee jaar zo blij als een kind weer naar de Rikketik mogen, met het voornemen géén horloges te kopen, want er waren er in het afgelopen jaar al zo’n stuk of 30 (?? !!) binnen komen fietsen.
En dan toch weer met nog eens 12 horloges thuiskomen.
Da’s geen verslaving meer, dat is pure gekkigheid…
Ik! zei de gek dus…

10 likes

Ik wacht nog even. Het jaar is nog niet om :innocent:

2 likes

Mijn Breitling en Tudor verkocht. Door Corona een hele andere kijk op de hobby en het leven gekregen.
De werkdruk is minder geworden waardoor mijn ogen open zijn gegaan. Niet meer leven van weekend naar weekend en zorgen om zoveel mogelijk vrijheid te creëren. Denk dat er binnenkort nog wat exemplaren gaan vertrekken.

4 likes