De jeugd van tegenwoordig...

Toch vind het ook wel iets hebben dat niet iedereen horloges boeiend vindt. Dan heb je juist meteen een klik met de liefhebbers.

Gisteren gaf ik een gastlezing voor een groep professionals (postacademisch onderwijs) en tijdens de pauze werd ik benaderd door een deelnemer die een ‘hoge pief’ bij het KLPD bleek. Mijn oog viel meteen op de mooie Meistersinger Neo om zijn pols. De kans is toch klein dat je dan niet met een liefhebber van doen hebt. En wat bleek: onmiddellijk een prachtig verhaal over het hoe en waarom van de aanschaf. Leuke momenten vind ik dat!

5 likes

Klopt. Maar dat geldt ook voor kunst, en zie hier:

En voor auto’s:

Oké, hier kan je in rijden. Maar deze auto is in niets beter dan een moderne 911 GT3, die een fractie kost. En als ik het geld had en/of een nieuwe Porsche mocht uitkiezen, dan zou ik geen 911 maar een snelle Cayman op de oprit parkeren.

Al deze dingen zijn niets meer of minder dan de leukste en goedkoopste manier om te sparen, en tot op heden nog een verrassend veilige keuze ook. Een goeie klassieke auto levert meer rendement op dan IceSave ooit gedaan heeft, het juiste model Rolex wordt nauwelijks minder waard (als je het goed doet eerder meer). En dan kan je zo’n klok in ieder geval nog om je pols doen. Die 911 rijdt hoogstwaarschijnlijk geen meter meer.

1 like

Het geeft geen garantie op inkomen, wel is het inkomen van mensen met een hogere opleiding gemiddeld hoger dan mensen met een laag opleidingsniveau. Voor het gemiddelde vermogen is vooral leeftijd bepalend. Het is niet voor niks dat de >60 jarigen het meest vermogend zijn. In een tijd waar arbeid steeds meer belast wordt terwijl het tegendeel waar is voor vermogen, hebben die twee steeds minder met elkaar te maken helaas.

2 likes

Die zullen ook wel met duizenden gemaakt zijn alleen hebben veel minder ze bij gehouden… Een Vostok waarschijnlijk gemaakt in de jaren 80 met een 2409 binnenwerk… was nu echt niet zo uitzonderlijk. Als je dat horloge wilt vergelijken met een Speedy moet je eens vragen hoeveel er hier een Speedy van de jaren 80 hebben en hoeveel keer dezelfde referentie voorkomt… Om maar te zeggen ik heb bijvoorbeeld meer Vostoks dan dat ik Omega’s heb, dezelfde als de uwe heb ik niet (maar dan zijn er ook duizenden verschillende wijzerplaat/kast/binnenwerk combinaties voorbijgekomen :wink: Vostoks zijn echt niet uniek)

Nee, begin 70ties met een 2209 handwinder.

Dan is uw horloge al zeker niet origineel want een 2209 heeft 18 juwelen en niet 17 zoals op de wijzerplaat staat… De 2409 had 17 juwelen

1 like

Dat schilderij was een hoax en van de 911 alleen de 4 serie graag.
Donker blauw metalic :wink:

Maar okay het zijn roestbakken vooral in de wielkasten.

Het ging me meer om het bedrag waarvoor deze geveild is, en dat bedrag niet raar is in de kunstwereld.

You have my attention. Bron c.q. meer info?

Niets is raar in de kunsthandel :grin:
Maar er gaat nu niks meer gemaakt worden wat
exorbitante prijzen gaat opleveren.
Denk ik, of het moet raar lopen.

Trouwens Basquiat vind ik nog steeds prachtig.
Helaas heeft hij nooit van zijn fortuin kunnen genieten.
Daarom geniet ik nu maar van mijn achtertuin :rofl::wine_glass::wine_glass:

Ja…:blush:

1 like

Ik blijf toch denken begin 80’er jaren van de vorige eeuw, ten eerste was het caliber 2409 in het begin van de jaren 70 nog niet op de markt (en de 2209 had 18 juwelen) het font type op de wijzerplaat komt pas voor in de catalogen vanaf 1980/1983 ook de wijzers wijzen eerder op 1980 dan op 1970… graag had ik van jou geweten waarom jij dacht dat dit horloge uit de beginjaren 70 was. Ik hoop dat we van beiden nog wat kunnen leren :wink:

2 likes

Ik had er wat onderzoek naar gedaan op google en kwam bijna
gelijkende modellen tegen.
Deze werden op begin 70ties geschat.

Heb em net even open geschroefd maar er staat nergens een nummer
op het uurwerk.

Ik kan wel een foto posten if you like?

Een foto zou kunnen helpen maar ik kan het pas later bekijken (moet nu weg :wink:)

1 like

@Horloge17

Wat denk jij?

1 like

Ik denk (neen ik weet :wink:) dat dit een 2409 uurwerk is, maar nu moet ik echt weg…

1 like

Dank, succes! :+1:

@drex zie hier 2409
image

en de 2209

1 like

Fraai!

1 like

Ach, is dit iets van ‘de jeugd’… toen ik jongvolwassen was hadden bijna al mijn vrienden wel een kwartshorloge, nu vijftien jaar later dragen de meesten niets. Een paar van mijn vrienden komen wel mee hierin - een enkeling begint zelfs een collectie - en er is een iets grotere groep die het wel kan waarderen, maar het zelf ‘zonde van het geld’ vindt.

Ik vind het niet erg, weer iets om me mee te onderscheiden :slight_smile:
Valt me trouwens op dat de vrouwen in mijn leeftijdscategorie (begin dertig) meer oog hebben voor horloges, al zijn dat vaak Guess- of MK-gedrochten.

1 like

Broekkie!

1 like