De horlogeforum anti fake week

Allen bedankt voor het meeklikken.

Dat Jan uit Grou maar gauw eerlijke horloges gaat verkopen.

En inderdaad…volgende week wordt het helemaal bingo

Heb ook alvast geoefend, op Grouw.
Jongens wat is er veel van deze handel te koop, had me daar nooit zo in verdiept, dacht dat dergelijk spul alleen in obscure buitenlanden en via het buitenland-net te koop waren.
Eerlijk: de bek valt me er van open!

Goed dat ik een automaat en wat quartzen heb, want straks kan ik met een muisarm en klikvingers geen handopwinder meer bedienen :slight_smile:

Marktplaats geeft het volgende antwoord in reactie op mijn mail.

Bewijzen verzamelen en mailen dus.

Vraag en antwoord---------------------------------------------------------------Reactie (Carola) - 22-05-2008 23:24 Beste Jack, Hartelijk dank voor uw bericht. Het is niet toegestaan illegale kopieën te verhandelen. Wanneer wij hier meldingen van krijgen, nemen wij dit serieus. Wij weren dergelijke advertenties, maar wij dienen hier wel gegronde bewijzen, zoals e-mailconversaties voor te ontvangen. Mocht u dergelijke bewijzen hebben, dan ontvangen wij deze graag, inclusief de betreffende advertentienummers. Met vriendelijke groet, Carola Helpdesk medewerker www.marktplaats.nl

En mijn antwoord:

Beste Carola,

We zullen bewijzen verzamelen en doormailen. Geen probleem.

In een groot aantal advertenties is het bewijs echter al te vinden in de tekst.
Hier staat dan vermeld: replica, 1 op 1 kopie, etc.
Ik begrijp dat het voor jullie moeilijk te bepalen is of iets echt of namaak is.

Vandaar dat wij jullie helpen door te klikken op ‘in strijd met de regels’.
Als horlogeliefhebbers zien wij het namelijk direct aan de afbeeldingen en zeker aan de prijs. Zo worden er nieuwe horloges aangeboden voor 10% of minder van de winkelprijs.

Ik begrijp dat wij dit makkelijk zien, maar jullie niet.

Onze aktie is tevens bedoelt om jullie de ogen te openen voor hoe makkelijk Marktplaats illegale handel toelaat.
Wanneer jullie een advertentie of adverteerder verwijderen maakt deze meestal direct een nieuw account aan en begint weer opnieuw. Dus wat gebeurt er nadat wij moeizaam bewijs hebben aangeleverd?

Waarom geen betere identificatieplicht voor adverteerders? Of is het het beleid van marktplaats om de vergaarbaak voor gestolen handel en namaakhandel te zijn?

Kortom: Onze aktie zal volgende week echt vormen aan gaan nemen, gericht op de imitatiehandel. Het spijt ons dat we jullie daarmee belasten, maar wanneer jullie bureaucratie het makkelijk maakt voor oplichters en moeilijk voor eerlijke mensen (wij moeten gaan bewijzen, klachten indien en mailen) laten jullie ons geen keus.

Vriendelijke groet,

Jack

Jack

Wederom een uitstekende brief. Ik denk dat de aanhouder wint. Uiteindelijk zullen ze toch een keer wakker worden bij Marktplaats.
Wellicht doe ik er nog een brief over heen en dat ik dergelijke zaken aan ga kaarten bij het tv programma Radar. Er zijn al meer van dit soort praktijken daar aan het licht gesteld en daar zijn ze niet blij mee.

We blijven doorgaan.

Op het Forum van DZVL staat onder dit zelfde kopje een bericht van dennisf, die hierover een email aan IWC heeft geschreven.

Hij kreeg het volgende antwoord terug:

--------------- citaat ------------------

Reactie van IWC:
Dear Mr. F,

Thank you for your email to IWC. We greatly appreciate your custom and your support of our anti-counterfeiting efforts.

Although we have drawn the attention of Markplaats to these recurring infringements in the past, clearly the owners are not doing enough to address the issue. We will, thanks to your note, be taking up the matter with them once again, and, if warranted, issue legal proceedings against them.

With best wishes,

Bharat Dube
Senior Counsel, Intellectual Property
Richemont International S.A.
50, ch de la Chênaie
1293 Bellevue
Switzerland

----------- einde citaat --------------

Voor hele artikel zie: http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=9554

Hoi Ed,

Nog meer mailtjes aan Marktplaats hierover kan natuurlijk nooit kwaad.
Dan weten ze dat het geen eenmansaktie is.

Ik heb trouwens alweer antwoord op mijn 2e mail:

Beste Jack, Hartelijk dank voor uw bericht. Marktplaats.nl functioneert als een laagdrempelig platform waar iedereen, naast het aanbieden van diensten of overtollige spullen, ongedwongen kan snuffelen tussen al het aanbod. Marktplaats.nl is echter NIET betrokken bij de eventuele daadwerkelijke transacties tussen kopers en verkopers. Om die reden kan Marktplaats.nl dan ook geen enkele controle uitoefenen op de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van adverteerders objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Mocht u aan kunnen tonen dat het inderdaad om illegale kopieën gaat, dan vernemen wij dit graag van u. Wij mogen bij het beoordelen van de advertenties echter niet alleen van de bijgevoegde foto uitgaan. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Carola Helpdesk medewerker www.marktplaats.nl

Dit is natuurlijk gelul. Op het moment dat Marktplaats erop geattendeerd wordt dat het om nephandel gaat (en dat worden ze door onze kliks) zijn ze erbij betrokken. De vraag blijft: in hoeverre is het voor hun voldoende bewezen?

Wordt vervolgd.

Jack

weer eventjes een uurtje gedrukt.

Heb inmiddels een uitgebreide mail naar TROS RADAR geschreven. Is te groot om hier te posten, maar wel het antwoord.

Geachte mevrouw, meneer,

Hartelijk dank voor uw email.
Gezien het grote aantal reacties kunnen wij helaas niet alle mail persoonlijk beantwoorden. Daarom ontvangt u deze automatische reply.
Uw klacht/ suggestie wordt wel aandachtig gelezen door de redactie. Ook wordt de klacht opgeslagen in het archief. Mochten wij uw klacht kunnen behandelen in de uitzending , neemt de redactie contact met u op.

U kunt de informatie uit de uitzendingen nalezen op de Radarsite www.trosradar.nl Hier kunt u ook alle eerder uitgezonden Radar onderwerpen terug kijken. Op ons forum kunt u een oproepje plaatsen over een bepaald bedrijf of dienst of mee discussieren met andere kijkers.
Tevens kunt u hier telefoonnummers vinden van verschillende organisaties die behulpzaam kunnen zijn bij het oplossen van uw probleem.

Met vriendelijke groet,

Redactie Radar

Enkele dagen terug was het aantal Breitling pagina’s nog 16. Nu zijn het er nog 12.

Het werkt dus wel en dat is goed nieuws.

Kijk dat schiet al lekker op.

Ik heb alle neppers gemaild en, na antwoord, het bewijs aan Marktplaats gemaild.
Marktplaats heeft vervolgens al hun advertentie verwijderd.
Het werkt dus inderdaad, gewoon even knallen volgende week.

Nog enkele grote verkopers:

Alex uit Utrecht http://link.marktplaats.nl/170871055

Breitling uit Vijfhuizen http://link.marktplaats.nl/164887996

Aron uit Amsterdam http://link.marktplaats.nl/170883759

Ferdi uit Utrecht http://link.marktplaats.nl/170822363

Dino uit Hardenberg http://link.marktplaats.nl/169487750

Alle hebben meerderedvernties.

Van het Breitling onderdeel zijn inmiddels al heel wat adverteerders verdwenen.

Wederom een brief geschreven naar Marktplaats.

Inmiddels antwoord terug:


Reactie (Jolly) - 23-05-2008 17:09
Beste Ed,

Ik begrijp dat dit vervelend is. Dit is echter het beleid van Markplaats.nl. De rechthebbende is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar product en kan dit bij ons aangeven door middel van het formulier van “Melding van Inbreuk”.

Marktplaats.nl is een platform, waarop koper en verkoper bij elkaar gebracht worden. De daadwerkelijke verkoop van de producten gaat buiten Marktplaats.nl om. Een adverteerder draagt zelf de verantwoordelijkheid voor het product dat hij of zij aanbiedt, Marktplaats.nl is hier geen partij in.

Met vriendelijke groet,

Jolly

Helpdesk medewerker


Wederom geantwoord:

Hallo Jolly,

Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt of wilt begrijpen. Het zijn nl.
jullie eigen regels
die dit verbieden. Jullie hebben o.a. de taak deze regels te controleren en bij misbruik daar tegen op te treden.

Ik wijs u op onderstaande passage uit uw regels en beleid:

Wat zijn objecten die inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van anderen?

Antwoord
Het is niet toegestaan om op Marktplaats.nl objecten of diensten aan te bieden die inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van anderen, zoals auteursrechten, handelsmerken, domeinnamen en portretrechten.

Voorbeelden van aanbiedingen die niet zijn toegestaan op Marktplaats.nl:

Namaakartikelen en replica’s (bijvoorbeeld namaak merkkleding) Producten elektronisch versturen via internet zonder licentie van de eigenaar van de auteursrechten (softwarepiraterij) Software en spelcomputers waarvoor men geen verkooplicentie heeft Niet toegestane kopieën van CD’s, DVD’s of Video’s (waaronder bootlegs en
muziek)
Opneembare media (VHS tapes, audio tapes, CD-R’s en DVD-R’s) Foto’s van derden Voorbeelden van aanbiedingen die wel zijn toegestaan op Marktplaats.nl:
Authentieke merkkleding
Reproducties mits de auteur langer dan 70 jaar geleden is overleden

Als men zich hier toch schuldig aan maakt en jullie worden daarop gewezen, dan hebben jullie de taak om deze
advertentie(s) te verwijderen. Zo niet dan zijn jullie willens en wetens medeplichtig aan het tot stand brengen van zulke transacties en het in stand houden van deze handel. Immers jullie hebben het beheer over Marktplaats en hebben de mogelijkheid in te grijpen. Doen jullie dit niet dan maken jullie je zelf schuldig aan een strafbaar feit.
Wij als deskundigen maken jullie op dit soort advertenties attent.

Ik zou je willen verzoeken dit niet als helpdeskmedewerker af te wikkelen, doch dit op een hoger echalon neer te leggen.

Doe dit nu niet weer af met dit de mededeling dat dit uitsluitend een zaak is voor degene wiens naam het betreft.

met vriendelijke groet

Ed


Antwoord Marktplaats:

RE: Reactie op uw bericht [referentienummer : 080505-000435]

Vraag en antwoord

Reactie (Jolly) - 23-05-2008 19:00
Beste Ed,

Het spijt ons maar wij gaan hier verder niet meer met u over in discussie.

Met vriendelijke groet,

Jolly

Helpdesk medewerker

Hallo allemaal,

Howel ik al lang niet meer aktief aan dit forum deelgenomen heb, betekent dit niet dat ik me niet op de hoogte hou van wat in “horloge Nederland” zo loopt.

N.a.v deze Anti-fake aktie van jullie op de marktplaats ( hetzelfde zou bij “moeder Ebay” eigenlijk ook niet slecht zijn) wil ik dan toch reageren.

Een prima aktie.
Het schijnt inderdaad te helpen, want de door jullie aangegeven links naar de ads. zijn niet meer online. Ik heb het vroeger ook enkele malen geprobeert, maar kreeg steeds een standaard berichtje terug en er gebeurde verder helemaal niets.

Ik hoop dat door deze aktie, te beginnen bij de marktplaats, de veilingsites zich op hun eigen inste voorwaarden gaan bezinnen en bij hun ads een betere kontrole gaan doorvoeren.

Groeten uit Zwitserland
Marley Sayin

Goede actie, gewoon criminelen die we gezamenlijk moeten aanpakken. Hoewel imitatie verkopen verboden is, heb ik (net als anderen van jullie) minder moeite als het er bij vermeld wordt.
Laten we er iets aan doen
gr steef

Deze aktie is niet verkeert ik weet alleen niet of het helpt volgens mij blijven ze toch steeds weer terug komen maarja de aanhouder wint
Ik ben in iedergeval ijverig aan het mee klikken we zullen wel zien waar het schip strand

gr Pieter

Ik was van plan om de advertenties die genoemd worden in dit topic te gaan klikken. Opvallend was dat er al een hele hoop zijn verwijderd. Goed om te zien dat onze inspanningen niet voor niets zijn geweest.

Ik blijf op eigen initiatief advertenties klikken.cIk leg me dan vooral toe op het merk Tag Heuer omdat ik daar wel een beetje verstand van heb.

MVG,

Joram Krol.

Wellicht een overbodige reactie maar ik wil het toch maar evne gezegd hebben…

Het lijkt mij verstandig ervoor te waken dat we enkel ‘klikken’ wanneer we er zeker van zijn dat het horloge een nepper betreft. Natuurlijk is een Rolex, Breitling of Tag Heuer voor €100,- een overduidelijke nepper, maar het is niet altijd even duidelijk.

Nu we als groep een signaal afgeven aan marktplaats (zie mails van andere leden in dit topic) lijkt het me verstandig dat we secuur te werk gaan en niet achteloos gaan klikken.

Dus mijn advies: Alleen klikken bij 100% zekerheid.
Wanneer je niet zeker van je zaak bent kun je wellicht de advertentie hier linken en is er ongetwijfeld iemand die opheldering kan en wil geven.

MVG,

Joram Krol.

En nog maar een toevoeging:

Ik kan helaas alleen 1 advertentie van deze persoon linken. Alle advertenties linken lukt me helaas niet. Maar goed. Deze persoon verkoopt een flink aantal neppers. Zijn advertenties zijn behoorlijk slinks, er word een hele hoop beloofd…Zelfs 1 hele maand garantie!! Zullen wel hele goede horloges zijn dan…pfff.

http://link.marktplaats.nl/170939657

Deze C. van Hout uit Tollebeek Flevoland is inderdaad echt ernstig.

Verkoopt deze neppers als origineel met originele Box en certificaat. Erger kan het niet.

Ook maar weer even geklikt.