De Dame uit Oekraine

De Dame uit Oekraine.

Een paar weken terug googelde ik weer eens wat in het rond, benieuwd of er ook Russische
chronometers zouden bestaan.
Daarbij kwam ik terecht bij Vostok en Volna, meer precies bij het kaliber 2809.

Nooit van gehoord, maar op eBay waren ze te vinden voor een tientje of zes.
Okee, verkopers uit Rusland en Oekraine,daar lees je dan horrorverhalen over, maar ach, je gokt
eens wat.
Mijn eerste Russische klokje was ook uit Oekraine afkomstig en kwam destijds keurig verpakt en
zelfs zonder douaneperikelen hier aan.
En deed het nog goed ook.

Wat ik nu vond was er eentje als deze Russische dame:

Eigenlijk helemaal niet zo heel erg mooi, maar wel apart, vond ik.
Ze is ook wel een beetje op leeftijd al: ze zou zijn geboren ergens in hetvierde kwartaal van het jaar 1958.

Dus mijn interesse getoond, “gewonnen” en en nu zou ze dan onderweg vanuit het verre
Dnipropetrovsk. Best wel een hele reis voor deze dame.

Ik kreeg zelfs een track-tracenummer mee en kan daar aan zien dat ze inderdaad op reis schijnt te zijn, ze maakt een omweggetje via Kiev:

Om dat track-tracenummer te kunnen volgen moest ik naar de website van de Oekraiense posterijen.
Als je in Google “Ukrainian mail” intikt kom je nog vééél meer Russische en Oekraiense dames tegen.
Stuk voor stuk zien die er stukken beter afgewerkt uit dan “mijn bruid” en ook stuk voor stuk lijken ze véél jonger.
Maar waarschijnlijk zijn ze ook een stuk duurder in onderhoud.
Nee, ik zet geen plaatjes, zoek zelf maar – desgewenst.

En of ze aankomen als je ze bestelt, en of het plaatje dan klopt en of ze inderdaad ook opgewonden
raken, da’s natuurlijk steeds weer de vraag ;).
In dat opzicht zijn Russische horloges dus net als…… inderdaad.

Teug naar deze dame nu:
Omdat ze nog op reis is heb ik nog geen eigen fotoos. Wel van de verkoper/het “datingbureau”.
Dit is ze:

Die tattoo op haar achterkant kan ik niet lezen, iemand anders hier op het forum wellicht wel?
Dit staat er op:

Wanneer je wat rondleest op het internet, dan zou dit kaliber zijn afgekeken van Zenith.
Het kaliber 2809, daar hebben we het hier over, werd eind jaren vijftig in de fabriek in Christopol
vervaardigd. Dat heeft maar een paar jaar geduurd want de uurwerken werden simpelweg te duur om
succesvol te zijn. Ze werden verkocht onder de naam “Vostok” en “Volna” en zouden de enige
russchische chronmeterwaardige kalibers zijn geweest.

Het kaliber zou zijn geinspireerd -zo noemen we dat dan maar- op het Zenith kaliber 135.
En dat is wel een hele mooie. Hier wat plaatjes. Kan je zien dat die wel stukken fraaier waren afgewerkt
dan deze Russische afgeleidsels:

Evenals de Zenith heeft deze Volna een aardig regelmechaniek:

(Zenith)

(Volna)

Ze is dus onderweg.
Benieuwd of er nog gedoe komt met de douane en de immigratie.
En àls ze dan hier is aangekomen, dan maak ik een eigen foto van haar.

Mooi verhaal heb je er weer van gemaakt (tu)
Ik was een paar jaar geleden ook geïnteresseerd en heb er toen 3 aangeschaft.
Heb de 2 mooiste laten servicen en evt. onderdelen laten gebruiken van de 3e.
Had het maar gezegd, je had die van mij voor niet al te veel mogen overnemen daar ik eigenlijk bijna alleen maar mijn ouwe Omega’s draag…

Hier een plaatje van mijn duo

mvg

Super verhaal, genoten!
Ben benieuwd naar je mening als de grande dame is aangekomen :wink:

Groet, Matthijs

Enig verhaal toch maar weer … een Russische chronometer begot !

Het slapen ga ik er niet voor laten maar ben toch wel heel erg benieuwd .

Yo , Manu .

(tu) Mooie horloge, en met een glaasje :)o wodka :z:z:z over die andere dames uit Oekraïne :wink:
Groet
Iwan

Weer een prima verhaal en een mooie klok. (tu)
Er zit inderdaad een interessant uurwerk in.

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Zo één moet er bij mij ook nog eens komen:D

Als ik de tekst van de achterkant van het horloge door Google translator haal krijg ik: “waterbestendig stofbestendig”

Gearriveerd, gisteren.
Probleemloos, geen gedoe met douane of immigratie.

Zonder bandje, zonder kleertjes.
Dus -want je kan zo’n dame niet naakt over straat laten gaan-
snel wat in de voorraad gezocht. Ze is wel wat kieskeurig en heeft een lastige maat: 17mm.
Had ik niet in huis, dus maar even een oude Hirsch van 18mm aangetrokken.
Staat haar wel goed trouwens.

Vanmorgen bij het eerste zonlicht wat fotoos gemaakt.
Fout natuurlijk: welke dame ziet er ’s ochtends vroeg, zonder make-up nou op haar best uit?

Bij direct opvallend zonlicht zie je helemaal goed dat de tong des tijds stevig aan haar heeft gelikt:

Het relief van de uuraanduidingen is wel duidelijk zichtbaar zo, oneffenheden in de huid eveneens.:

Kijk je naar haar innerlijk dan zie je geen hart van goud.
Sommige van haar nichten en neven hebben dat wel, zij is van de proletarische tak: gewoon
van ijzer en te repareren met een sikkel, een hamer en een dot tractorlagervet.
Maar haar hart tikt wel vrolijk voort.

Geboren in het vierde kwartaal van 1958, de kraamkamer was fabriek 443 (somswel “yyz” genoemd)
in Chistopol, een stadje in de republiek Tatarstan.

In bezit van een tamelijk apart fijnregelmechaniek.
De komende tijd gaan we eens kijken hoe braaf en hoe punctueel ze is.

En als ze zich braaf gedraagt dan krijgt ze misschien wel een passend stukje leer.
Want een Russische van haar leeftijd in rubber…… stel je eens voor…… toch maar niet.

Zalig , zo zonder douane gedoe .
Veel plezier ermee .

(En zo te lezen ken jij van vrouwen ook wel wat )

Yo , Manu .

Mooie foto’s(tu)

Je weet die Russische dame wel om je vinger… uh… o nee, om je pols te winden!:smiley:

Veel plezier met de aanwinst!

Ik vind dit zo lief, hartverwarmend zelfs, zoals je bezig bent met je Russische dame, je hebt het over kleertjes, rubbertje - leer, haar kraamkamer afijn, het sentiment en de liefde druipt er vanaf.

Dan erg jammer dat je vervolgens over haar praat alsof de eerste ruzie al begonnen is: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,226284,795502#msg-795502
Zo koud om haar zo te noemen…

Veel plezier van haar !

Oeps!
Schoot ik me daar even uit mijn rol zeg!
Hent, dank voor je scherpzinnige geest, om half na middernacht zelfs.
Klasse!

Ze is mooi hoor, veel plezier er mee/van (tu)

@Hent :smiley: