Lang geleden toen we begonnen te verzamelen kwamen we een keertje een longines assymmetrical tegen van rond 1940. Niet gekocht in het gedacht die komen we nog eens tegen, de afgelopen 15 jaar nooit meer tegen gekomen en nu 3 weken geleden vonden we eentje. Verkoper was zo eerlijk om te zeggen dat het ding wel liep maar dat daar dan ook alles gezegd mee was. Toch maar gekocht in het gedacht “zo erg zal het wel niet zijn” Ai was dat een tegenvaller.
zo zag ie er uit bij aankomst - geen fotootjes van op het regelmachien want dat viel telkenmale uit, dus het liep zo slecht dat de machientje er geen waarden op kon plakken
Dikke plek op de plaque en op de hoekjes enige plaque schade. Glas met een hoek af.
dan beginne we he, eerst de mechaniek uit de kast en demontage. Wel leuk om zien dat de nummer op de basisplatine en de nummer op de raderwerkbrug overeenkomen, dat hoort dan met zekerheid bij mekaar. Begin jaren 40 is longines trouwens gestopt met ook de basisplatine te stempelen. We zien ook een veer die niet meer goed is, dus daar nemen we een nieuwe voor
de wijzerplaatschroeven zijn geschandaliseerd, dus die pogen we te vervangen. En ook al had ik een reserve mechaniek die schroeven kwamen niet overeen, ben ik nog al tegengekomen bij longines, dus dan gaan we in de doosjes coqueretscroeven zoeken naar iets dat mooi past
Dan gaat alles de kuismachine in en ondertussen houden we ons bezig met kast en glas
En dan gaan we weer monteren. Zoals altijd eerst dekplaat, balans, en veertonmontage
raderwerkmontage. Aangekomen bij het anker kwam ik tot de vaststelling da thet anker geen toc tac deed. Er was onvoldoende speling op het anker, dus brug ietwat ophogen door punten te zetten of steen verzetten. ik zet meestal punten. Maar het euvel was nog niet opgelost, ok dan even een nieuw anker nemen en toen zag ik dat dat een andere vorm had dan het originele. Ai nog geen tic tac. Dan ook een nieuwe brug nemen en hoera het ding deed tic tac
Nu gaan we het wijzerwerk en de opwinding monteren.de wijzerspanning was te zwak, is aangepast, ben er alleen foto’s van vergeten te nemen
Balansmontage en timing
Ai een veel te grote beat error en zwaartepunt, rondellen steken
toen zag ik dat de balansbrug beschadigd was, dus die is ook ver vangen. 1 pinnetje is verdwenen.
en dan ben ik gestopt met foto’s nemen, dus ik zal dan de foto’s van het eindresultaat qua timing hier zetten. Er is iets van zwaartepuntje blijven zitten omdat ik er uiteindelijk genoeg van had, van een 200sec verschil zijn we naar een 70 seconden verschil gegaan na rondellen steken en een paar keer afwegen. En toen dacht ik nu is het genoeg, ten dele wordt het verschil ook veroorzaakt door slijtage en om van 70 nu nog naar bv 20-30 te gaan, daar ben je dan een paar uur mee bezig en uiteindelijk zit je met een verschil van 70 mooi binnen de marge van 1,5 minuut afwijking die voor een oudje van 84 jaar toegestaan kan worden. de mechaniek was ook rats versleten. Dus vinden we het al bij al meevallen dit verschil
om dat verschil nu toch nog kwijt te raken is de enige optie de balans compleet te vervangen of beter nog de volledige mechaniek door eentje die minder geleden heeft, kom ik hem ooit tegen zal dat dan ook wel gebeuren, maar voor nu is het ok. Ik heb het even getimed er is een afwijking van 45 seconden per dag (ik heb nadien na de eindtiming de regelsleutel nog iets verschoven naar avance om te compenseren, dus is de afwijking nu echt beperkt tot een 30-45 seconden per dag).
Dan wijzerplaat en wijzermontage. de wijzers die er op zaten hoorden er niet op dus die zijn vervangen.
bandenmontage en klaar is kees
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer. Beneden roept een zenith zakuurwerk van de rommelmarkt en maandag komt er weer een radootje binnen, de lijst kort op