De horloge-ladder

Beste HF leden,

Ik ben relatief nieuw op het forum en in de horlogewereld vandaar deze, wellicht wat lange, introductie en eerste topic. Allereerst moet ik zeggen dat echt genieten is elke keer als ik op het forum ben met alle verschillende verhalen en foto’s van geweldige horloges!

Mijn eerste horloge dat ik zelf kocht was, voor wellicht velen, een ‘fashionwatch’ zoals dat volgens mij heet :wink:. Een Pulsar chonograaf met zon- en maanaanduiding. Onderhand is dat al weer bijna 20 jaar geleden en heb hem eigenlijk nooit meer om maar ik heb hem nog en doet het nog steeds (wel paar keer de batterij vervangen uiteraard en de subdails werken niet echt meer :laughing:)

In de afgelopen jaren ben ook ik niet aan het uiteindelijke horlogevirus ontkomen en heb ik nu een zeer bescheiden aantal horloges van Zwitserse komaf waar ik nog steeds elke dag van kan genieten.

Net als veel van jullie droom ik ook om bijvoorbeeld ooit een prachtige speedmaster, submariner, of iets met dergelijke kwaliteit en historie te bezitten. Echter heb ik niet de middelen om zomaar een meerdere duizenden euros plat te slaan op een horloge. Ook lijkt het me leuk om stappen te kunnen maken in kwaliteit/verzamelwaarde/historische waarde en zo meer merken te leren kennen en waarderen, noem het maar een ‘horloge-ladder’ :wink:

Ik ben benieuwd naar tips voor bijzondere horloges in mijn volgende stap op de ladder (tussen bijvoorbeeld €1000/2000). En uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe jullie ladder eruit ziet of heeft gezien! :smiley:

46 likes

Welkom!

Uiteindelijk is er natuurlijk maar één echte horloge-ladder!

12 likes

Dit topic kende ik niet, maar ik zit blijkbaar in de dodelijksaaiemiddensegmenterfase :laughing:

5 likes

Ja, het was beter als je er zelf achter kwam. :grimacing:

8 likes

Nope. Da’s geen fashion watch. Sterker nog, Pulsar heeft een interessante geschiedenis. In het begin van de jaren 70 kwam Hamilton met Pulsar horloges aan die een LED display hadden. Iedereen ging daar helemaal los op, en ze kostten meer dan 8 Rolexen bij elkaar, omdat het cutting edge technologie was.

Vervolgens begon iedereen en z’n moeder LED horloges te maken, alles van HP tot TI en vele anderen, behalve Seiko. Die vonden dat LCD de toekomst had.

Hamilton zette zo zwaar op LED horloges in dat ze het Hamilton-gedeelte van het bedrijf over deden aan een stel Zwitsers, waarna ze onder Pulsar vlag verder gingen. Maar nadat Seiko 's werelds eerste LCD horloge uitbracht en Casio en Timex zich in die strijd wierpen ging de Pulsar tak van voormalig Hamilton bijna failliet. Grappig genoeg was het Seiko die Pulsar overnam.

En zo is het gekomen dat Hamilton onderdeel werd van de Swatch Group, terwijl Pulsar onder de Seiko Watch Corportation of America hangt. Dus je Pulsar is niet alleen een echt, echt horlogemerk-horloge, het is ook nog eens een interessant verhaal.

Ho ho, Frederique Constant is een übercool bedrijf wat ooit opgericht is door Nederlanders, maar lange tijd Zwitserse uurwerken gebruikte. Zij zijn echter over genomen door het Japanse Citizen conglomeraat, wat ook eigenaar is van uurwerkbouwer La Joux-Perret.

FC heeft als deel van de Citizen groep één van de coolste echappementen ooit ontwikkeld, de Monolith, wat neerkomt op een soort flexend materiaal wat aan origami doet denken. Dat is zo ongelofelijk tof gedaan.

Geen Zwitsers dus, maar eerder Japans-Nederlands. Daarom niet minder interessant. Wat ik over de bühne probeer te krijgen is dat interessante heritage of interessante technologische innovatie eigenlijk niks met prijs of prestige te maken heeft.

Sterker nog: Veel bedrijven die zich op de borst kloppen over heritage hebben het vege lijf gered dankzij mode-conglomeraten als Louis Vuitton Moet Hennesey of de mensen van Richemont. Ook Omega is ternauwernood aan een roemloze ondergang ontsnapt dankzij Swatch horloges van 80 gulden per stuk.

Ik blijf het een hardnekkig probleem vinden, dat eeuwige “hoger is beter” gezeik in de horloge-wereld. Natuurlijk doe ik zelf ook mee aan een soort van aankoop-escalatie waar ik nu voornamelijk naar horloges van 2500-7000 Euro zit te kijken, maar evengoed: Mijn laatste aankoop was een Seiko duikertje waar ik 750 ballen op stuk sloeg, en eerlijk is eerlijk, ik vind 'm net zo cool als m’n Santos van 10x de prijs.

Eigenlijk is objectief het beste en misschien ook wel het mooiste horloge in m’n bezit een ordinaire Citizen Eco-Drive quartz.


Laat je dus vooral niet gek maken.

58 likes

Ok, in chronologische volgorde:

  1. Wat Fossils, Nixons en G-Shocks (deels verkocht)
  2. Bulova Curv Tank (#96A257)
  3. Invicta Pro Diver (volledig gemod)
  4. Zelos Swordfish Ti frost (weer verkocht)
  5. Seiko Presage Blue Moon (#SRPB41J1)
  6. Hamilton Khaki Field Mechanical (weer verkocht)
  7. Omega Speedmaster Professional (#3570.50)
  8. Tudor Blackbay Pro
  9. Tissot PRX Powermatic
  10. Rolex Explorer (#124270)
  11. Doxa Sub 300 Carbon Whitepearl

Zoals je ziet zit er niet echt een logisch verloop in, maar meer waar ik op dat moment zin in heb :blush:

Mijn tip: Koop waarvan je op dat moment blij wordt, en laat je zeker niet gek maken op HF. Niet ieders portemonnee is hetzelfde

13 likes

Bedankt voor dit geweldige verhaal. Hiervoor zit ik dit forum! :smiley:

3 likes

Dan heb ik toch wel erg vaak die ladder in elke richting beklommen :rofl:.

Eerst, de microbrand.
Later Japans, gevolgt door Duits (IWC)
Later omega, Rolex, weer omega.

Eigenlijk is het enige constante merk, waar ik gedurende deze liefhebberij telkens weer op terug kom (of eerder bij blijf), Seiko

Al is het voornamelijk vintage, of vintage geïnspireerd zoals mijn limited KS.

Seiko ontgroei je niet. Het behoort tot de beste merken ter wereld, verspreid over meerdere prijssegmenten.

Je ontgroeid vaak wel het prijssegment, maar zodra je de wonderlijke wereld van vintage (Grand/King) Seiko ontdekt, is er geen weg terug.

24 likes

Wat een toffe lijst! Ik merk inderdaad aan de eerste reacties dat ladder niet de juist benaming is voor mij reis door de horloge wereld!

3 likes

Welkom op HF, Patrick!

is zeker geen ‘fashion watch’. Is gewoon een echt en serieus horlogemerk, met historie. Onderdeel van Seiko. Helaas is Seiko dit merk aan het uitfaseren en komen er dus geen nieuwe modellen meer.

Ik heb overigens niets met een

en het op HF vaak dwangmatig aanwezige ‘duur-, duurder-, duurststreven’.
Ik koop gewoon een horloge als ik dit mooi vind, reëel geprijsd en van goede kwaliteit. Ik ben wel fan van enkele merken, zoals (vooral) TAG Heuer, Squale en Seiko. Hiervan heb ik dan ook de meeste horloges. Ook Tissot en Certina vind ik prima merken, met een aantal mooie modellen en een mooie historie. Omega vind ik ook een mooi merk. Maar ik vind de prijzen niet reëel. Dat is overigens een bewuste keuze van de Swatch Group (eigenaar van Omega). Men streeft ernaar om het merk ‘hoger te positioneren’ en ‘exclusiever’ te maken. Sommige -eigenlijk best veel- mensen zijn hier gevoelig voor en vinden een horloge aantrekkelijker als het duurder is.
Ja, de horlogewereld is best een vreemd wereldje. Maar ook heel leuk. Veel plezier hier, dus!

10 likes

Wow die KS is echt geweldig! Bedankt voor verhaal :smiley:

1 like

Ik vind het heel fijn van mensen te horen die hun keuzes ook niet zo zeer op prijs of verkoopwaarde zouden baseren maar op echte liefde/voorkeur. Daar ga ik zeker een voorbeeld aan nemen in mijn zoektocht naar mijn volgende :smiley:

3 likes

Welkom op HF Patrick. Ieders horloge reis is anders. Mijn eerste echte horloge was een Tudor Black Bay doordat ik geïnspireerd en besmet raakte met het horloge virus dankzij mijn zoon (hij was destijds 16). Dus zo kan het verkeren :grin:
Na een 2e en 3e Tudor kwam er Longines, Citizen en Hamilton en de laatste twee aanwinsten waren beide van Timex.
Kies, koop en draag wat je mooi vindt. Inspiratie kun je hier zeker opdoen. In het door jou genoemde budget kun je zeker ook kijken naar Christopher Ward, Echo Neutra, Squale, Hanhart, Nomos, etc.
Er is veel moois te koop. Voorlopig kun je nog wel even door met de hobby, net als ik :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Helemaal eens met @TagEd, @Zirx en @Fate_Amenable_To_Change. Vergeet die ladder. Prijzen worden in aanzienlijke mate door marketingfluff en/of kuddegedrag gedreven.

Ik zou je aanraden om eerst te bedenken welk type horloge bij jou past en een goede aanvulling op je collectie zou zijn, om daarna te kijken welk horloge van dat type dan de beste waar voor je geld biedt. En nooit vergeten dat budget niet op hoeft. :slightly_smiling_face:

11 likes

Mijn horlogeladder in chronologische volgorde is ook geen rechte lijn, en dat zal waarschijnlijk zo blijven ook.

image

Toegegeven, de gemiddelde prijs is wel flink omhoog gegaan. De Omega SMP 300 Electric Blue kocht ik op HF voor €865 en toen ik op kamers ging met verlies verkocht. Nu gaat hetzelfde model uit 2001 voor €2.200 en nieuwe Seamasters voor €6.400.

Uiteindelijk heb ik meeste horloges weer verkocht (behalve met een :star:) en jaren met een Garmin rondgelopen. Daar ging de lol ook van af en nu probeer ik het bij een kleine collectie van 3-4 horloges te houden.

Voor een volgende aankoop kijk ik zowel naar een Certina als Tag Heuer. De één zou mijn duurste horloge worden en de ander het goedkoopste, dus daar zit geen specifieke voorkeur in. Zo lang ik een horloge maar vaak draag; dan heb ik er het meeste plezier van.

4 likes

Ik heb wel aardig moeten lachen om het verhaal van de horlogeladdder en er zit qua opbouw zeker een waarheid in! Maar helaas ben ik ergens blijven steken en merk ik dat ik met net zoveel (of misschien meer) plezier een zelf opgeknapt lijkje van €5,- draag dan een nieuw gekochte Omega, IWC oid…

5 likes

Ach, enige horloge dat ik ooit heb verkocht en teruggekocht is een Seiko. En ik moet zeggen dat deze de laatste weken al het andere geweld in de doos houdt :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Controleer wel zelf deze roeptoeters he, Frederique Constant is Swiss, Swiss made etc en de Nederlanders zijn er al een tijdje uit. Omega had al 100+ jaar heritage voordat een Swatch of Richemont ook maar bestond en dat veranderd niet onder een holding. De “times they are a changing” dus dat er nu een paraplu holding boven zit, zoals ook bij Citizen en Seiko, is eigenlijk heel normaal.
FC maakt eigenlijk inspiratieloze kopiieen met een eigen uurwerk en een gunstig prijskaartje, dus kwaliteit voor een lage prijs ( hema ) . Typisch Nederlands eigenlijk :smile:

FATC is nog geen FACT…

2 likes

Welkom! Dat als eerste :smiley: Voor mezelf is het meer een horlogereis en zoals eerder vermeld door anderen vind ik belangrijk dat ik iets mooi vind en niet wat door “iedereen” mooi gevonden wordt. Zoek maar eens op het forum naar mijn posts, je ziet er van alles tussen zitten. Maak het vooral leuk voor jezelf :+1:

3 likes

Noem het een kronkelweg :rofl:

Ik zie net zelfs dat ik m’n vertrouwde Seiko SPB143J1 ben vergeten in m’n lijst :sweat_smile: Die hoort tussen plek 7 en 8

3 likes