De juiste balans zoeken

Dag allemaal,
Ik heb de afgelopen tijd een drietal Ancre horloges op de kop getikt met vrijwel identieke uurwerkjes.
Omdat ze alle drie slecht werken zijn het mooie studieobjecten. Bij één van de uurwerken ziet de balans er wel erg rommelig uit (rechts). Ik ben er niet zeker van of ik in mijn klunzigheid de boel heb vernaggeld of dat dit al zo was. De linker kwam wat gemakkelijker los, maar heeft een duidelijke knikje vlak aan de buitenkant van de spiraal. Mijn vraag: is die knik einde verhaal voor deze balans en mag ik hopen dat nummer drie in betere conditie is, of valt dit wel mee? Alvast dank voor jullie reactie.

Ik zie er maar twee. De rechtse die is mag je wel zeggen volleg naar de haaien. De linker die ziet er verder wel ok uit. De knik die jij benoemd is gewoon ok zo te zien.

Succes verder met knutselen :wink:

1 like

Dank voor je reactie, Rico. Bij de derde Ancre ben ik nog niet verder dan het deksel verwijderen :slightly_smiling_face:

Maar ook de rechtse spiraal is het wel mogelijk om het te fatsoeneren. Draai het schroefje van de stud (het blokje waar de spiraal in vast zit), maar eens iets los en druk de stud er uit. Wel even de regelaar open draaien. Als de balans los is zul je opmerken dat het nog wel meevalt met de verbogen spiraal. Als de buitenste boog weer goed in vorm is gebogen ben je al een heel eind.

1 like

Het lijkt wel of bij de linker de piton aan de regelsleutel gelijmd is en de rechter gewoon een schroefje heeft?

1 like

Dat wordt steeds meer gedaan vanuit de horlogeleverncier. Ik heb ook liever een piton met een gaatje met een taperpin en schroefje. Maar ook de rechtse is gelijmd zo te zien,

2 likes

Ja de spiraal aan de piton wel recht, maar de piton aan de houder is gewoon met een schroefje, de linker heeft geen schroefje.

Wat voor uurwerk hebben we het over trouwens een Durowe ofzo?

1 like

Dat had ik nog niet uitgezocht. Maar daar weten de experts wel raad mee :smiley:

1 like

FE 233-60?
(Let op die zijn er in 18.000 en 21.600 bph…)

1 like

1 like