Met het eind van de Ramadan en het begin van de Hadj in zicht kwam ik bij toeval De Grootste Klok ter Wereld tegen.
Wat hebben deze drie met elkaar gemeen: Mekka
De Grootste Klok ter Wereld staat namelijk naast de Grote Moskee waar zich de Ka’aba bevindt.
In Europa bekend van het woord kubus.
De Klok bevindt zich op 450 meter hoogte op de Abram AL Bait-toren die met 601 meter hoogte na de Burj Khalifa en de Shanghai Tower de op twee na hoogste wolkenkrabber ter wereld is.
De toren is gebouwd door de Saudi BinLaden Group, jeweetwel…
Het 15 miljard dollar kostende torencomplex verzamelt superlatieven maar ik beperk me tot de klok want die heeft zelf al voldoende superlatieven.
De Grootste Klok Ter Wereld, ontworpen en gebouwd door het Duitse PERROT GmbH & Co, met aan vier zijden een wijzerplaat met een diameter van 46 meter.
De wijzerplaten bestaan uit 98 miljoen glazen mozaĂŻekstukjes en zijn verlicht door twee miljoen LEDlampjes. Het glas beschermt de constructie tegen UV-straling, groot voordeel in een woestijn.
De klok is vijfentwintig kilometer verder nog zichtbaar.
De urenwijzers zijn zeventien meter lang en de minutenwijzers meten tweeëntwintig meter.
Voor de beeldvorming: vertikaal zijn de minutenwijzers zo hoog als een gebouw met vijf verdiepingen.
De wijzers zijn zodanig ontworpen dat deze bestand zijn tegen zeer hoge windsnelheden.
De wijzers zijn hol zodat onderhoudspersoneel er in kan verplaatsen.
Handige optie is de onderhoudsstand waarbij de wijzers zich horizontaal positioneren.
Om gewicht te besparen zijn de wijzers gemaakt van carbon. Toch hebben de wijzers een gezamenlijk gewicht van twaalf ton en worden deze aangedreven door een atoomklok gekoppeld aan een movement met een gewicht van eenentwintig ton waarmee dit meteen het zwaarste ter wereld is.
Uiteraard is de klok solar powered…
In de ruimte achter de glazen wijzerplaten bevinden zich een bezoekerscentrum van vier verdiepingen, met als thema’s de bouw van de klok; geschiedenis van islamitische tijdsmeting en de geschiedenis van de Koran.
Ook bevinden zich in de klok een Maancentrum en het Mecca Time Institute.
Met de komst van de klok werd een tweede tijdstandaard geĂŻntroduceerd als aanvulling op de Greenwich Mean Time.
Moslims overal ter wereld weten hierdoor exact wanneer de Ramadan begint en wat de gebedstijden zijn.