1 brok incest in die bergen, concludeer ik.
Wat een speurtocht, heerlijk om mee genomen te worden
Ja daar zijn er ook zat van, en nog een stuk meer dan in Mikrolisk staan. Mocht ik me nog eens vervelen
Ik heb het boek maar even doorgebladerd en volgens mevrouw Hahnloser is het zo:
Adolf, de broer van Urs en oom van Max, is uit de gezamenlijke onderneming gestapt omdat hij niet met Max door één deur kon en heeft A.Schild opgericht.
Max schijnt niet de allervlijtigste geweest te zijn en heeft de leiding aan zijn broer Theodor overgelaten en toen zijn geld op was heeft hij zich laten uitkopen.
Dat zijn zoon Rudolf later toch de grote baas van Eterna/ETA werd is weer een ander verhaal.
Otto, een broer van Max is met een mijnheer Vogt-Schild (diens vrouw was dus ook weer op de een of andere manier familie) een uitgeverij en drukkerij begonnen.
Over een activiteit van Otto in la Chaux de Fonds staat niets in het boek en daarom ga ik ervan uit dat het klopt wat op wiki.grail-watch staat en dat Orator niet (direkt) verbonden is met Eterna enz.
Graag! Een pen of een toetsenbord is weer even een leuke afwisseling met de schroevendraaier en de draaibank, als je weer eens een poosje van de straat af wilt zijn. De winter komt er al aan! Schrijven over horloges kan (bijna) net zo leuk zijn als er aan sleutelen.
Prachtig Maurits! Als we zo doorgaan met zijn allen hier op het vintage deel van HF kunnen we Frau Hahloser straks verblijden met een geheel herziene, aangevulde en verbeterde versie 2.0 van haar boek.
Mijn exemplaar van haar boek zou overigens vandaag bezorgd moeten worden. Nog niks gezien van Amazon, maar de dag is nog niet voorbij. De spanning stijgt!
Edit:
Terwijl ik dit schrijf hoor ik een plof, beneden op de deurmat.
Het boek is! Top verzending. Binnen één dag!
Veel plezier bij het lezen
En als je het uit hebt kan ik je
dit
en dit
van harte aanbevelen
Dat van Bohlhalter is een dissertatie (die hij op 80 jarige leeftijd schreef!!) en leest ook als een dissertatie.
Dat van Balsiger is een historische roman gebaseerd op feiten. Hij is de kleinzoon van Heinrich Moser (van Henri Moser en IWC).
Dank voor de aanbevelingen, Maurits. Ze gaan op het lijstje. Nu eerst Hahnloser maar eens helemaal lezen. Ik heb er al even doorgebladerd en hier en daar een pagina bekeken en het lijkt mij goed leesbaar geschreven en een mooie bron voor verdere speurtochten.
Ken jij ook deze? Tissot: 150 Years of History 1853-2003
Auteur: Estelle Fallet
Engels * Hardcover * ISBN 9782940333097 * 351 pagina’s
Iets meer een koffietafelboek (flink formaat, ca. A4) en niet goedkoop, maar wel zeer uitgebreid en goed geschreven, prachtig gedrukt en goed geïllustreerd. Ook een bijna onmisbare bron van kennis voor de geschiedenis van de Zwitserse horlogerie.
Staat al in de kast🥳