De hel die splitpennen heet

Iedereen loopt altijd af te geven op de Seiko kraagjes, maar hier een hele grote haat aan splitpennen.

Welke mongool heeft ooit bedacht dat dat een goed idee is voor een horloge bandje?

Ik zit nu dus met dit probleem:

Zonder de schakel floept ie er zo in, maar met de schakel er tussen? Ho maar. Schakels netjes recht op elkaar, nope. Tikje scheef? Nope.

Splitpen eruit, netjes doorheen te kijken. Vol goede moed, maar nee hoor.

Wie heeft de verlossende tip?

Splitpen op de goede manier erin? Wellicht verkeerd om?

Anders toch een beetje wiebelen en zachtjes proberen erin te krijgen. Zou iig nog even wachten met een bankschroef. :wink:

1 like

Pen voorzichtig iets meer splijten?

Ja, juiste manier erin. Anders past ie zeker niet… Grof geweld spookt door mijn hoofd, maar ik hou me in… Nadat ik er al 1 verknalt heb…

Meer? Dan drukt ie toch alleen maar meer uit elkaar? En past het moeilijker?

Ik heb werkelijk geen idee, nog nooit zoiets aan de hand gehad. Om splitpennen erin te tikken gebruik ik zo’n speciaal horloge hamertje

Ik heb er nog 6 voor je liggen… allemaal gebroken door mijn eigen onkunde. Herkenbaar verhaal dus, een hel! Heb het opgegeven en de band toen even in elkaar laten zetten door een horlogemaker. Vraag me niet hoe hij het gedaan heeft, maar 't was in minder dan een minuutje gefixed. Was overigens een bandje aan een ouwe Seiko.

2 likes

Aha, het aloude gezegde geldt hier dus; met een hamer past alles!

2 likes

Hamertje, hè? Geen moker! :wink:

Rustig ff een nachtje slapen en morgen weer proberen.

Bracelet 3 min. in heet water leggen, niet de splitpen.
Dan de koude splitpen in de bracelet brengen.
Succes! :+1:

1 like

Wellicht een beetje vet/vaseline aan de splitpen smeren, zodat ie makkelijker glijdt?

Even controleren of er aan de voorkant van de splitpen geen bramen zitten of een andere proberen, als je die hebt?

Hamer! Die horrordingen zaten ook in zon bandje van m’n scurfa diver: meerdere van die dingen verpest voor t weer netjes paste :see_no_evil:

Nooit echt problemen meet gehad. Liever splitpennen dan schroeven. Gevoelsmatig blijven die beter zitten.
Pin en collar staat er ver boven. Naar mijn mening veruit het mooiste systeem.