De ene rus is de andere niet

De ene rus is de andere niet.

Nog maar kort geleden liet ik hier mijn tweede rus zien: een Volna 2809, zogenaamd een russche chronometer.
Ik schreef daar ook een verhaaltje bij over een oekraiense mevrouw.

Welnu: die Volna was toch niet zo geweldig als ik had gedacht.
Ik had ook niet zo goed naar de fotoos gekeken en het bleek dus een leuk uitziend omhulsesl, maar van binnen niet al te best.
Laten we maar hopen dat dit niet kenmerkend is voor oekraiense mevrouwen.
Deze mevrouw kan volgend jaar zo naar het Songfestival: ze mist er in elk geval genoeg tandjes voor.

Maar ja, dat kaliber bleef ik niettemin wel leuk vinden. En dus… is er eentje bij gekomen.
Hier zijn ze alletwee, links de Volna, rechts een Vostok 2809:

Die Vostok heeft een 'open zes", dat pleit dus wel voor hem.

…maar verder is hij wel van een noest werkende rus geweest: je kan zien dat het ding wel wat aan het buitenleven is blootgesteld geweest.

Waarom laat ik die twee nu hier zien?
Welnu: het gaat me hier om de binnenkant.
Aardig is om te zien dat een en hetzelfde model in verschillende gradaties is gemaakt.
In de volgende fotoos is de “gouden” de Vostok en de “blikken” de Volna.

Boven: de Volna met gebitsproblemen, onder de gedecoreerde Vostok:

Boven: het zwakke gestel van de Volna, onder: het gouden hart van de Vostok:

Boven: de Vostok met stempel van fabriek 443, onder de Vostok, met de “B” van Boktoc.

Inmiddels overweeg ik nu om van deze twee er ééntje te maken.
Nouja, laten maken dan, want zelf kan ik zelfs dàt niet.
Ik vind namelijk de wijzerplaat van de Volna wel mooier dan die van de Vostok.
De uurwerken daarentegen, afijn: dat is uit de fotoos wel duidelijk.

Dank voor de aandacht en groet.

Da’s idd. pech hebben, mocht je onderdelen nodig hebben ik heb een donor liggen.
Overigens zijn die ik heb prima dus of het iets met de fabriek te maken heeft…

mvg

Frans53 Schreef:

…Overigens zijn die ik heb prima dus of het iets met de fabriek te maken heeft…

Dank voor je reactie, Frans.
Als ik zo rond lees, dan kom ik met regelmaat het verhaal tegen dat de betere werkjes tot Vostok werden gepromoveerd en dat de wat minderen de markt op gingen als Volna en als Almaz.
Voor wat dat verhaal waard is…
Grappig is wel dat ik “mijn” Volna op een ander forum (WUS) tegenkom als…juist: Vostok.
Nou, en dan is het verhaal wel weer rond.
http://forums.watchuseek.com/attachments/f10/254438d1265281388-vostok-volna-precision-restored-dsci0330.jpg

Tsja ik weet het niet, degene die die van mij onder handen heeft genomen vond de kwaliteit van het uurwerk totaal niet te vergelijken met het Zenith uurwerk waar het van is afgeleid. Ze lopen beiden goed na de service beurt maar ik draag ze niet. Een van de fouten die een verzamelaar maakt tot hij/zij uiteindelijk weet wat hij/zij wel en/of niet wil :wink:

Mocht je onderdelen nodig hebben, de donor is nagenoeg compleet en in goede staat.
Ik hoef er niets voor terug hoor mocht je daar benauwd voor zijn :wink:

mvg

Iemand moet haar wel op een vreemde manier mishandeld hebben.
Hoe krijg je er anders hier en daar een tand uit!
Of is het gewoon een slechte veerton?

Metaalmoeheid door vele jaren van opwinden? Ik heb een duikhorloge met een Felsa4000n uurwerk waar bij een tandwiel in het opwindmechaniek ook de ene na de andere tand afbrak.

Ik ben benieuwd wat je nu met de Volna gaat doen.
Donor onderdelen overzetten, of het hele donor uurwerk overzetten?
Hopelijk wordt de Vostok niet opgeofferd.