De devaluatie van een Seiko Premier Perpetual Calendar

Toen het horloge uitkwam was ik zeer onder de indruk, zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,7535,7535 en toen ik 'm een paar maanden terug voor (dacht ik toen!) een habbekrats (295 euro) op eBay kon kopen heb ik dat dan ook gedaan.

Ik kreeg 'm binnen met een stalen band maar er was iets mee. Het horloge was in prima staat maar het bandje stond me toch niet aan. Dus bij een juwelier het originele lederen bandje er bij gekocht voor 60 euro. Dat heb ik er toen aan gedaan en dat was een stuk beter maar ik was nog steeds niet blij. Ik heb er een tijdje naar zitten kijken, de “springende seconde” irriteerde mij mateloos. Maar ook dat kan het niet zijn geweest, ik heb andere horloges die helemaal quartz zijn en die hebben dat ook, daar stoort het mij niet.

Nou ja, geeft niet, ik heb de “aanwinst” hier dan ook niet gepost en dacht 'm wel weer makkelijk door te kunnen verkopen met misschien zelfs nog wat winst? Ik had de aankoopbon van 560 euro, er zat zelfs nog wat garantie op en die nieuwe lederen band van 60 euro (samen dus goed voor 620 euro)… dus ik heb 'm voor 400 te koop gezet op Marktplaats. Leek mij een prachtige deal, stel je wilt 'm nieuw kopen heb je toch een amper gedragen versie met twee banden en 220 euro “korting”! En het was dan ook een enorm populair item! Allemaal biedingen van 100, 200 ja zelfs 250 euro, een hoop mailtjes… maar hoger dan 300 kwam het uiteindelijk niet. En om er nou verlies op te maken?

Uiteindelijk heb ik 'm op eBay Duitsland gezet, Buy it Now, weer voor 400 euro. En de mailtjes bleven komen, ze wilden 'm voor 200 komen halen, iemand uit Monchengladbach wilde met mij afspreken in Eindhoven voor 350 omdat hij kopen op eBay niet vertrouwde (hij had een feedbackscore van 150+!) en de veiling liep bijna af. Tot ongeveer een uur voor tijd iemand 'm dan toch kocht voor 400. Gelukkig…

Maar mijn verbazing is dus enorm groot. Een horloge wat voor tussen de 550 en 600 euro nog steeds in de winkel ligt en je de grootste moeite moet nemen om het voor een fors lager bedrag kwijt te kunnen… Ja hij was gedragen, maar dat kon je niet eens zien (heb ik er natuurlijk wel bij verteld) en er zat zowel een stalen als lederen band bij… is de devaluatie van dit soort horloges dan zo groot?

Stel ik een vraag? Nee, niet echt. Ik wilde eigenlijk meer mijn verbazing van me afschrijven :smiley:

Henrik, dat is toch met de meeste Seiko modellen, kijk maar naar de Seiko monsters die heb je soms ook al voor 120 euro op markplaats en eBay terwijl ze veel meer waard zijn. Dit komt ook bij andere merken voor. Ik had laatst een Sinn 856 te koop (nog geen 2 jaar oud ongedragen) kreeg drie keer een bod van 200 euro schandalig toch.

als de kop eraf is gaat het wel weer, maar tegen de nieuw prijs kun je nooit op natuurlijk, daar verlies je altijd flink op.
Ik koop dan ook best wel tweedehands omdat het gewoon veel scheelt. En je vervolgens nog wel het bedrag kunt krijgen dat je ervoor betaald hebt.

Los van de discussie: mooie klok!

Ik heb hem zelf gekocht bij 21jewels.com: nieuw minder dan 400,- euro. Zo slecht ben je er nog niet vanaf gekomen…

Ik denk dat het scheelt dat ie er nu ook als automaat is, dat maakt dit model toh weer wat minder populair.

Ruud

Tja, daar komt nog eens bij dat als ik een horloge van jou koop, ik eigenlijk geen garantie heb. Bovendien weet ik niet wat jij allemaal met het horloge gedaan hebt. Dat lijken mij wel factoren die de prijs drukken. En geef toe, als jij zo’n horloge tweedehands koopt, probeer je het toch ook tegen de laagste prijs te krijgen?
Over waarde gesproken: beleggen in horloges lijkt me sowieso niet zo’n goed idee.

Tja, Henrik ik vind het soms ook verbazingwekkend. Toen ik je feedback op internet doorspitte (sorry ik was gewoon nieuwsgierig, ik hoop niet dat je het erg vindt), kwam ik de Seiko al tegen. Mijn eerste reactie was ook ‘Wow, wat een koopje’. Voor die prijs had ik hem ook gekocht.

Ik heb me ook weleens in de vingers gesneden met horloges, waarvan ik dacht dat er wel wat op te verdienen zou zijn omdat ik ze nog nooit zo goedkoop tegen was gekomen. Soms moet je lang wachten voordat de juiste geinteresseerde langskomt. Die mailtjes van ik kom het horloge zo ophalen voor 200 Euro zijn altijd heel vervelend.