Longines maakt met de VHP een hoop poeha van het “Gear Positioning System” waarbij iedere wijzer afzonderlijk wordt aangedreven en waarbij het horloge periodiek controleert of de stand van de wijzers nog exact overeen komt met de daadwerkelijke tijd. En inderdaad, het is leuk om te zien hoe de wijzers apart bewegen en b.v. vanuit de power save stand naar de juiste tijd zoeven.
Nu heb ik gisteren mijn (voor mij) nieuwe Citizen Eco-Drive Satellite Wave horloge gekregen en heb ik er ondertussen een beetje mee gespeeld. Die blijkt verdorie dezelfde trucjes te kunnen, maar dan zonder de poeha! (maar Citizen schermt natuurlijk weer met de GPS-ontvangst en de Eco-Drive technologie). En inderdaad, achterin de handleiding staat verstopt dat alle wijzers apart worden aangedreven en dat het horloge beschikt over een “impact protection system” dat na een schok, en periodiek, controleert of alle wijzers nog goed staan.
Nu voel ik me natuurlijk wel een beetje bedonderd door Longines Een hoop gedoe over revolutionaire features, en de Japanners blijken hetzelfde al minstens vijf jaar te kunnen! Natuurlijk is er meer te vertellen over de VHP, onder andere de extreme nauwkeurigheid. Maar het blijkt maar weer eens dat de Japanse merken voorop lopen qua innovatie!
Waar Longines overigens de grote winnaar is, is met de eeuwigdurende kalender; die van de Citizen gaat “maar” tot het jaar 2100 terwijl de Longines tot 2400 de juiste datum zal aangeven. Beide claims zal ik wel niet kunnen controleren in de praktijk
Edit: oh ja, bij de Citizen kun je de “nulstand” van de wijzers zelfs kalibreren, mocht dat nodig zijn.