De eerste automatische Chronograaf

Een stukkie geschiedenis dat ik op e-bay tegenkwam… Was Seiko de eerste met een automatische chronograaf???

Seiko produced the world’s first automatic chronograph?

In 1969, Omega first sent a chronograph to the moon (along with an American man), but that Speedmaster was hand-wound. Hard to believe, but there have been arguments that Seiko were the first to produce the automatic chronograph using in-house column wheel calibers 6139/6138.

So in 1969, three automatic movements were released to the public for the first time. These were by:

A Breitling-Heuer Consortium: Made up of Buren, Heuer, Breitling, Hamilton and |Dubois Depraz, this consortium came up with the Cal.11. It was first shown at the Basel fair in March ’69. The Cal. 11 was an automatic movement with a micro-rotor and with the chronograph module placed on top of it.

A Zenith/Movado joint venture: At almost exactly the same time Zenith/Movado came with the (still present, though revised a few times) famous El Primero. Zenith claims that the Primero is the first integrated automatic chronograph movement.

SEIKO Time Corp: And then there was a contender from the other side of the world who also introduced an automatic chronograph movement in ’69. The Seiko caliber 6139. The 6139 was a 1 register chronograph with a 30 minute totalisator. It was patented in early 1969.

Its successor, the 6138 came out a year later in 1970. It had 2 subdials instead of one – one was a 30-min totalisator while the other a 12-hour. While the Cal.11 and the El Primero were revised a few times, the 6138 remained unchanged until 1979, its final year of production. The Cal. 11 was replaced by the Cal.12 three years later.

SEIKO’S MISTAKE!!

At a time where the automatic chronograph movement was considered at its peak of what was technically possible, it was even more tragic that in that same year (1969) a new phenomeon was on the brink of a breakthrough that re-shuffled the watch industry completely: The Quartz-watch. Seiko, of all manufacturers, was first to introduce the quartz. In one of the biggest ironies in the time-keeping world, the timing of the introduction of the automatic chronographs by Seiko was indeed bad. Despite being technically astonishing, they were soon out-performed both in accuracy and price by the quartz models.

History has shown that many traditional companies did not survive the quartz revolution. Only those who adapted and produced quartz models themselves survived.

Hmmmmm… Die tekst komt me grotendeels bekend voor.

Heb even gekeken… yep, is geleend van mijn review over de Seiko 6138-7001, van een paar jaar geleden.

http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/seiko6138.htm

gr,
Hans Mennink

Zo zie je maar: je hoeft niet verder te zoeken dan het horlogeforum :slight_smile:

Maar de vraag blijft of het de eerste was… Ben benieuwd of er nog meer meningen zijn.

Hoe ziet 'ie er eigelijk uit? die ‘eerste automatische chronograaf’ van Seiko?

@; mick leuk item…

Stefanmol Schreef:

Hoe ziet 'ie er eigelijk uit? die ‘eerste
automatische chronograaf’ van Seiko? je kunt het linkje van hans volgen… : http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/seiko6138.htm

ah ok :frowning: stom van me

gebeurd je maar 1 keer :wink:

HansUwland Schreef:

Is dit alles wat je te zeggen hebt als reactie op
het verwijt van Nivelacuso? Hij verwijt je zomaar
een tekst van hem te citeren zonder
bronvermelding. Plagiaat dus, pronken met
andermans veren.
Een excuus aan Nivelacuso was toch wel het minste
wat ik van je verwacht had.

met vriendelijke groet,

HaUw

Beste Hans,
Misschien lees ik het verkeerd maar ik zie geen verwijt in de tekst van Nivelacuso.
En Mick schrijft er toch bij : Een stukkie geschiedenis dat ik op e-bay tegenkwam… Was Seiko de eerste met een automatische chronograaf???
Hij zegt toch niet dat hij het zelf heeft geschreven ?
Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb hoor…

Ik dacht altijd dat Zenith/ Movado de eerste automaat chronograaf hadt met het caliber El Primero 3019 PHC.
Was in 1969 op de markt gekomen en gelijktijdig dat jaar op de foire in Basel heeft Breitling/Hamilton/ Buren en Heuer het caliber 11 voorgesteld. Seiko is dat jaar ook op de markt gekomen.
De zwitsers waren er al mee bezig van ca 1950.
Het is echter geen sucses geworden daar in 1970 de quartsuurwerken de ganse markt door elkaar gooide en niemand wist niet meer wat ze moesten gaan produceren. Ging de quarts blijven was toen de grote vraag.
De evolutie was spectaculair en revolutionair te noemen, bv LED uurwerken, quartsuurwerken met balans spiraal, verdere ontwikkeling (lees verbetering) van het stemvorkuurwerk. Ik spreek hier niet van de electrische uurwerken, die waren er al van eind ’ 50.

Is er iemand die nauwkeurigere info heeft qua datum ???

Nee, nee, nee. het is geenzins een verwijt richting Mick. Hij quote alleen maar een stuk tekst zoals die in een advertentie op Ebay staat.

Het komt heel vaak voor dat er bestaande stukken tekst vanaf andere pagina´s op het Internet gebruikt worden voor een advertentie op Ebay of waar dan ook. Soms herken ik stukjes tekst.
Als dat een stukje tekst van mij betreft, dan maak ik daar meestal geen probleem van. Soms wordt ik wel eens benaderd of er een link geplaatst mag worden, of een stukje tekst. Zo is er nu ook een chinese versie van mijn review over de Masterpieces van Maurice Lacroix… Leuk toch??

De vraag die Mick stelt is een hele goede. Er zijn verschillende versies over wie nu de eerste geintegreerde automatische chronograaf op de markt heeft gebracht. Het is maar net wat men verstaat onder de benaming de eerste geintegreerde automatische Chronograaf.

Als er bedoeld wordt het eerste werkende exemplaar dan is volgens mij Seiko als eerste. Als er bedoeld wordt als eerste op grote schaal beschikbaar voor de consument, dan zou de El Primero wel eens met de eer kunnen gaan strijken.

gr,
Hans Mennink

Als kijk in de Wristwatches / Armbanduhren ( het dikke blauwe boek ) staat er achter bij de jaartallenindex :
on 1 March ( 1969 ) Zenith presents the first automatic chronograph with a central rotor…

Sommige problemen lossen zich vanzelf op… :wink:

En Thanx Peter, want ik ben het inderdaad tegengekomen op e-bay en vond het interessant: Seiko verbaast mij toch iedere keer weer!

@HaUw: Mijn reactie was eigenlijk meer bedoeld als compliment naar Nivelacuso, want het blijkt keer op keer dat het kennisniveau hier toch wel erg hoog is!!! (tu)

Mick