De Laguna is gearriveerd: eerste indrukken!

Hallo allemaal,

zoals jullie wellicht hebben gelezen, heb ik een tijdje geleden de Halios Laguna aangeschaft. Halios is een van de “nieuwe” boutique merken oftewel micro brands zoals Deep Blue, Helson, Boschett, Bali Hai, Ocean7 en SAS Watch.

Deze fabrikanten zijn de laatste tijd erg in opkomst en ik begrijp ook waarom: stoere klokken, mooie materialen, goed afgewerkt, goede prijs/kwaliteit verhouding en veelal als mooie set in de markt gezet.

Ik heb eerder een Boschett Cavedweller II gehad, deze was uitgerust met een Miyota uurwerk. Deze was voor mij echter net iets te groot: 44mm diameter, 16,5mm hoog en 51,5mm lug2lug.

Veel van de genoemde merken maken gebruik van dezelfde kast, maar er zijn uitzonderingen hierop zoals SAS Watch (incl. sandwich dial) en Halios. Halios is eerder bekend geworden door de modellen Bluering en Holotype, beiden gemaakt in een beperkte oplage van 300 stuks, beiden uitverkocht.

De Laguna is geen gelimiteerd model, alhoewel de eerste batch heel snel uitverkocht was. De tweede batch staat gepland voor november dit jaar.

Via Watchuseek heb ik dus deze Halios aangeschaft, hij heeft ruim 1 week bij de douane gelegen en vanmorgen was het zover: TNT!

Vlug open maken, de reis vanuit de US heeft veel te lang geduurd!

En daar is ie dan, de complete set:

Hij is van Juli 2011, dus nog garantie t/m 1 juli 2012. Dit is de zwart/oranje versie, er is ook nog een zwart/zwarte en een zwart/grijze versie. Persoonlijk vind ik dit de mooiste uitvoering, het oranje maakt hem net iets “tropischer en feestelijker”. De mooiste bonus van deze set is de echte 1968 Isofrane strap. In de jaren 60 en 70 was dit de ultieme rubberen band, in 2010 is er een doorstart gemaakt door Isofrane. Het is niet de goedkoopste rubberen band, je betaalt er momenteel nieuw minimaal $ 99,- voor. De strap is erg zacht en zelfs een beetje stretch. De buckle is aan de bovenzijde ongetekend, de naam Halios staat aan de onderzijde van de buckle. De strap is nog ongebruikt.

De Halios Laguna kent de volgende specificaties:

• 43mm diameter
  • 14,5 mm hoog
  • 49mm lu2lug
  • 22mm lugs
  • 4mm dik saffierglas
  • ETA 2824-2
  • 500 m WR
  • Interne bezel zwart/oranje (bedient met de kroon op 2 uur)
  • C3 Superluminova, ook op de bezel

Wat mij in eerste instantie zo aantrok was de kastvorm, iets totaal anders dan ik tot nu toe gehad heb. Daarnaast is het een serieuze duiker maar niet met de uitstraling van een toolwatch zoals de Cavedweller II had. Het is een mooie mix van hoeken en rondingen met een vintage uitstraling, denk aan de Seiko 6105. Hij is echt mooi gebrushed, de kronen zijn uitstekend vast te pakken en draaien zwaar, zoals het moet. Dit is zeker voor de kroon op 2uur een vereiste, anders draait de interne bezel bij de minste aanraking. Kortom, de afwerking is top!

De wijzers zijn afgezet met een chromen randje, net als het datumvenster. Deze is trouwens wit op een zwarte achtergrond, in mijn ogen de meest mooie manier.

Het Halios logo is ook van chroom en ligt bovenop de wijzerplaat, mooi detail. Verder is de wijzerplaat uitermate clean en goed af te lezen. De C3 Superluminova is duidelijk in overvloed gebruikt.

Alles voelt uitermate stevig en goed afgewerkt aan, dit geldt helemaal voor de stalen band (incl. dive extension). De band is heel makkelijk korter te maken, de schroeven kun je aan 1 kant losschroeven, dus geen 2 schroevendraaiers nodig. De sluiting heeft 4 micro adjustments, dus je kunt hem mooi op je pols afstemmen.

Onderstaand nog wat vandaag gemaakt foto’s. Nu nog een mooie dikke leren band en een mesh…

Het horloge zit erg comfortabel, ondanks mijn kleine polsjes. Ik ben weer een blij man!!

Groet,
Eric

Gefeliciteerd, ikzelf zou voor de zwarte bezel gaan, maar mooi merk ook weer he.
Hier ga je zeker veel plezier aan beleven.
leuke stukje ook.

Hi Marco,

die strijd heb ik zelf ook gevoerd: welke kleur. Maar aangezien ik alleen maar horloges heb met een geheel zwarte uitstraling (wijzerplaat en bezel) vond ik het tijd voor eens iets anders.

Hoewel, ik krijg zojuist de vraag of ik de mijne wil ruilen tegen een Laguna met grijze bezel…keuzes, keuzes, keuzes!

Eric

Wat een gaaf ding! Fijn dat 'ie nu eindelijk is gearriveerd.

Nou, hij is uiteindelijk toch ruim 3 weken onderweg geweest:X

Eric

Fraaie reportage! Van harte met deze beschaafde duiker :slight_smile: !

Hans

Mooie klok Eric(tu)
Je kan op de foto zien dat vanwege de kortere lugs ook de grotere maten goed om de wat smallere pols vallen.

gefeliciteerd!

gr Ron

ziet er goed uit en bedankt voor de hele reportage (tu)
en natuurlijk veel plezier ermee :slight_smile:

Mooi horloge, en mooie uitgebreide posting. Bedankt, gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!

Die is mooi man! Wel lekker op stalen band dragen. Op rubber ziet ie er meteen zo goedkoop uit.

Helemaal mijn smaak, erg mooi!

Geniet van je aanwinst.

ziet er goed uit eric(tu) veel plezier met de aanwinst.

Niet helemaal mijn smaak maar het ziet er allemaal wel goed uit.
Gefeliciteerd met je niet-alledaagse verschijning en dank voor de
leuke reportage.

Leuk artikel wat bij de erg mooie duiker past! Gefeliciteerd met je aanwinst :~ :slight_smile:

Enige wat ik een beetje gek vind is dat de kleur van de bezel niet van 0-20 minuten loopt. Maar dat het de bezel op de ‘GMT manier’ in tweeën deelt, dus als het ware in 0-12 en 12-24 uur.
Het staat mooi hoor zo laat daar geen twijfel over zijn.

Weet je dat ik daar eerlijk gezegd helemaal niet op gelet heb? Niet dat ik hem daarom zou hebben laten liggen, hoor. Het is inderdaad meer een kleurstelling van een GMT-schaal, daarnaast is het geen 20 minuten schaal maar een 30 minuten schaal.

Ach, hij blijft mooi…(tu)(tu)(tu)(tu)

Nu nog kijken welke kleurstelling leren band erop komt. Het oranje neigt meer naar rood, dus zwart met rood stiksel? Ik hoor graag jullie ideeën hierover, alvast bedankt!

Eric

Daar moet zo’n ruwe band op, waar ze met een tank overheen zijn gereden. Zoals ze dat graag bij Panerai’s doen (tu)

Gefeliciteerd, ik vind hem echt heeeeeeeeel mooi. (tu)

Waar komt dit merk eigenlijk vandaan? USA? Of heb je hem van een Amerikaan gekocht? En wordt het horloge in China in elkaar gezet, zo niet, waar dan?

Bosnialove Schreef:

Gefeliciteerd, ik vind hem echt heeeeeeeeel mooi.
(tu)

Waar komt dit merk eigenlijk vandaan? USA? Of heb
je hem van een Amerikaan gekocht? En wordt het
horloge in China in elkaar gezet, zo niet, waar
dan?

Bedankt, ik ben er zelf ook heel blij mee!

Halios houdt kantoor in Vancouver, Canada. Nou ja,kantoor, het is een klein winkeltje voor zover ik begrijp. Waar ze gebouwd worden weet ik niet, ik zal het hem eens vragen. De eigenaar is Jason Lim (China/Singapore/Hong Kong?) reageert bliksemsnel op email en is eigenlijk alleen maar bezig met klanttevredenheid.

Groet,
Eric

Goede zaak. (tu) Kan Steinhart veel van leren.

Ben benieuwd waar ze worden gebouwd. :slight_smile:

Ik dacht dat Steinhart toch een hele goede service had, mijn ervaringen met het merk zijn in ieder geval positief.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen worden de Halios horloges ontworpen in Vancouver en gebouwd in China. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht.

Maar het blijft een topklok!!

Eric