De gepatineerde wijzerplaat en de schoonheid van de tandjes des tijds

Ook een grote fan van mooi patina hier - tot op het punt dat ik maar een raar gevoel heb bij horloges die een zekere leeftijd hebben, maar een kraaknette dial hebben (“NOS”, in verkoperstermen; vaak ook gewoon repainted wat al helemaal fake is)… die voelen “verkeerd”, en kunnen mij maar zelden bekoren.

Mijn patina-prijsbeest, de 18k Tavannes met Landeron 39 uit de vroege jaren '40; de oorspronkelijke witte dial is heerlijk verkleurd naar een zacht champagne:

Mijn eigen fotokunsten met de telefoon los uit 't polsje tonen het niet echt goed, maar de verkleuring van de subdials is licht anders dan de rest van de schijf voor nog een extra mooi effect. De verkoper waar ik hem haalde kon het wel mooi vastleggen:

Rest nog het probleem van een vakman/vrouw vinden die de jammerlijke deuk in de kast op 6 uur kan (proberen) herstellen - met dank aan de prutsers bij juwelier Vanhouttegem te Gent, over wie ik als eerste een postje ga zetten in de “ervaringen” sectie eens ik gepromoveerd word tot Trustlevel 2.

7 likes

Soms maakt Patina het horloge wat mij betreft.

7 likes

Ik heb een mooi voorbeeld van Patina. Roamer uit jaren 60 vermoed ik.

5 likes

Niet te veel maar zo gelaten en kast ook niet laten polijsten zodat het mooi matcht.

5 likes

@Teun
Wat een prachtige Hamilton! Het rose gouden kastje, de mooie lugs, de blauwe secondenwijzer, de opgelegde indices in een mooi cijferfont, de railway track voor de seconden… alles ademt vintage en patina. Door de tijd gelouterde schoonheid. Wat een plezier om zoiets in je collectie te hebben!

1 like

8 likes

1 like

Helemaal mee eens, liever ongeschonden maar vind ze maar eens …

7 likes

Inderdaad, maar zo te zien is het jou wel een keer gelukt :+1::grin:

1 like

Mazzeltje :smiley:

2 likes

Wel een heel mooi mazzeltje

1 like

Dat ding lijkt wel nieuw!

1 like

Een paar jaar geduldig zoeken en dan…

Dank voor de aardige reakties !
Ja, een bijzondere tijdcapsule is het. De vergulde uren zijn onwaarschijnlijk goed bewaard gebleven en de kast is ook nooit mishandeld. Voor een horloge uit midden-einde jaren 40 is dat niet slecht :smiley: Geen radium of luminescent materialen dus dat helpt wel enorm.
En een valjoux is heel degelijk.

3 likes

Unitas met Wehrmachtswerk inhouse movement 6310 uit de vijftiger jaren.

3 likes

Geduld is de sleutel tot succes begrijp ik :smiley: nou ik ga ervoor zitten en geduld proberen op brengen

1 like

7 likes

De Vostok wiens dial egaal gerimpeld is:

6 likes

@JNL7

• De Poljot: mooie 12.
  • De trenchwatch: heerlijk vies oud. Vooral niks aan doen, behalve er een tuigleren riempje opzetten.
  • De Pontiac: Mooi model en dát is nou een mooi egaal gepatineerde wijzerplaat.
  • De Monté: Wat een beauty. De lugs :+1: , de cijferindeling :+1: , De gepatineerde dial :+1: , het merk Monté: een van de leukste oude nederlandse merken :+1: Het fixoflex bandje: Mwah… mooi bruin leren bandje er op zetten. Het kroontje: misschien vervangen door iets beters?
    Als ie verder goed loopt een heel leuk horloge.

De hele set bij elkaar: Super!

1 like

Bedankt voor de mooie uiteenzetting. Idd voor de trench zoek ik nog een mooie band. Zal die monte binnenkort eens op leer proberen. Idd de lugs, wijzerplaat en het font maken het zo’n leuk ding.