De horlogemaker aan de werkbank

Kan er mij iemand vertellen of het boek
"De horlogemaker aan de werkbank. Handboek en vraagbaak voor herstellers en horlogers." een interesant boek is?

Het is vertaling uit 1929 en staat online te koop.
Nu is 1929 best lang geleden, dus ik vroeg mij af het boek nog werkelijk bruikbaar is, of enkel als verzamelobject bruikbaar is.

Zijn er mischien nog andere nederlands of engels talige boeken (recenter) die veel informatie geven?

Alvast bedankt!

Garak

Ik neem aan dat je het boek van Schultz bedoelt.
Dat bestaat in meerdere vertalingen (frans, engels en NL)
Het wordt in het Duits erg vaak aangeboden, zelfs op CD-ROM. Ik heb het zelf niet, maar neem aan dat het bruikbaar is. Vooral ook omdat er volgens mij veel dingen nog steeds hetzelfde zijn op mechanisch werk gebied.
Overigens bestaan er nog latere uitgaven
Op Ebay ging er onlangs een (Duits) uit 1933 voor 32,50 maar ik heb ook prijzen boven de 100 gezien.
En er wordt er nu een in t Frans uit 1951 aangeboden vanaf 55.
Ik weet dat prijzen hier niet graag gezien worden, maar zo heb je een indruk van wat je kan/mag verwachten.
Hoop dat dit je helpt.

Dat is inderdaad het boek.
Het staat te koop op
http://www.antiqbook.nl/boox/gys/S7987-0347.shtml
en moet moet daar 225€ kosten.
Best wel een pak meer van de prijzen voor de duitse versie.
Alleen is mijn duits niet goed.

Als je niet ontzettend veel haast hebt kun je natuurlijk op Ebay een zoekopdracht opgeven
Ik zie dat er op marktplaats ook iemand op zoek is. Of ben jij dat?

Nee, dat ben ik niet.

't is gewoon dat mijn vader dat boek heeft zien staan, en het eventueel wou kopen voor mijn verjaardag. Daarmee vroeg hij of ik iets met het boek kon doen.
Maar aangezien ik het boek totaal niet ken, vraag ik het even hier.

Nog iemand die ervaring heeft met dit boek?
Wat eigelijk zou willen weten is of het qua inhoud een goed (lees bruikbaar) boek is.

Vandaag kreeg ik dit boek binnen.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001238846&Section=BOOK_EN
De eerste druk 1946, de derde in 1969.
Daarna negen maal een herdruk, laatste in 2007.
Het boek staat helemaal vol met tekeningen, ontzettend veel horloge gereedschap,
hoe je een balansveer moet richten, uitleg over de Greiner apparatuur en uitleg over de lijnen die dit apparaat trekt. enz.
Het boek teld 319 bladzijden en 550 tekeningen.
Ik als leek vind dit een heel indrukwekkend boek, en voor een leuke prijs.
Groet. Chris

ik heb dit boek, ik heb wat gebladerd in dit boek.(Was van mijn oom)
Als je tandwielen uit wil kloppen of zo iets, niet spectuculair!!
Je mag het lenen of inkijken

Hallo Garak,
Volgens mij heeft Chris een ander boek aangeschaft. Het boek “De horlogemaker aan de werkbank” is eigenlijk een boek voor uurwerkmakers. Er worden speciale onderwerpen in behandeld. Als je geen gedegen voorkennis hebt zijn de reparaties die hierin genoemd worden lastig uit te voeren. Er wordt veel aandacht besteed aan de cilindergang, ankergang, Engelse ankergang en de cronometergang. De veer en opwinding komen ook uigebreid aan bod evenals het raderwerk. Voor een iemand die wat dieper op deze mechanica in wil gaan is het een interessant boek. Om vanuit het boek te gaan repareren heb je aardig wat gereedschap nodig. Ik ben in bezit van de Nederlandse uitgave van 1929 en gebruik het regelmatig bij mijn reparaties aan oude uurwerken.
Groeten Martin Meijer, Uurwerkmaker.

Probeer dit boek te pakken te krijgen: Handleiding voor de uurwerkhersteller van H Jendritzki. Hierin wordt beschreven hoe je polshorloge uurwerken repareerd. Was ooit een lesboek voor een vakopleiding uurwerkmakers.
Heb ik veel aan gehad toen ik zelf repareerde.

Mijn beste,

Deze suggestie kan ik volledig beamen.
Immers ik ben in het bezit van dit geweldige boek; “Moderne Uurwerkreparatie” van de schrijver H. Jendritzki.
Het boek gaat over de reparatie van mechanische horloges met zeer veel uitleg van gereedschappen, omlijst met vele foto’s in duidelijke “Nederlandse taal” En al is het uitgegeven in 1955, het is ook nu nog in de meeste gevallen actueel.
Het boek is indertijd uitgegeven bij N.V. Heisterkamp - Amsterdam. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Ok, bedankt voor de reacties!

Blijkbaar zijn die nederlandstalige boeken die juillie aanhalen niet meer te koop en moeten deze gezocht worden op de 2dehands markt.

ik heb wel gezien dat er nog engelstalige boeken te verkrijgen zijn van H. Jendritzki. Misschien dat er dan wel zo een koop als ik de nederlandse niet kan vinden.

Probeer ook eens hier:

http://www.uhrenliteratur.de/verlag/index/start.htm

Groeten, Tom Vreeken.