Ik ben nieuw op dit forum dus mocht dit niet de bedoeling geef me dan vooral even een seintje.
Ik ben sinds kort bezig om me meer te orienteren op het gebied van horloges en wat er al dan niet uitkomt qua nieuwe (limited) edities van welke merken etc.
Ik zie persoonlijk door de bomen het bos niet meer en ik was op zoek gegaan naar een soort release kalender van horloges die de komende dagen/weken/maanden uitkomen zodat je je daar makkelijker op kan voorbereiden. Er is hier volgens mij enorm veel kennis van verschillende merken dus gezamenlijk kan er wellicht in dit topic een soort “kalender” gemaakt worden waarbij we elkaar door middel van posts op de hoogte kunnen houden op basis van wat je weet of hebt gehoord. Ook handig als je geen social media hebt oid (zoals ik bijvoorbeeld).
Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden en of jullie al mooie releases voor de komende tijd hebben ontdekt.
Nogmaals indien dit niet de bedoeling is dan graag dit topic afsluiten.
Ik de meer dan 10 jaar op HF heb ik mij nog nooit voorbereid op een nieuwe release.
Hoe gaat dat voorbereiden dan in zijn werk, wellicht dat ik dan bij een volgende release enigzins goed voorbereid voor de dag kan komen
Zorgen dat je pinpas is opgeladen.
Genoeg beltegoed om de AD meteen te bellen. Alvast gebak en een fles wijn besteld om hopelijk op een wachtlijst te kunnen komen?
Voorbereiden is wellicht niet het juiste woord haha. Ik persoonlijk vind het (als complete newbie) erg lastig om een overzicht te krijgen van welke horloges er uitkomen de komende tijd. Ik ben zelf een fan van bijvoorbeel G shocks/Swatch/Casio maar ik vind het lastig om te zien wanneer er van deze merken limited editions of ander nieuw spul uitkomt.
Vind het op zich een sympathiek idee. Maar dat moet natuurlijk bijgehouden worden en daar zie ik wel 'n bottle neck. Tot nu toe laat ik me een beetje verrassen, door releases en aankondigingen van events. Is op zich ook wel leuk; gewoon een beetje rondkijken en toevallig dingen tegenkomen. Daarnaast helpt het natuurlijk als je hier veel rondhangt. Dan hoor en zie je toch het meeste wel, sooner or later.
Ah ja helder, al doende leert men uiteindelijk ook. Ik heb zelf in een verleden wel eens wat websites gebouwd om bijvoorbeeld sneaker releases bij te kunnen houden en dergelijke, dit ging gemakkelijk door een database die je aan kon roepen dat is hier wellicht wat moeilijker. Het gaat vooral om een soort overzichtje, dat ging in ieder geval in mijn hoofd rond
Er is volgens mij geen mogelijkheid om dit samen te voegen in een kalender. Watches and Wonders in april is wel een hoogtepunt voor alle deelnemende merken voor nieuwe modellen. Ook Geneva watch days in september. Daarnaast LVMH watch week in januari/februari.
Voor de microbrands/indies, zou je het beste voor de nieuwsbrief kunnen inschrijven, dan zie je vanzelf wanneer een en ander komt en heb je vaak vroege toegang om te kopen.
Maar dan heb je dus maar een klein overzicht. Hier is een andere optie van wat er zoal uitgebracht is dit jaar en dat is nog maar een gedeelte: https://www.thewatchpages.com/new-watches-2025/
Zijn wel minder merken om bij te houden. En ik denk dat de sneaker community meer gefocust is op nieuwe releases.
Een paar leuke Nike of NB modellen zijn ook niet goedkoop maar bij horloges gaan de prijzen vaak al snel over de 1k.
Dat is de grootst mogelijke onzin, vrees ik. Dat het voor newbies specifiek lastig is is niet waar. Het is voor iedereen lastig.
Als oude rot in het vak of doorgewinterde verzamelaar kan ik je vertellen dat er zo gruwelijk veel horloges worden gemaakt en uitgebracht dat het zelfs per merk soms al aanpoten is om alles bij te houden. Neem nu de “Nieuwe Seiko’s voor 202x” topics… Daar komen honderden releases per jaar voorbij, sommige JDM, sommige EU only, sommige limited, en sommige wereldwijde standaard-productie. Geen touw aan vast te knopen, en ik verzamel al dik 10 jaar Seiko en Grand Seiko.
Ik zou gewoon met een schuin oog de publicaties (Fratello, Monochrome, ABTW, WornandWound, Time & Tide, Revolution) in de gaten houden, en de “Merk x only” topics op dit forum. Dan komt er veel langs.
Embargo wordt gelift en ergens is een write-up te vinden?
Of gaat het om de start van (voor)verkoop?
Om echt voorbereid te zijn op releases moet je eigenlijk de ontwikkel- en communicatie-cadence van de horlogebedrijven kennen. En de geschiedenis, want alle jaren die ook maar in de verste verte als “jubileum” or “anniversary” aangemerkt kunnen worden zien een uptick in limited releases.
Dat betekent dat je niet alleen de merken moet kennen, maar zelfs de geschiedenis per model-lijn.
Ik zou release definiëren als een bevestigde uitgave van een horloge. Maar dit zijn goeie tips daar kan ik wat mee! Ik ga gewoon de merken die ik interessant vind goed in de gaten houden en dan laat ik het me gewoon op me af komen
Andere merken die m’n aandacht hebben zijn Breitling, JLC, Nomos, Seiko en Breguet, maar daar geldt “als ik wat tofs zie kan ik er een keer op klikken”. Het is geen voltijd baan en soms spreek ik ook nog wel eens met m’n vrouw en met vrienden van me, dus meer tijd heb ik er niet voor.
Snap ik overigens dat het voor iedereen ingewikkeld is om een overzicht te hebben, voor mij dus ook. Ik probeer hier ook niet mee te zeggen dat het voor verzamelaars die al langer bezig zijn een peulenschil is, maar was gewoon benieuwd of hier behoefte aan was of dat er andere tips waren. Die tips heb ik nu dus dat is top!