Deze was niet echt ’ dood’, want hij liep nog wel.
Maar een service, kast schoonmaak, bandje en glaasje doen toch wel wat…
AS 1475. Veel meer Radium dan ik dacht. Zo zie je maar: toch altijd checken!
Deze was niet echt ’ dood’, want hij liep nog wel.
Maar een service, kast schoonmaak, bandje en glaasje doen toch wel wat…
Errug mooi wekkertje Bas! Heel apart die wekkerwijzer en dat grijze bandje maakt 't af.
Heel leuk vintage merk ook, Orator. Een eigen merk van uurwerk / ebauche fabrikant A. Schild.
Ah, dankjewel voor de bevestiging! Ik zag al uitvoerig de naam staan op het binnenwerk en in de deksel. Dus ik had al zo’ n vermoeden!
Lijkt wel een braille horloge, die Pulsar👍
Is dit niet een andere Schild? Dacht dat A schild in Grenchen zat en niet in chaux-de-fonds.
Nu je het zegt… dat zou zo maar kunnen. Ik ga even uitpluizen
Edit: een eerste zoekactie levert een nogal gecompliceerd beeld op.
Reden voor een apart topic.
Dat zit ik nu te maken.
Binnenkort in dit theater
Inderdaad zat sinds ca. 1850 de familie Schild in Grenchen.
In 1954 streek er een tak in La Chaux de Fonds neer. S.Schild…(maak ik op uit Mikrolisk) Als het geen familie was, hadden ze vast de naam niet mogen gebruiken?
Zo iets… Ik heb zojuist dit gepost: Ik hoop dat daar wat meer helderheid - of juist niet - uit voort komt.
Ja Lex! Mooi Speurwerk. Als beloning:
Ligt voor je klaar!
Wow Bas, wat tof van je!
Dat Peseux werkje… minder vreemd als je denkt misschien. Ik denk dat Schild uit Grenchen, de fabrikant van Orator dus, zijn uurwerken van verschillende fabrikanten betrok. De naamsovereenkomst is dus verwarrend als er in een Orator horloge een A.Schild kaliber zit, maar dat kan voor een andere Orator dus ook weer een ander merk kaliber zijn. Voor de wekkers kom je dan wel uit bij A. Schild, want dat was nu eenmaal de (vrijwel enige) fabrikant die die dingen maakte.
Nogmaals mijn dank en voor nu: welterusten!
Truste! Tot vrijdag!
En weer een wekker opgeknapt! Met een Venus 230!
Weliswaar met een zwaar gehavende kast( ik had nog een nette kast, maar daar zaten de 2 kronen iets hoger, dus die was niet bruikbaar)
Het leuke aan de Venus wekker is de groen/ rode stip voor wekker aan/ uit!
AAN
Gaaf ding Bas. Leuke specialiteit is dat aan het worden bij jou.
Bas, de Wekkerman!
Ziet er mooi uit, je zal wel niet zo snel een nette kast tegen komen voor dit type.
Dat is wel handig zo’n groene of rode stip!!
Dat heeft mijn Poljot niet.
Nee, de Poljot is een kopie van de AS 1475.
Maar die doen het bijna altijd goed!
Ik heb nog wel een verlanglijstje hoor!
Lanco- Fon, JLC Memovox en de Vulcain Cricket…
Op het moment zit ik ziek thuis, maar dat heeft ook zo zijn voordelen. Ik moet nu mijn tijd verdoen, en wat beter dan dit met horloges te doen. Nu had ik onlangs een heel mooie, zilveren Rytime horloge gekregen, waar wel een en ander aan mankeerde. Nou ja, er mankeerde zelfs heel veel aan…
Het uurwerkje is een AS340, wat zo tussen 1920-1930 is gemaakt, en Rytime is volgens Mikrolisk in 1926 opgericht. Dan zal ik het horloge maar ook op dat jaartal inschatten.
Gelukkig zijn er nog complete uurwerkjes te vinden, en dat was ook wel nodig. Ik miste een balans, en het anker was kapot. Bij montage bleek echter, dat er nog veel meer mis was. De ankerbrug was vervormd, en de ankerpennen in de platine stonden scheef. Nu had ik wel een compleet uurwerkje gekocht, dat het zelfs nog deed, dus heb ik daar de platine van gebruikt, en alle verdere onderdelen, die ik nodig had. De bruggen van het originele horloge kon ik dan weer wel hergebruiken. Nu ziet het er compleet weer uit, zoals het bedoeld was. De kroon, die bij het donor-uurwerkje zat, heb ik ook hergebruikt, ook al is goudkleurig, het geeft het horloge een bepaalde sjieke look, zeker met de blauwe saffier, die in de kroon zit…
Wat een prachtige paradox: de tijd verdoen met horloges.
Wat het horloge betreft: wat een schitterend resultaat. Zo’n echt antiek uurwerkje heeft toch wel een heel aparte charme.
Wat het bandje betreft dat ik op de foto zie: ik vind het uitstekend passen. In die tijd werden stoffen bandjes of lintachtig materiaal wel vaker toegepast. Zo’n in ribbeltjes geweven bandje wat je er nu opgezet hebt komt heel dicht in de buurt van wat er mogelijk origineel opgezeten heeft.
Geniet er van en beterschap!
Het staat inderdaad erg goed, maar het is alleen 4-5cm te kort. Niet geschikt voor mijn grove poten… Daarom heb ik me van het leer van een oude fauteuil (die ook al meer dan 60 jaar oud was…) een bruin leren bandje van gemaakt. Het leer is heerlijk soepel en ook dun, en met de gesp van het ander bandje was het in no-time gemaakt.
Ik ga nog wel een keer het glaasje vervangen. Dat is nu vergeeld, maar de wijzerplaat is echt erg mooi, en die wil ik toch ook laten zien.