De moeite waard?

Jaja, alweer eentje van mij… Na mijn ‘eerste’ mechanische horloge gekocht te hebben bedacht ik dat ik er ergens nog eentje moest hebben. En inderdaad, het (destijds) stoere horloge dat ik voor mijn communie kreeg van mijn ouders.

ik weet dan ook niet of dit eigenlijk hoort bij het onderwerp ‘eerste horloge’ (of zoiets, heb ik hier ooit gezien) of bij het onderwerp over het Lincoln horloge (http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,39571,39571#msg-39571), die lijkt nl precies op deze, alleen is de mijne zonder datum.

Ik heb het horloge dus nog uit een donkere lade weten op te vissen, even opdraaien, en ja hoor, hij loopt al 3 dagen prima.

Nu de vraag: het ding is behoorlijk gehavend: glas is stuk, die ring die je ziet draait niet meer, behoorlijk gebruikt… zou het de moeite waard zijn om hem op te laten knappen? Ik heb de achterkant eraf geschoefd om het uurwerk te bekijken, maar ja, ik ben echt leek op dit gebied. Hier dus een plaatje daarvan, ziet er goedkoop uit, maarja, het werkt nu na ongeveer 25 jaar wel weer prima, dus zeg het maar.

Ben benieuwd naar jullie reacties, vooral over of het dus de moeite waard is om hem op te laten knappen!

alvast bedankt, Basko

He wat leuk, voor zover ik het kan zien is dit een Ancre horloge. Zelf heb ik ook zoiets bij de horlogemaker liggen! :smiley:

Ik geloof dat het kwa merk niet super speciaal is, maar voor toendertijd toch nog behoorlijke horloge’s maakte. Betaalbare mechanische horloge’s met een goede prijs/kwaliteit verhouding, zoiets was het geloof ik.

Maar omdat je dit horloge toch hebt gekregen zal het denk ik (voor mij althans) toch wel en bepaalde ‘emotionele’ waarde hebben. Daarnaast ziet 'ie er best prima uit en als je 'm dus wat op laat knappen is 'ie prima om weer te gaan dragen!! Je zegt het zelf al, na 25 jaar weer opwinden en hij loopt. Ikzelf zou er dus wel ff achterheen gaan 'm weer wat op te knappen, al was het alleen maar vanwege het feit dat het iets is dat je van je ouders hebt gehad!

He Jaap Wim,

das toevallig. Ik ken het merk niet, ook op internet kan ik verder niet zo veel vinden (behalve echt antieke horloges en die Linclon, die als 2 druppels water op deze lijkt), hier de link, want die werkte niet in mijn eerste post: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,39571,39571#msg-39571

Morgen komt mijn horloge terug van de horlogemaker dus dan zal ik meteen wat foto’s plaatsen van mijne.

Op internet is er idd weinig over te vinden, heb al op meerdere site’s en fora gezocht maar tevergeefs. Verder kanik je ook weinig vertellen over het merk, misscien andere van hier? :slight_smile:

Het uurwerk is een frans ebauche caliber FE 233-60.
Zijn goede uurwerken en zeker voor die prijs toen in die tijd.
Kast is niet van staal, zelden van die merken en kan men dan ook moeilijk mooi opmaken of moeten verchroomd worden.
Maar een reiniging en een nieuw glas kan al veel doen. Hangt natuurlijk af van welke waarde het horloge voor je heeft. Laat eens prijs maken bij je horloger.

ik zou hem tot in redeleijke staat laten opknappen. Heeft toch emotionele waarde toch ?

Of iets de moeite waard is is altijd persoonlijk natuurlijk. Handelswaarde zal het niet veel hebben maar de waarde die het voor jouw heeft kan ongelooflijk hoog zijn. Ik heb als klein manneke ook zoiets gehad van dit merk van mijn ouders en nu zeg ik: Had ik het maar bewaard. Wat ik me er nog van herinner is dat ze in die tijd verkocht werden bij V&D. Prijs/kwaliteit was dik in orde ik heb er best lang plezier van gehad.

mvrgr.
Tiny

tiny,
ik zie toevallig een ancre op marktplaats staan. niet dezelfde als die van Basko, maar toch.
kijk eens op advertentie nummer 7661098213
deze verkoper heeft er trouwens een zestal, waaronder best mooie modlletjes…

Basko, misschien een idee om eens contact met deze heer op te nemen om te kijken wat de verkoopwaarde van deze klokkies is?

Daar hebik mijn Ancre ook vandaan! En Jan zit hier op het forum dus hij zal je er alles over kunnen vertellen denk ik. :slight_smile:

ps. Basko, PM :wink: