De eerste Alpha Resultaten, een maand later

Toen de “forum-alpha” aankwam merkte ik dat ie zo’n 10 seconden per dag voorliep na enkele dagen dragen.
Nu had ik al enkele alpha’s en een ervan liep veel nauwkeuriger (+ 1 sec/dag) , maar die had een Miyota werk, dus… even verder testen.

Na enkele weken dragen zijn dit de eerste “nauwkeurigheids-resultaten” van een uurwerkje dat slechts een minieme fractie kost van het origineel. (toegegeven, ik heb het werkje na enkele dagen wat bijgeregeld, maar verder gewoon gedragen en vandaag dus nogmaals op de weegschaal gelegd). Gewoon uit interesse…

Allereerst plat op z’n rug, wijzerplaat omhoog dus…

met volgende uitlezing:

Daarna met wijzerplaat omlaag:

en:

Kroon omhoog:

en Kroon omlaag:

Dit alles resulteert in een werkje dat na een simpele afregeling bij dagelijks dragen een lichte voorloop van +/- 1 à 2 seconden per dag vertoont. Wat ook opvalt is goede symmetrie van het werk , wat zeker geen evidentie is bij massa-productie werkjes.

Waarmee ik alleen maar wil zeggen: zelfs Chinese uurwerkjes kunnen goed zijn. Of heb ik gewoon geluk, gehad ? :smiley:

Met -“Bijna Chronometer” Hong Kong -Groeten,

Morse.

Nu moet ik je toch effe mailen hoor :wink:

Ziet er inderdaad niet slecht uit.
Ik veronderstel dat dit bij volle opwinding is.
Wat is het resultaat na 24u ? of met 4 toeren ontspannen van de veer.

Om werkelijk een beter beeld te krijgen van de kwaliteit van het uurwerk zelf, kan men meer afleiden van de amplitude- en verschillen tussen de verschillende standen.

Ik heb m’n Alpha drie weken lang gedragen en merkte dat hij in die drie weken iets sneller ging lopen. Aan het begin gewoon gelijkgezet met de atoomklok, daarna de kroon niet meer aangeraakt. De resultaten:

na week 1: … 0 min. 35 sec, voor… gemiddeld 5 seconden per dag, over 7 dagen.
na week 2: … 1 min. 25 sec. voor… gemiddeld 6 seconden per dag, over 14 dagen.
na week 3: … 2 min. 46 sec. voor… gemiddeld 7,9 seconden per dag, over 21 dagen.

En dat voor $30,-. Ik vind dat niet gek.

Groeten, Tom V.

Dag Freddy,

Deze metingen zijn gebeurd na zo’n 8 opwind-toeren (dus niet bij volle opwinding).
Al bij al vind ik het geen slechte resultaten. De metingen zijn gebeurd in vier posities. (Bij de tussenstanden, bvb wijzerplaat omhoog en kroon zo’n 60° omlaag blijft de symmetrie gelijk en geeft dit een naloop van -1 sec/dag.)

De amplitude-gootte en -verschillen kan ik met dit toestel niet meten, maar in vergelijking met m’n referentie - uurwerken (een Certina en een Cyma, met chronometer-resultaten: afwijking <3sec / week in alle posities, gemeten én gedragen, want dat maakt ook een verschil, zoals je uiteraard weet) lijkt me dit een goed resultaat voor iets dat nog geen 23 Euro kost. :wink:

Met Dankbare Groeten,

Morse.

Ook ik heb de discussie over de Alpha met aandacht gevolgd …
Ben alleen niet handig , niet technisch , wil alleen maar mooie klokken…
Ik heb de actie-Alpha regematig om , en inderdaad , zonder exact te meten , hij loopt in mijn beleving erg nauwkeurig !
Ik ben er wel voorzichtig mee , maar hij blijft mooi .
Maar , er zijn natuurlijk klasse verschillen…
Meistersinger bijvoorbeeld …, kan ik niet betalen , moet ik heeeeel lang voor sparen…
Daarom , al lang voor de Alpha-actie , regelmatig naar hun site gesurfd en daar de zg. Jump-Hour zitten bekijken…
Durfde het echter nooit te bestellen.
Nu passeerde er echter een reactie van een mede-Forumlid , deze liet zich terloops ontvallen zulk een Jump-Hour tot zijn volle tevredenheid te bezitten .
Ook kwam ik op een site , PMWF geheten , een recensie over de bewuste Jump-Hour tegen .
Zie hier de link

http://articles.pmwf.com/

index.php?/archives/14-Quick-Review-of-the-Alpha-Jump-Hour!.html#extended

Een zekere MIKE , September 2005 , heeft hij zijn verhaal reeds geschreven , met plaatjes .

Ik ga nu toch maar een paar centen opzij leggen…

Of gaan we weer een actie starten …
Bijvoorbeeld een mooie Poljot Chronograph , voor niet te veel…
Hartelijke groet , allen ,
Peter Peters

@ Morse,

Is zeker een goed resultaat en zeker bij NIET volle opwinding en dat voor die prijs.

Heb mijn pre-inkoopactie Alpha ook aan de hartslagmeter gelegd: gemiddels 2 sec - per dag, Slecht he? :slight_smile: :slight_smile:

Die van mijn ene collega doet -4 seconden in een week !!
Die van mijn andere collega 2 minuten per dag :frowning:
Die van mij iets van -5 seconden per dag.

Hoe gaat dat afregelen in zijn werk eigenlijk ? Hoe weet je hoeveel je de spullen moet verdraaien ?

Bas

Hoi Baseman,

“Spullen verdraaien” …Brrrr… , daar gaat het inderdaad om, (maar dan liefst wat fijnzinniger :wink: ).

Eenvoudig gezegd komt het hier op neer:

De gang van een uurwerk hangt af van heel veel factoren, maar de basis-afregeling gebeurt o.a. door het inkorten of verlengen van het centrale regelorgaan van het uurwerk: de spiraal (die in wezen dezelfde funktie heeft als de “pendel” bij een wandklok).

Door de pendel of spiraal te “verkorten”, maak je de beweging (en dus tijds-interval) korter en versnelt het uurwerk.

Door hem te verlengen maak je het interval langer en “vertraag” je het werk.

Bij polshorloges zit de spiraal in een zgn. spiraaldrager en heb je een - beweegbare- zgn. “kompas-sleutel” waartussen zich het (buitenste) uiteinde van de spiraalin een “houdertje” (spiraalhouder pen) bevindt.

Door deze “sleutel” te verzetten wordt het werkingsgebied van de spiraal langer of korter gemaakt en wordt zo de gang beïnvloed. (richting centrum van de spiraal = sneller, want je verkort het werkingsgebied, richting buitenste uiteinde van de spiraal (dus naar het zgn. “spiraalklosje” toe) = trager, want je maakt het werkingsgebied langer).

Ik ben er zeker van dat andere forumleden hiervoor een prachtige “link” hebben op internet om die dingen visueel voor te stellen. Help please ?

Maar… zoals Freddy al zei: er zijn veel factoren die naast deze basis-afregeling belangrijk zijn, o.a. de amplitude of “uitslag-grootte” van de balans, de “speelruimte” van de spiraal tussen de spiraalhouder pennen enz… enz…, dus zo simpel is het niet altijd…

Met Vriendelijke Gang- Groeten,

Morse.