De Horlogie Nar!

Al in 1718 hadden ze een woord voor ons: “De Horlogie Nar!”

Ik kwam dit tegen op Marktplaats en vond dat ik dit niet kon achterhouden. De tekst van de verkoper:

Een originele antieke kopergravure (1718) voorstelling “De Horlogie Nar”, een parodie op de “Klokkenmaker”, achter de prent bevindt zich een compleet katern handelend over genoemde voorstelling. Het katern is afkomstig uit het boek “De Gekheydt der Wereldt wysselyk beschreven en kluchtig vertoondt in Hondert Narren en derselver Narren Poetzen”,“Alom doormengt met aardige Historien, vrolyke Verdigtzelen, en zedelyke Vermaningen; door Pater Abraham van St. Clara”, uitgegeven te Amsterdam By de Wed. Wolters, en J. Pauli MDCCXVIII.

Prachtig!

ROTFL :smiley: :smiley:
vooral dat “'k ben altydt in de war” is zeer herkenbaar, net als die kuitbroek :smiley: :smiley:

Super… En hoe doeltreffend, zelfs nu nog… Ik voel me op een aangename manier aangesproken.

gr,
Hans Mennink

Erg leuk Henrik.
Voel me denk ik ook aangesproken:)

Ik weet niet wat voor zoekopdrachten jij altijd uitvoerd op Ebay en marktplaats Henrik, maar wat jij tegenkomt is altijd bijzonder.

Deze prent staat in ““100 verbeeldingen van Ambachten”” uit 1694 ,slaat met name op jouw Paul en ook op Freddy natuurlijk :slight_smile:

Dat heb je met die “narren” :wink:

Guus

1694 :S :S

Ik wist niet eens dat ze toen al orlosi’s hadden!
Die orlosimaaker zal het toen wel niet erg druk gehad hebben :smiley:

Heel leuk om te zien die oude prenten!

Groet,
Paul

Was er geen orlosie maker in de efteling ?..zo niet dan moet er een komen :wink:

Zie topic van Mario over een vestzakhorloge uit 1505 , Paul
Aan het einde van de ““Gouden Eeuw”” in 1698 droeg iedere gegoede burger
inmiddels een zakvesthorloge, die orlosimaker had het toen net zo druk als Freddy en jij
nu anno 2007 :slight_smile: