De langverwachte brok brokker brokst en nog eens brokken longines assymetrical

Klopt. Eerst die vervloekte Elgin die mij bijna deed overwegen van er helemaal mee te kappen, wat uiteindelijk net op tijd goed is gekomen. Maar nu geëmigreerd, weg uit België, en dat heeft wel een pak tijd gekost… maar de nieuwe werkplaats is bijna rond, “enkel” nog de verschillende onderdelen van wijlen Josef en de hopen klein gereedschap een logische plaats proberen geven in schuiven en kastjes. Gisteren nog de voorraad glaasjes her-ordend want die waren hier en daar uit de rangorde geschud tijdens transport. :smile:

Binnenkort foto als dat rond is. En ik weet al waar ik eerst ga aan sleutelen :sunglasses:

3 likes

Geëmigreerd uit Belgie , gefeliciteerd, en ben ook zeker jaloers op je, dat is ook een droom van mij, maar nooit de stap durven zetten. En daar kruipt wel wat tijd en veel werk in. Ben benieuwd naar welk land en zeker naar de foto s. Denk dat ik het weet naar het land van je vrouw en dat was Tsjechië.

1 like

Massas - en dan tussendoor een huis gekocht… vanop afstand… en de tweede dochter die erbij kwam. Onze planning was niet ideaal. :sweat_smile:

:dart: boenk erop!

2 likes

Oei, zonder het te gaan bekijken, dat zou ik niet durven.

Dubbel gefeliciteerd, en een dochtertje erbij. dan kan je geluk niet op he.

Zowat alles tegelijk is niet ideaal, maar die kleine maakt alles weer goed,

1 like

Qua voorraad gereedschappen en onderdelen dat is gelukkig niet meer zo veel, nog maar 5%, nu werkt het prettig en gezellig in mn atelier en vooral overzichtelijk…

1 like

Wens je veel plezier en veel succes ervaringen ! :+1:

Een next level van passie en vakmanschap en het eureka moment valt samen met het tictoc moment … :smiley: :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Wàt een doorzetting. Respect!
Heerlijk topic. :pray:t2:

1 like

geschandaliseerd jaloers op je kennis…wat een interessant reparatieverslag… :+1: :+1:

1 like

Lees ik dat nu goed, Josef was toch die horlogemaker en goede vriend waar je dikwijls naar toe ging, of zit ik er nu helemaal naast, en je schrijft wijlen, dat is dan nog maar pas?

Neenee, Josef was de horlogemaker/juwelier wiens inboedel ik gekocht heb van zijn nabestaanden (en van wie ik de vermiste trouwring vond tussen de berg schroefjes :joy:). Zijn werkbank heb ik moeten achterlaten in België maar de voorraad onderdelen en klein gereedschap is mee.

Mijn “vaste” horlogemaker was Eric Antrop :smile: die leeft nog altijd vrolijk verder. Hopelijk nog lang want die zijn grootwerk kennis gaat gemist worden.

1 like

Eric zal jou ook wel missen hoor, jullie kwamen goed overeen. Maar waar je nu woont zal je ook gauw vrienden vinden die een passie hebben voor horloges en het repareren ervan.

1 like

Prachtig resultaat. Wat knap om van zo’n wrak zo’n mooi bijna museaal horloge te reconstrueren.
Chapeau! Goed geschreven verslag ook. Met plezier gelezen. Leerzaam. Je hebt ook iets moois met dat ‘geschandaliseerde’ glaasje gedaan. Ik zie er twee op de foto. Was die ene een voorbeeld of heb je vervangen/verwisseld?

Joe is a wizzerd…!

afbeelding

1 like

Mooi om zn bijzonder horloge weer helemaal in ere te herstellen.
Kan je weer trots op zijn!

1 like

Heerlijk weggelezen op de zondagmiddag. Erg mooi Longines. Puik werk na een lange zoektocht.:+1:

1 like

Die had ik op voorraad, en verwisseld, doe dat standaard bij elke horloge, ook de band en veer. Dat ruimt lekker op.

1 like

Prachtig restauratieverhaal weer. Hoewel je aangaf dat je voorraad gereedschap en onderdelen beperkt is, heb je blijkbaar nog genoeg over om ook voor dit horloge vervangende onderdelen te vinden.
Het resultaat is indrukwekkend.

Begrijp ik de foto’s goed als ik concludeer dat je het vervangende glas op maat hebt moeten slijpen?

1 like

Ja, er is nu nog 5% over van wat er heeft gestaan aan onderdelen en horlogemakers gereedschap. En heb nog veel onderdelen zitten. Je weet hoeveel ruimte dat ik heb, en dat stond bomvol. Zoals het nu is ingericht, is toch beter lijkt mij. En ja dat glas heb ik een beetje moeten slijpen, dat was een glas van een iets groter type Longines horloge. in dezelfde vorm van een later jaar.

4 likes