Een paar jaar geleden vertelde ik aan mijn vader dat ik bezig was met horloges (ik was toen net een paar maanden daarvoor begonnen met verzamelen). Toen ik twee weken daarna nog eens langsging, had ik het erover dat ik een gouden horloge had gevonden op de rommelmarkt, trekt hij doodleuk zijn mouw omhoog en daar verscheen er ook eentje; “ja, ik had deze van opa nog in de kluis liggen”. Een massief gouden Enicar Sport, het allereerste model dat het merk produceerde. Ik was er vandaag eventjes en vond het leuk om even wat foto’s te delen.
En samen, helaas een wat wazige foto:
Ik heb mijn vader voor zijn verjaardag een Breitling Military Colt (ref. 80210) gegeven dus de Enicar wordt zelden gedragen en alleen op bijzondere momenten maar mocht mijn vader ooit komen te overlijden dan heb ik in ieder geval al een mooi aandenken die ik ook mooi in de familie ga houden. Maar ik hoop dat dit nog heel lang gaat duren…
Nice! Dat je er nog heel lang op mag wachten.
Ik vind het glas er op de eerste foto wel wat gekrast uitzien.
Voor het horloge van de vader van één van de discipelen van Peek…just saying.
Dat klopt maar op de een of andere manier voel ik een blokkade om dit horloge weer helemaal als nieuw te maken. Ik heb mijn opa nooit gekend, hij overleed zes weken voor mijn geboorte, het horloge heeft sindsdien altijd opgeborgen gelegen en mijn vader draagt het incidenteel sinds het hierboven genoemde gesprek. Elke kras die er in zit heeft één van tweeën er dus ingemaakt, dus ik laat deze met rust tot deze ooit van mij wordt en dan ga ik er nog een paar krasjes in maken…
Dat kan ook hoewel ik zelf een glas niet tot het horloge reken en er zonder problemen een nieuwe op zou zetten. Tenzij het gesigneerd is ofzo. Maar ik begrijp je punt helemaal.
HorloG: wat voor jou de Enicar Sport betekent, betekent een Certina uit ongeveer 1965 voor mij. Zeer waardevol, het stijgt ver uit boven de marktprijs. Jij hebt mijn Certina zelf onder handen gehad en daar ben ik je nog steeds dankbaar voor.
Ik hoop, dat je met je vader nog veel herinneringen aan opa kunt delen.