Mjah, ik heb het altijd een beetje haat/liefde verhouding gehad met het merk
maar de nieuwe Tank Françcaise vind ik verdienstelijk
Toch een lastige oefening voor zo’n iconisch horloge dat al meer dan 100 jaar meegaat
Ik wist dit niet, maar blijkbaar is het model uit 1917 geïnsipreerd op de Renault FT Tank
Nu heeft dit model reccent een aantal veranderingen ondergaan gekregen en ik vind het deels geslaagd, de bracelet en kast en kroon hebben wat kleine geslaagde aanpassingen gekregen, de wijzerplaat vind ik te druk en minder gslaagd.
Nou ja, het was me zelfs niet opgevallen, maar dit is dus de nieuwe 2023 Tank Française
Met een beetje fantasie kun je beide zijden van de kast zien als rupsbanden van de tank die als inspiratie diende. Verder vind ik dit ontwerp iets verfijnder en beter geschikt om op de pols te dragen.
De modernisering is an sich fraai. Maar iets in het eerdere model spreekt me meer aan. Minder ‘gelikt’ of stoer, maar subtieler.
Ik ben nog steeds fan van de oude Française 2302. Komt er wel nog eens denk ik. De nieuwe krijgt wat meer sportswatch vibe, maar dacht gelezen te hebben dat de waterdichtheid daar niet in meegaat.
Ik ben iemand die meestal meer van de reissue houdt dan het origineel maar hier is dit niet het geval. Ze hadden het model ook wel kunnen moderniseren zónder aan die rechte lugs te raken- die maken het model zo mooi imho.
Kijk, dat ze er een sportmodel van willen maken is één ding. In mijn hoofd heeft Cartier daar de Pasha en de Santos de Cartier al voor, eerlijk gezegd, maar OK. Als je er dan een sportmodel van wilt maken, doe dan 100m waterdichtheid.
Niet zo’n skere actie doen dat je een tank op papier zet die godbetert lomp is, en dan amper splash proof zijn. Zo slecht. Zo skeer. Maar dan nog: De Tank hoort niet lomp te zijn. Het is dus ook nog eens een Design Fail van jewelste.
De Tank L van mijn vrouw, ook op bracelet, is duizend keer mooier. En bovenal: Zo hoort een Tank te zijn.
Als ik nog eens een andere Tank bij wil kopen voor mezelf, dan moet het een Tank Cintrée worden. Die zijn zeldzaam en duur, maar het is tenminste de overtreffende trap van tijdloze elegantie. Of een Basculante, die zijn ook übercool.
Deze laat ik aan me voorbij glijden als een schip in de nacht.
Overigens: De bracelet van m’n Santos tapert fijn, en deze is gewoon een platte scheepsketting. Ik kan dus ook niet over de band roepen, bij de Tank Française. Sterker nog, het voelt allemaal niet zo Frans. Dit is eerder de Trekker Hollandaise.
Hmmm, begint een beetje steeds meer op een Tissot te lijken. En dat is in deze geen compliment 🫣 Vroeger was alles beter zeg maar
En de vergelijking met een tank? Daar is hierboven al meer over geschreven. Kan er nog aan toevoegen dat een krasje meer of minder op een tank ook niet uitmaakt…
Minder elegant, helaas. Het gaat meer richting de 1e tank in de afbeelding van TS.
Guy Ritchie die het filmpje maakt, het mag wat kosten.
Nee doe mij die oude maar