De geschiedenis van Longines....

Hallo Longines liefhebbers, en alle andere horloges fans

Graag wil ik jullie kennis laten maken met de geschiedenis van dit prachtige merk.
Waarschijnlijk kennen de meesten dit stukje historie al, maar zullen vast een paar zijn die het niet weten.
De text is uit het duit vertaald met als bron het boek "Wristwatches, Armbanduhren ,Montres-bracelets "…een aanrader.
Laat weten wat je ervan vind.
Misschien val ik jullie dan nog eens met een ander merk lastig.

LONGINES

"De man bezat inderdaad pioniersgeest.
Op 14 augustus 1832 vestigde hij zich, toen een 23-jarige koopman, als actief vennoot van de Comptoir Raiguel Jeune in het Jura-dorp Saint-Imier. Zijn naam: Auguste Agassiz. Deze zogenaamde ‘Comptoir’-ondernemingen voor horlogeproductie kochten op ambachtelijke wijze ruwwerk in en gaven dat voor de fijnbewerking en montage in huisarbeid aan horlogemakers, die daarnaast meestal nog kleine boerderijen beheerden. Vervolgens zorgden zij voor de marketing van de zo ontstane horloges. Het bedrijf ging zo goed, dat het – door uitbetaling van de mede-eigenaar –In 1847 werd het Comptoir Agassiz & Cie.
Gezondheidsproblemen brachten Agassiz ertoe een geschikte opvolger te zoeken. Die vond hij al snel in zijn neef Ernest Francillon. In 1854, op twintigjarige leeftijd, fungeerde deze al als verantwoordelijke directeur van het Comptoir. De oom stond hem alleen nog adviserend ter zijde.

Ondanks de bloeiende zaken besefte Francillon dat de Comptoir-horlogemakerij verouderd was. Er ontbrak een continue kwaliteitscontrole, een snelle klantenservice en een klantvriendelijk onderdelenmagazijn. Zolang elk afgewerkt horloge als met de hand vervaardigd uniek stuk moest gelden, was er aan serieproductie echter niet te denken. Alleen precieze seriefabricage kon hier uitkomst bieden. Dus handelde hij. In 1866 bood zich daartoe een unieke kans. Aan de oever van het riviertje de Suze stond een terrein genaamd ‘Les Longines’ (de langgerekte weiden) te koop. Het was vanwege de vrijwel onuitputtelijke waterkracht ideaal geschikt voor de bouw van een fabriekspand. Maar: de juiste machines ontbraken nog. Omdat de markt destijds niets geschikts bood, ontwikkelde de creatieve, toekomstgerichte Francillon ze toen maar zelf. Slechts een jaar later ontstonden met hun hulp de eerste precisiehorloges. Gesigneerd met ‘E. Francillon, Longines, Suisse’ werden enkele exemplaren getoond op de wereldtentoonstelling in Parijs. Het succes bleef niet uit. Daarvan getuigt ook het feit dat Francillon zich al in 1874 heftig moest verdedigen tegen imitaties. Schriftelijk bracht hij ondubbelzinnig tot uitdrukking dat zijn horloges en uurwerken duidelijk te identificeren waren. In 1880 vroeg Francillon bij het Federale Bureau voor Intellectuele Eigendom in Bern officiële bescherming aan voor zijn merk ‘Longines’. In 1889 had hij ook een opvallend merkteken bedacht: een gevleugelde zandloper – overigens een ander Pioniersprestatie, want merktekens waren in de horloge-industrie destijds allerminst vanzelfsprekend. Daarmee anticipeerde hij in principe al geestelijk op een aspect van de latere bedrijfsfilosofie: het koesteren van genoemde pilotenhorloges.
Al in 1879 had Francillon het initiatief genomen tot de ontwikkeling en productie van chronografen. Dit veeleisende gebied van de horlogemakerskunst werd door Longines met grote intensiteit beoefend. De legendarische manufactuurkalibers van Longines – bijvoorbeeld de 13.33Z uit 1910, de 13ZN uit 1936 of de 30CH uit 1947 – worden beschouwd onder verzamelaars van polshorloges als gewilde en hooggewaardeerde verzamelstukken. De eerste Longines-polshorloges waren trouwens al rond 1905 verkrijgbaar.
Een uitzonderlijk uurwerk kwam voort uit de samenwerking met Charles A. Lindbergh, die op 21 mei 1927 met zijn vliegtuig ‘Spirit of St. Louis’ de Atlantische Oceaan had overgestoken. Het zogenoemde urenhoek-polshorloge, dat veel piloten hielp bij de moeilijke navigatie op overzeese routes, was vanaf 1932 verkrijgbaar. Daarnaast kan Longines ook worden beschouwd als een van de pioniers op het gebied van elektronische tijdmeting. In 1953 presenteerde het merk zijn eerste draagbare quartzhorloge. Dit tijdmeetinstrument behaalde het jaar daarop het absolute precisierecord van het Neuchâtel Observatorium. In 1970 behoorde Longines tot de bedrijven die het eerste quartz-polshorloge uit Zwitserse productie, de ‘Beta 21’, op de markt brachten. In 1972 volgde de introductie van het eerste quartz-polshorloge met een digitaal vloeibare-kristallendisplay (LCD), ontwikkeld samen met Texas Instruments en Eta. Tegenwoordig behoort Longines tot de Zwitserse horlogemultinational Swatch Group."

12 likes

Met wat plaatjes erbij zal het wat interessanter worden denk ik.

Piloten horloge van Charles Lindberg

The golden leaf 1979 1,98 mm, de dunste quartz-polshorloge ter wereld

4 likes

Patent tekening uit 1935

Chronograaf uit 1920

8 likes

Dit kan ook mooi in Longines only.:grinning: Ben je al in st imier geweest? Je kunt daar een prive rondleiding krijgen over de geschiedenis. Erg mooi!

2 likes

Dit leest wel een beetje als chatgpt.
Laten vertalen?

2 likes

Ik had het geprobeerd in Longines only, maar wilde niet lukken. Dus dan maar hier. En nee ik ben nog nooit in st.Imier geweest, lijkt mij wel heel gaaf. Dank je wel voor de tip👌

1 like

Ja, je moet gebruk maken van de middelen die tot je beschikking staan…toch? Vind wel hele mooie verhalen in dit boek. Is alleen inengels frans en duits. Nou is mijn duits wel erg goed(kom er vandaan) maar dat zomaar vertalen uit het niets vind ik wel pittig. En ja…zo kan iedereen ervan genieten toch?:wink:

Er zijn ook echt mooie boeken over Longines, ik heb er een paar. Dan krijg je net iets meer geschiedenis te zien. :wink::slightly_smiling_face:

1 like

Gaaf, ik hou zowiezo van geschiedenis, altijd leuk om te lezen. Welke boeken zijn het dan, als ik het mag vragen?

Je topic staat nu ook in Longines only. Krijgt het exposure bij de fans.

1 like

Dank je wel :+1:

2 likes

Dit is een leuke

1 like
2 likes

Deze ook als je em al kunt vinden voor een redelijke prijs.

1 like

Ik ga er na op zoek. :ok_hand:

Die heb ik ook. Voor vijftig centjes bij de kringloop gekocht

1 like

Mooi boek ik heb er nog 10 euro voor betaald op MP🙈

1 like

Longines maakte in 1953 echt nog geen quartzhorloge. Dat is verkeerd vertaald, de Chronocinégines is in het Frans weliswaar Horloge Quartz, maar een polshorloge is montre. Dit is een tijdwaarnemingsklok, met quartz, die draagbaar was.

Zo ontstaat dus alle foutieve info op het internet.

2 likes