De_Guru

Een Seiko overgenomen van Frederik aka De_Guru. Prima transactie. Snelle deal en verzending op mijn verzoek. Goed verpakt en horloge zoals omschreven. Topper! Bedankt Frederik @De_Guru

2 likes

Een aanvulling op mijn ervaring van gisteren met De_Guru.

Ik was in eerste instantie blij met de SARX033 en de communicatie van Frederik aka @De_Guru
Snelle verzending en bombproof verpakt. Horloge zag eruit als omschreven met wat lichte gebruikssporen.

Dus horloge op de seconde gelijk gezet en samen met zijn zwarte broertje de SARX035 lekker laten tikken. Vanmorgen zag ik dat hij na 14 uur al 20 seconden voor liep. En dat is abnormaal voor een Seiko 6R15 caliber. Dus Frederik PB gestuurd dat ik het horloge(uurwerk) niet vertrouwde en de koop terug wilde draaien.

Waarom mijn vertrouwen in dit horloge zo snel weg kon zijn? Ik heb inmiddels al 9 Seiko’s met 6R15 gehad, en die lopen allemaal strak, binnen de 5 seconden per dag. En ik had vóór de verkoop gevraagd naar de reden waarom het horloge in 2022 een volledige service had gehad. Hij was toen namelijk net 5 jaar oud.

Daarop kreeg ik als reactie dat deze calibers elke 3/5 jaar een service nodig zouden hebben. Bijzonder. Dan heb ik waarschijnlijk 9 uitzonderlijke 6R15’s die nog steeds strak lopen zonder service. Dus dat hij nu nog geen 2 jaar na die service alweer niet goed zou lopen, wil er bij mij niet in. Absoluut geen vertrouwen meer in.

Ervan uitgaande dat een horlogeliefhebber op HF dit wel zou begrijpen, en ook wil dat een koper tevreden is, verwachtte ik geen enkel probleem. Vervelend, kan gebeuren, koop terugdraaien, klaar.

Maar niet met Frederik. Zijn reactie was dat het kwam door de verzending. Hij had immers aangeboden het horloge af te halen of bij mij thuis te brengen. Ik heb geen zin in afhalen, want dat voegt voor mij niets toe. Daarbij kan ik enkel de uiterlijke conditie beoordelen, en die had ik op de foto’s allang gezien. Of een horloge goed loopt weet je pas na 24 uur, en ik ga niet logeren als ik een horloge af wil halen.

Kortom: het zat hem in de verzending (…). Aldus Frederik dan. Ik heb inmiddels 196 horloges gekocht waarvan naar schatting meer dan 100 via verzending naar mij zijn gekomen. En nooit iets met een ontregeld uurwerk ontvangen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar een horloge met caliber dat in de basis als zeer betrouwbaar bekend is, met voornoemde geschiedenis van service, dat is met aan redelijkheid grenzende waarschijnlijkeid onmogelijk.

Overigens was in de omschrijving van de advertentie door Frederik ook opgenomen “Het automatische uurwerk, het kaliber 6R15, staat bekend om zijn betrouwbaarheid en nauwkeurigheid, met een indrukwekkende gangreserve van ongeveer 50 uur. Dit maakt de SARX033 een betrouwbare metgezel, zelfs bij sporadisch gebruik.” Dat is ook mijn ervaring.

Omdat Frederik vond dat hem niets te verwijten was wilde hij de koop dan ook niet terugdraaien en gaf aan dat zijn oplossing was om €100 van de koopprijs terug te betalen. Ik heb direct aangegeven dat het mij niet te doen was om korting, maar een goedlopend horloge wat ik dacht gekocht te hebben.

Maar na 3 pogingen om er onderling netjes uit te komen wilde hij de koop niet terugdraaien.

Ik sluit af met dat ik het uitermate teleurstellend vind dat via het Horlogeforum leden niet met meer begrip met elkaar om kunnen gaan. Ik heb geen maanden gewacht met reclameren, maar direct de eerste dag. Zelf heb ik de instelling dat als ik iets verkoop -of het nu via HF of MP is- dat ik het belangrijk vind dat de koper tevreden is. Maar niet iedereen heeft kennelijk dezefde instelling. Iets dergelijks zou ik bij Marktplaats wellicht minder van opkijken, maar hier op het forum gebeurt het dus ook.

Bijzonder jammer.

@Edit: inmiddels loopt hij al 40 seconden voor na 24 uur (…)

1 like

Na lang dubben een Oris Diver’s 65 gekocht van onze freddie. Netjes zoals verwacht en voor een mooi prijsje! Thnx vriend!

1 like