De man achter mijn 1002 Coca-Cola

Beste HF’ers,

Een tijdje geleden heb ik aan mijn persoonlijke verzameling een zeldzame Rolex 1002 toegevoegd met een zeer intrigerend verhaal van onze eigen Nederlandse bodem. Hieronder wat foto’s van het horloge:

Buiten het feit dat dit exemplaar in een uitmuntende staat verkeert voor 1964, vallen er een aantal dingen op: het gebruikte materiaal is 14 karaat goud (en niet 18 karaat goud), er is een naam gegraveerd in de achterzijde en in plaats van “superlative chronometer…” is de wijzerplaat bedrukt met 25 years (service) Coca-Cola. Het gebruik van 14 karaat goud was niet raar in de Verenigde Staten, het thuisland van Coca-Cola, vandaar dat dit helemaal klopt bij dit vanuit Amerika verscheepte horloge. Kijkende naar de wijzerplaat is dit zo ver ik weet een van de enige (wellicht zelfs de enige) die alleen 25 years heeft staan, normaal staat er 25 years service. Dit is beter in balans met het logo als je het mij vraagt…

De gravure achterop het horloge geeft ons een exacte datum van het 25 jarig jubileum van J.B. bij de firma. Om alles zo veel mogelijk anoniem proberen te houden zal ik de volledige achternaam niet uitschrijven in dit artikel. Ik heb het horloge direct gekocht van de erfgenamen en zou dit uit respect liever weglaten. Graag zou ik met dit topic meer mensen het verhaal willen vertellen achter J.B., de eerste eigenaar van mijn 1002 Oyster Perpetual.

Deze informatie heb ik direct gekregen van de erfgenamen (vorige eigenaren). Mijn dank daarvoor, zonder het verhaal op papier was het maar een ‘lege’ naam op de caseback. Hieronder een samenvatting van het verhaal van J.B.:

M.S. en P.J. trouwden op 2 juli 1903 in Velsen en op 25 oktober 1904 werd hun enig kind J.B. geboren. P.J. had een handel in tabak, sigaren, snuif, koffie en thee in Haarlem en omdat zijn ouders zoals men toen zei "in goeden doen’ waren stond de intelligente J.B. niets in de weg om te gaan studeren. Na zijn studie werkte hij een aantal jaren voor American Oil Compagnie in Venezuela voor hij op 2 mei 1939 als chemicus in dienst trad bij Coca-Cola. Door zijn werklust, intelligentie en bekend staand als zeer betrouwbaar werd hij benoemd tot hoofd chemicus van (toen) West-Europa en Noord-Afrika. Het is geen fabel dat in die tijd het recept van Coca-Cola zeer geheim was en maar bij enkele insiders bekend, J.B. was daar een van. J.B. reisde heel veel en vooral naar Amerika. Hij had in zijn woning in Brussel een lade waar altijd veel vreemde valuta lag, zodat hij snel op reis kon.

Wat ons (als familie) altijd frappeerde was dat J.B. nooit Coca-Cola dronk. Hij dronk altijd een groenten-tomatensapje en soms een sherry. Maar kwam niet aan ‘zijn’ Coca-Cola… meteen kreeg men te horen dat in Amerikaanse ziekenhuizen mensen na een operatie aan hun maag als eerste Coca-Cola aangeboden kregen. Het was toch immers een apotheker die de drank had uitgevonden…

Tot aan zijn pensionering werkte J.B. bij Coca-Cola. Daarna verruilde hij Brussel voor Bilthoven waar hij woonde tot aan zijn overlijden in 1977.

Dit maakt vintage voor mij zo enorm interessant, het is onmogelijk om dit gevoel/verhaal te krijgen bij een nieuw horloge. Voor mij een uitzonderlijk gaaf verhaal en iets wat ik koester bij dit horloge. Uniek om te weten wat voor een persoon er achter het deksel schuilt, daar ben ik de familie dan ook erg dankbaar voor. Hopelijk was het voor jullie leuk leesvoer op de dinsdagmiddag, ik kon het niet laten om dit te delen!

Enjoy the hunt.

Groet,

Guy
Team Bulang

153 likes

Zelf ook nog even een Coca Cola Rolex gehad!

Gaaf hoor!

19 likes

Hier nog een betere foto van de wijzerplaat en het logo.

Nice! Wel een stukje later! Toen James Bloomfield begon was J.B. al met pensioen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

35 likes

Heel bijzonder. Tof verhaal!

1 like

Ontzettend leuk verhaal. En wat cool dat je dit verhaal bij dit horloge hebt ontdekt. Maakt het extra waardevol, natuurlijk! Bedankt voor het delen ook!

1 like

Prachtig stukje geschiedenis in een fraai horloge!

1 like

Jullie bedankt!

2 likes

Heel tof.

Wat het nog leuker maakt is dat de betreffende heer uit velsen kwam ( ik kom daar ook vandaan ) en dat z’n naam, op het horloge, toch z’n weg terug vind naar Nederland.

Mooi verhaal.

1 like

Heel leuk om te lezen :+1:

1 like

Haha! veelzeggend. Maar puik horloge :+1:

2 likes

Toevallig inderdaad, het is niet de grootste gemeente ook :grin:

Bedankt!

Alleen hij wist wat voor een rotzooi erin zat :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Mooi verhaal, bedankt om te delen. :+1:

1 like

Schitterend verhaal, erg bedankt om dit met ons te delen!

1 like

Tof verhaal!

1 like

Mooi horloge met een nog mooier verhaal. Geniet er van :+1:

1 like

Dank je Guy. Super leuk verhaal om te lezen. Knappe Rolex ook en wat een prachtige staat :star_struck:

Direct op Google naar gezocht. Toffe uitvoering om te bezitten

2 likes

Leuk verhaal! @BulangAndSons
Prachtig horloge inderdaad, dit maakt vintage horloges een klasse apart inderdaad :heart_eyes:

1 like

Gaaf ding Guy! Mooi ook dat het hele verhaal erachter nog bekend is. Vaak gaat dat helaas met de tijd verloren.

1 like

Leuk verhaal achter een prachtig horloge!

1 like

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan, geniet er van.

1 like