De klassieke ''Even voorstellen'': here goes!

Dag, allen!

U raadt het vast niet: maar ik was al een tijdje aan het rondklikken op dit mooie forum, besloot ter aankoop van een horloge (daarover later meer, plus foto) toch maar een account te maken en voel me nu bijna bezwaard om me niét voor te stellen. Aan de ene kant omdat het op prijs gesteld wordt op het forum, en aan de andere kant omdat ik zelf ook vaker dan niet geniet van de voorstel-topics van medeliefhebbers.

Mijn naam is Jasper, en de afgelopen jaren een dusdanige interesse gekregen in horloges dat je het gerust een hobby kunt noemen. Dit is echter lang niet altijd zo geweest. Als kind droeg ik af en toe een horloge. Wat me nog bijstaat is een groene siliconen-achtige band en ‘omhulsel’ van een digitaal klokje, volgens mij van ‘‘Too Late’’. Daarnaast de beroemd en beruchte Daniel Wellington gehad als puber.

Na een tijdje niks gedragen te hebben (de DW was ik op gegeven moment vanwege de grootte op uitgekeken) werd ik op gegeven moment echter platgebombardeerd door content van Amsterdam Vintage Watches op de socials. Het algoritme had mijn flink in z’n greep.
Ik begon me vervolgens te interesseren in zowel AVW als (vintage) horloges. Inmiddels zelden tot niet meer actief op social media, dus van AVW zie ik niet zoveel meer, maar de destijds aangewakkerde passie voor horloges, en in het bijzonder vintage horloges, werd alleen maar groter. Niet in de laatste plaats doordat mijn vader zijn oude Seiko van zolder haalde toen het thuis eens over horloges ging:

Het hek was van de dam.

Als beloning voor een mooi moment mijn eerste eigen vintage horloge gekocht, een Omega Seamaster Cosmic die ik nog vaak met veel plezier draag:

Niet veel later werd deze opgevolgd door m.i. één van de beste ‘value-for-money’ horloges. De Seiko 5. Een maatje had deze om, en ik was direct verkocht, maar tegelijkertijd ook bang voor wat die ging kosten. Ik raden (onthoud aub: de ballen aan kennis) ‘‘500?’’, nee, minder, ‘‘300?’’, nee, minder! Bleek het horloge 100 euro te kosten. U raadt het al: direct besteld en er een lederen bandje op gezet, wat een topper:

Vervolgens had ik eens een Omega Genève omgehad waar ik erg nieuwsgierig naar was, maar de ronde kast die je vaak ziet bij dit model, was het toch net niet voor mij, ik wilde 'm het liefst iets meer taps toelopend. What do you know: krijg je een paar maanden later een appje ‘‘misschien is dit iets voor je’’. Reken maar!

Duikers hadden mij nooit zo geïnteresseerd. Met name vanwege het formaat waar ze vaak mee gepaard gaan (40mm+), terwijl u als de oplettende lezer die u bent natuurlijk al lang heeft gezien dat er tot nu toe niks van meer dan 37mm langs is gekomen (spoiler: deze gaat in de rest van dit topic ook niet komen). Enter: het blauwe deel van dit forum. In de eerste plaats let ik bij horloges op de esthetiek, ik ben simpelweg een sucker voor een goed design. In de tweede plaats vind ik het fijn als een merk een bepaalde significante geschiedenis heeft.
Dus toen ik deze Squale zag, wist ik dat dit dé manier zou zijn om het duikersegment te ontdekken. Relatief nieuw dus nog, en hij moet zich handhaven tussen een toch wat meer dressy-georiënteerde verzameling, maar dat gaat meer dan goed. Blij mee:

Tot slot zeer recent het volgende horloge uit het blauwe deel geplukt. Een heerlijk dragend horloge waarvan het staal op de een of andere manier zo zacht als fluweel voelt, en waarbij alles in een staat is alsof je 30 jaar terug in de tijd gaat en 'm zo uit de etalage plukt:

Al met al ben ik een tevreden man, en ik kijk ernaar uit te leren, genieten, kopen en wie weet ooit wat te verkopen op het forum. Al ben ik dat laatste voorlopig niet plan.

Bedankt voor het lezen, en groetjes!

98 likes

Welkom Jasper!

1 like

Welkom op HF Jasper :+1:t2:

1 like

Mooie horloges. Welkom

1 like

Van harte welkom! Je bent al lekker bezig.

1 like

Van harte welkom Jasper!

1 like

Welkom en goed om te zien dat je goed gestart bent met verzamelen! Staat je allemaal ook goed

1 like

Welkom Jasper ,al een tijdje lekker bezig met je collectie :ok_hand: Een leuke introductie ,Succes en veel plezier verder :+1:

1 like

Welkom Jasper!

1 like

Welkom op HF Jasper
Mooie verzameling heb je al!

1 like

Welkom :grinning:

1 like

De klassieke “welkom op het forum”! Veel plezier hier!

1 like

Welkom!

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Hoi Jasper.
Wat een leuk voorsteltopic.
Ik wens je veel leesplezier plezier hier.

1 like

Welkom Jasper

1 like

Welkom! Fraaie vintages! :+1: :star_struck:

1 like

Leuk verhaal om te lezen Jasper, en een mooie collectie heb je. Die Eterna is echt tof.

1 like

Welkom op HF Jasper. Goed verhaal en een mooie collectie. Je weet wat je wilt en hebt een mooie en goede eigen smaak

1 like

Hier wordt toch elke HF-er enthousiast van :smiley:. Leuk verhaal en mooie collectie.

1 like