Mijn naam is Luuk, ik ben een HBO student en ben loop op het moment stage bij een vintage Rolex dealer in Noord Holland. We zijn bezig om de ‘Customer Journey’ oftewel, de “reis” van een klant naar een luxe horloge te onderzoeken. We hebben een paar vragen en willen graag weten hoe jullie weg verliep naar een luxe horloge.
Waar komt de passie vandaan om een luxe horloge aan te schaffen?
Waar verwerf je de benodigde horloge kennis?
Welke horloge specificaties waren voor jou van belang? Bv. waardevast, origineel, uitstraling, etc.?
Waar heeft u de horloge aangeschaft en waarom?
Wat vond u belangrijk aan de service van de horloge verkoper?
Wat kon er beter aan dit proces?
Welke overige factoren hadden invloed op uw aankoop?
We willen iedereen die zijn horloge verhaal met ons deelt hartelijke bedanken! Schaad het niet om extra informatie toe te voegen, we horen het graag!
Waar komt de passie vandaan om een luxe horloge aan te schaffen?
Lastige vraag. Door toeval kwam ik op HF terecht. Hier iets te lang rondgehangen en sindsdien meer verdiept in horloges.
Waar vervaardigde je de benodigde horloge kennis?
Op HF en andere websites.
Welke horloge specificaties waren voor jou van belang? Bv. waardevast, origineel, uitstraling, etc.?
De specificaties veranderden de eerste jaren. Nu is formaat, uitstraling en uiteraard originaliteit van belang. En prijs.
Waar heeft u de horloge aangeschaft en waarom?
Verschillende horloges. Maar qua luxe horloge, een vintage DateJust. Omdat het een klassiek model is, goed formaat. En daarbij wilde ik een donkere wijzerplaat, stick dial en wat andere eisen waar het horloge aan voldeed.
Wat vond u belangrijk aan de aan de service van de horloge verkoper?
Betrouwbaarheid, goede communicatie en een goede trackrecord.
Wat kon aan beter aan dit proces?
Proces verliep prima.
Welke overige factoren hadden invloed op uw aankoop?
Grijze dealer, internet. Omdat het gewoon doekoe scheelt.
Enthousiasme en een goede bak koffie. Mijn grijze huisdealer is een aardige peer met een goed netwerk.
Niet veel.
Geen.
Als achtergrond: Het begon allemaal met een reisje naar Kopenhagen om een paar vrienden te bezoeken, waarbij ik in een warenhuis een Nomos Ahoi in handen kreeg. Vanaf dat moment heb ik vijf andere horloges verkocht, en uiteindelijk die Ahoi aangeschaft.
Een tip voor je als je iets met de antwoorden wil doen is er een enquête op een enquêtewebsite van maken. Het liefst vragen waar de beantwoording via ranking (belangrijk naar onbelangrijk) verloopt.
Zo hoef je niet alles per vraag over te typen of kopiëren…
Precies! Ik verbaas me hier ook al over. Met alle respect maar een HBO student kan toch wel met iets beters op de proppen komen. Er zijn zoveel gratis enquête tools!
Gaat zeker lukken dan. Zorg in ieder geval voor een minder open vraagstelling. Dus afgebakende ja-nee antwoorden zodat je er in je statistieken ook nog wat aan hebt.
Ter verdediging van de vraagsteller: als consultative seller heb ik de schurft aan dat soort gesloten vragenlijstjes. In proza kun je een veel beter beeld krijgen.
Helemaal mee eens. Maar er zijn ook heel veel mensen die niet zo prachtig kunnen formuleren en daar dus weer een schurfthekel aan hebben. Je statistieken zijn dan minder betrouwbaar. Je kan er daarom ook voor kiezen om elk antwoord toe te laten lichten. Al is het alleen maar om je statistieken te verduidelijken en de uitkomsten te wegen.