In het topic ‘Toon je weer levend gemaakte horloges’ laat @basvg een mooi Orator wekker horloge zien.
Hier is ie nog even (het horloge dus, niet Bas )
Foto en horloge van @basvg
Het horloge is voorzien van het voor kenners van wekkerhorloges uit de periode rond de jaren ’60 – '70 bekende A. Schild kaliber AS 1475.
Als reactie gaf ik wat aanvullende info: Het merk Orator is een eigen merk van de fabrikant van horloge ebauches (basisuurwerken) Schild. Geïllustreerd met o.a. deze advertentie, gevonden in de Davoine catalogus 1968:
Reactie hierop van @Jenneke:
Reactie van mij daarop:
Apart topic dus. Daar gaat ie dan.
Een eerste gedachte:
Het kaliber in de mooie wekker van @basvg hierboven is een AS 1475. Dan praten we toch echt over A. Schild.
Er zijn wel meerdere Schild vermeldingen, maar hier lijkt ook Mikrolisk er een beetje een rommeltje van te maken.
(Spoiler: uiteindelijk blijkt dat dat niet zo is. Mikrolisk klopt wel degelijk)
Bij Orator (want dat is hier even het uitgangspunt bij het zoeken) vind ik dit:
Schild & Co en Schild & Cie. uit La Chaux-de-Fonds zijn dezelfde neem ik aan.
Maar in het Orator lijstje staat ook een Peter Wyss uit Grenchen.
Bij Wyss als zoekterm vind ik dan een mer a boire aan merknamen bij een enorme (familie?) clan aan fabrikanten en firma’s met de familienaam Wyss in allerlei locaties in CH.
Deze:
Maar ook deze:
Registraties uit respectievelijk 1979 en 1974. Dus veel te jong voor de Schild die ik zoek.
Als ik het enkele woord ‘Schild’ in Mikrolisk als zoekterm invoer wordt het helemaal bal:
Dan krijg ik een flink stuk van de hele database als resultaat; 15 pagina’s
Hier loop je namelijk tegen een zwakte van de zoekmogelijkheden in het Mikrolisk systeem aan. Het kan alleen zoeken op zogenaamde vrije tekst strings. En bij het enkele woord Schild krijg ik dan àlle referenties waar het woord schild in voorkomt.
Ik laat voor de lol even een stukje zien van de eerste pagina, en daarna een paar willekeurige stukjes van een paar pagina’s verderop:
Pag. 1
Pag. 4
Pag. 9
Pag. 12
Het hele alfabet aan merknamen zit er in! Waarom? O.a.omdat het woordje schild ook gebruikt wordt bij de beschrijving van de merkbeelden. En dat is nogal eens een wapenschild met iets er in!
Oftewel de ruis is zo groot dat er geen bruikbaar zoekresultaat meer mogelijk is.
Maar ik ben niet voor één gat te vangen en ben ook nog niet klaar met Mikrolisk.
Ik zoek op een woordcombinatie die ik regelmatig in de lijst tegenkom: Schild Frères. Dat levert óók weer ruis op want Mikrolisk geeft dan gelijk maar alles mee met alleen het woord frères.
Conclusie: Mikrolisk kan niet zoeken op een combinatie van zoekwoorden. Lastig, maar we zullen het er mee moeten doen. Ik tel mijn zegeningen en ben tòch blij dat Mikrolisk bestaat!
Gelukkig is geeft ‘Schild Frères’ niet zó’n grote lijst, slechts 10 vermeldingen, dus daar kan ik nog wel wat mee.
Aan de eerste 7 referenties heb ik niks. Veel Frères, maar geen Schild.
De 8e - en 10e vermelding is raak.
Het wordt nu spannend: een Schild Frères & Cie uit Grenchen, (met een relatie met Eterna) èn een Schild Frères Co. Merknaam met de fabrikanten naam A. Schild AG uit Solothurn (Soleure).
Ik ga nog even door met de zoekterm A. Schild.
Dat levert wel weer een flinke lijst op, maar niet zo onbruikbaar veel als de zoekterm Schild alleen. 95 referenties als ik goed geteld heb. Wie het na wil tellen: hier is de URL. Typ in het zoekvak in:
A. Schild:
Hier een klein stukje van die lijst; met veel relevante Schild verwijzingen:
Nu is er ook veel minder ruis. Van de 95 referenties zijn er 70 die verwijzen naar A. Schild, vaak in combinatie met de vermeldingen Adolph Schild SA – A. Schild AG – A.Schild & Cie. Complete naam: Manufacture d’Horlogerie A. Schild & Co. SA. Vaak samen met de naam ASSA in het vignet.
Aardige bijkomstigheid: Vermeldingen van zowel de vestigingsplaats Grenchen als La Chaux-de-Fonds!
Conclusie: De firma ‘Manufacture d’Horlogerie A. Schild & Co. SA.’ Was actief en gevestigd in beide plaatsen.
Maar… maar… maar…
Een overzichtje op deze site gooit toch nog even roet in het eten. Er waren wel degelijk ook nog andere Schilds:
https://wiki.grail-watch.com/index.php/Schild_%26_Co
Even een stukje Google vertaling:
Schild & Co was een horlogefabriek in La Chaux-de-Fonds, opgericht om de productie van het Hebdomas- horloge over te nemen. Het bedrijf werd opgericht door Otto Schild , zoon van Eterna- oprichter Urs Schild . Schild & Co werd in 1930 georganiseerd als een Société Anonyme en fuseerde in 1956 met Cristal Watch .
Tijdlijn
Schild & Co SA
- 1930, 22 mei - Schild et Co., Société Anonyme, wordt geregistreerd als een naamloze vennootschap met hoofdkantoor in de Rue du Parc 137 in La Chaux-de-Fonds; het bedrijf verwerft de activa van “Schild et Co., manufacture des montres Octava, Hebdomas et Orator”, voor 525.000 frank; het nieuwe bedrijf start officieel op 1 juni 1930 met een aandelenkapitaal van 100.000 frank; de directeuren zijn president Alphonse Blanc , secretaris Dr. Arnold Bolle en Charles Jeanneret ; Otto Schild is directeur en André Montandon en Max Schild zijn managers
- 1937, 18 augustus - Werner Schild en Hélène Sommer worden toegevoegd aan de raad van bestuur
- 1942, januari - Leon-Bernard Schild krijgt volmacht
- 1942, 15 juli - Het aandelenkapitaal wordt verhoogd van 100.000 frank tot 200.000 frank; directeur Otto Schild wordt benoemd tot algemeen directeur; Dr. Max Huber wordt gemachtigd te tekenen; de volmacht van Max Schild vervalt
- 1946, 9 april - Charles Jeanneret wordt uit de raad van bestuur gezet; Werner-Joseph Schild wordt directeur
- 1950, maart - Léon Schild wordt benoemd tot directeur
- 1950, december - André Montandon wordt verwijderd
- 1952, september - Hélène Sommer wordt verwijderd
Cristal Watch
- 1956, juli - Henri Vermot wordt benoemd tot beheerder met handtekening van twee, terwijl Cristal Watch het bedrijf overneemt
- 1960, oktober - Henri Vermot wordt enige beheerder
- 1960, november - President Alphonse Blanc en bestuurder Dr. Arnold Bolle worden ontslagen als directeuren; Otto Schild wordt gedegradeerd van uitvoerend directeur tot directeur; Henri Vermot wordt benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur
- 1961, mei - Léon Schild wordt verwijderd
- 1961, oktober - Na zijn overlijden wordt Otto Schild ontslagen en blijft Henri Vermot als enige directeur en bestuurder achter
- 1962, december - Er wordt een nieuwe raad van bestuur benoemd, bestaande uit voorzitter Martin Widmer , directeur Werner Schild en adjunct-directeur Henri Vermot
- 1963, 1 november - Cristal Watch wordt ontbonden en samengevoegd met Schild & Co
- 1964, 29 mei - Schild SA wordt opgericht; het aandelenkapitaal wordt verhoogd van 200.000 naar 600.000 om schuldeisers te betalen en de eigenaren van Cristal Watch te compenseren; Werner Schild treedt af als bestuurder; de raad van bestuur bestaat uit president Martin Widmer , vice-president Beat Tanner en algemeen directeur Henri Vermot
Voorlopige eindconclusie:
De Firma’s
Schild & Co. in La Chaux-de-Fonds en
A. Schild uit Grenchen, maar eveneens ook geregistreerd (en gevestigd?) in La Chaux-de-Fonds
zijn twee verschillende firma’s.
Schild & Co. Was de fabrikant van (o.a.) de Orator horloges, maar maakte verwarrend genoeg wel gebruik van de uurwerken die door A. Schild uit Grenchen werden geproduceerd. Of er nog een verdere (familie?) relatie was tussen beide firma’s heb ik in dit onderzoekje niet vast kunnen stellen.
Hieronder nog wat achtergrondinformatie van het Wijde Web voor wie het allemaal nog tot in de diepste details wil weten:
https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=a._schild
https://watch-spares.com/tag/a-schild-as-watch-movements/
Als bonus een leuke site met mooie beschrijvingen van een flink aantal A. Schild kalibers. En verderop in de site ook nog een héééleboel andere). Weer eens wat anders als de Pink pages van Ranfft:
Tenslotte:
Veel lees en kijkplezier weer gewenst bij de wonderlijke en gecompliceerde historie van de door onderling verweven familienamen , concern en kartelvorming buitengewoon gecompliceerde zaken wereld van de Zwitserse horloge industrie.
Het zal je hobby maar wezen! En uhm, oh ja… @Jenneke had (weer eens) gelijk!
Tot een volgende speurtocht,
Lex