Er is nog niets veranderd in horlogeland wat betreft de datum op een horloge.
Ik ben al decennia aan het afknappen op mooie horloges. De afknapper is de datum. Ik vind het rommelig en meestal te priegelig. Het haalt een wijzerplaat uit evenwicht.
Ik heb diverse keren nagedacht over een methode waarbij de datum weggewerkt wordt.
Zelf doen of de juwelier. De juweliers die ik sprak weten geen methode. En het blijft dan bij een weke, wat slappe conclusie dat het nou eenmaal zo is. Meedenken is er niet bij. Ik ben daar gevoelig voor, als ik welk idee dan ook voorleg aan mensen waar ik een meedenkende reactie verwacht.
20 jaar geleden heb ik al verklaard “F… de datum”. Het werd obsessief bij me. Dat wilde ik ook niet. Ik ben overgegaan op vrede sluiten met dat vermaledijde getalletje. Dan gaf ik mezelf ruimte, meer keus. Niet van harte en dat is nog steeds zo. Voordeel is dat ik makkelijk een horloge laat liggen, dat ik zonder datum veel harder zou begeren.
Ik spotte een Moonswatch! 260 meen ik. Eens dat een datum vaak afbreuk doet aan de wijzerplaat - en dan vaak ook nog in een niet bij de rest passend font; Moser en Patek als niet de minsten die deze fout maken.
ik zag hem aan de pols, viel me gelijk op. (Lolbroek dacht ik , sorry grapje) ik ga zoeken, de Moonwatch is toch de blauwe. Klassieker, maar ik ben hem door de tijd niet echt mooi gaan vinden. geen liefhebber van chronograaf)
Er zijn, zoals gezegd, echt wel horloges te vinden zonder datum en dit vind ik vaak ook fraaier. Een goed voorbeeld daarvan vind ik de Squale HFLE2024. Nieuw niet meer te koop. En ook gebruikt, toch nog wel wat boven genoemd budget.
Succes en veel plezier met het vinden van jouw perfecte no-date horloge!