De datum blijft hangen

Vraag.
Ik heb een horloge met ETA 2826-2 binnenwerk.
Nog volop in garantie en gekocht bij mijn min of meer vaste zaak.
Wel over genomen van iemand.

Het horloge zelf is in nieuw staat en loopt zeer mooi met slechts minimale afwijking.
Echter… de datum in het venstertje doet het niet meer.:X
Het klokje is zeker niet gevallen slechts sporadisch gedragen.
De eigenaar beweerd met zekerheid dat hij de datum enkel heeft verplaatst tijdens de daguren.
Hij heeft mij hier ook netjes op voorhand over ingelicht en honderd euro van zijn prijs afgedaan.
Aangezien de garantie en zijn lage vraagprijs heb ik het horloge toch maar gekocht.

Wat zou dit kunnen zijn ?

Voor ik naar de winkel stap ben ik graag een beetje ingelicht vandaar.

En zou ik hiervoor op garantie kunnen rekenen ?

Graag wat advies.

Toedeloe !!!

als het een Defect is… dan moet mogelijk het datumverstelrad vervangen worden… kleine ingreep, kaliber uitkasten, wijzers en wijzerplaat eraf… Oops… zie net dat de 2826-2 een dubbele datumschijf heeft… 2 boven elkaar… met een gat… vergelijkbaar met de Big-date van Moser… dan wordt het een ander verhaal… Maar die Datumbende da’s een Losse module… met een beetje mazzel is dat in zijn geheel te vervangen…

Kan vanalles zijn. Waarschijnlijk een veertje losgesprongen bij de datejumper of er zit iets klem.
Als het het tussenliggend datumwiel/rad zou zijn loopt het horloge niet, omdat deze ook verbinding heeft met het uurrad.

Als ik de kroon op de positie breng heeft hij absoluut niks weerstand. Je voelt dat hij binnenin niet raakt of meeneemt.
Bij het opwinden en het uur verstellen voelt het heel stevig aan met de nodige weerstand en zit het knopje zelf stevig op het busje.
In de ‘datum positie’ lijkt het wat losser te zitten en kan je het, weliswaar zeer minimaal, over en weer bewegen.

Denk dat het raadzaam is toch maar eens achter de garantie te informeren.