De functie van domed sapphire?

Heeft dit een functie? Ik zie soms horlogeglas met zo’n lichtelijke o-vorm. Bij anderen is het juist zo plat als een biljartlaken.

Enig idee?

functie? estetisch, maar ook functioneel: safier is keihard, maar versplintert “relatief” gemakkelijk. In een toolwatch zit daarom eerder een platte saffier, op een dresswatch eerder een gebold glas. Gebold is gewoonlijk duurder dan de platte tegenhanger.

Ik denk dat de bolle vorm ook iets te maken heeft met de waterdichtheid. Bolle vormen zijn beter bestand tegen grote druk en zullen bij hele hoge druk minder snel in elkaar klappen.

En bol glas spiegelt onder water minder snel

Tommaat Schreef:

Ik denk dat de bolle vorm ook iets te maken heeft
met de waterdichtheid. Bolle vormen zijn beter
bestand tegen grote druk en zullen bij hele hoge
druk minder snel in elkaar klappen.

Bij de echte duikers (als ze als geen plexi hebben) kan dat mee spelen. Maar meestal wordt dat probleem geadresseerd door de dikte van het saffierglas met een minimale bolling van het glas (v.b. Sinn U1000 kast waterdicht tot 12km).

Tom Koerts Schreef:

En bol glas spiegelt onder water minder snel

Eens, maar we gaan nu de kant van de duikhorloges op.

Supah, ging je vraag over duikhorloges of was het meer algemeen?

Misschien geeft een lichte bolling ook meer het idee van ‘sexy plexi’. In zonlicht geeft een vlak glas soms een hinderlijke ‘zonnevlek’. Als die afbeelding van de zon over een zijwand of het plafond danst, kan een kat er tureluurs van worden…

mijn hond kan ik er wel een plezier mee doen :slight_smile:

Geef de kat/hond op zijn verjaardag een laserpointer…

Wat taaiewillem zegt klopt bij een domed glas heb je geen hinderlijke sunspot.
En een domed is aanzienlijk duurder dan een vlakke.
Plus dit alles heeft ook te maken met de uitstraling van het horloge (design).
Heb er zelf ook een paar maar vind het een pluspunt.

Groeten,

Tijmen

lencoth Schreef:

Tom Koerts Schreef:


En bol glas spiegelt onder water minder snel

Eens, maar we gaan nu de kant van de duikhorloges
op.

Supah, ging je vraag over duikhorloges of was het
meer algemeen?

nee, niet in het bijzonder. Mijn piloten-Oris heeft nl. ook een bol glas. Was gewoon benieuwd of dit een functie heeft.