De moeite waard....?

Naar aanleiding van mijn topic: “Toevallig”, wil ik nu wat foto’s met jullie delen.
De horloges die hieronder volgen zien er niet uit, maar ze houden wat tijd betreft goed stand.
Gezien de staat van de horloges lijken ze me niet veel waard of het moet om het binnenwerk gaan.
aangezien ze netjes de tijd bijhouden, mijn oor een nette regelmatige tik hoort, de balansspiraal voldoende uitslaat, kan ik zeggen dat het hart nog goed functioneert.
Maar een servicebeurt, is geen overbodige luxe lijkt me zo.
Ik vraag me alleen af of ik dat niet zelf moet proberen…(gezien de waarde van de uurwerken)

Hieronder de foto’s:

  1. Velona: Ziet er stevig misbruikt uit. Het uurwerk was vastgelopen door een miniscuul schroefje.
    Het uurwerk zit niet stevig in de kast vast en kan gering bewegen. Mogelijk is genoemd schroefje een onderdeel om het uurwerk op de plaats vast te houden.

  1. Ancre: Hiervan krijg ik de klemdeksel niet meer teruggeplaatst. Dit moet met een pers gebeuren.
    Het horloge loopt prima op tijd maar tikt in vergelijking met de Velona hierboven best wel hard.
    Door een forumlid werd de naam penankerhorloge genoemd.
    Op de wijzerplaat staat 17 jewels.

  1. Elka-watch Amsterdam

Dit is niet het horloge van mijn vader, maar wel exact hetzelfde.
Om het horloge van mijn vader weer prima te laten functioneren heb ik de balans met spiraal van beide horloges verwisseld.

Jo :wink:

PS: Vreemd: Nummering klopt niet terwijl ik wel tot drie doorgenummerd heb…

Jaaaahahaha… maar als iedereen hier z’n shit ter reparatie
gaat aanbieden… is het einde snel zoeker-de-poek.

HMT Only hahaha :stuck_out_tongue_winking_eye::thumbsup:!!!

Grt.

Ben pas nieuw hier en mogelijk nog wat naïef in het distilleren van reacties.
Wat is de bedoeling van de door jou gegeven reactie…?
Hoe moet ik zulks lezen???

1 like

Ik denk Jo1953, dat Drex bedoelt, dat het zelf ontdekken wat horloges repareren behelst, veel leuker is dan deze ter reparatie aan te bieden.

De uitdaging van de hobby zit 'm ook in het zelf doen en voelen wat er gebeurt als je eerste klokje gelukt is
en dan nog door je eigen handen ook ! [ Da’s cool ! ]

Da’s kicken en inderdaad Jo1953: de defecte goedkope uurwerkjes zijn een uitstekende manier om alle
’ins en outs’ van horloges door te krijgen.

Drex is de reïncarnatie van de Gautama Boeddha,
die kan soms onderweg via het achtvoudige pad
lyrische doch wijze uitspraken doen m.b.t. Indiase horlogemerken ( HMT ) = Hindustan machine tools

1 like

Kijk, nu slaan we de spijker op z’n kop.
Dat is ook wat ik bedoelde.
Alleen moet ik het vak nog “leren” …
Ik zal daar vanavond(moet nu weg naar de hartrevalidatie) in een apart aangemaakt topic uitvoerig op terugkomen en hoop daar waardevolle reacties te vinden…
Jullie twee alvast hartstikke bedankt voor de reacties…
Doet me weer even goed…:blush:

1 like

Ik lees toch echt wat anders. Als dat synoniem is voor “wie wil mijn horloges repareren”, heb ik niks gezegd.

Gewoon zelf proberen, heb ik ook gedaan en dan kom je er vanzelf achter dat er ook linkse schroefdraad in een horloge zit. Een balans monteren valt echt niet mee heb ik ondervonden. Zo kwam ik er ook achter dat een wijzerplaat in de ultrasoon wel erg schoon word, maar dat de lettertjes ook verdwijnen. Hindert allemaal niks omdat ik dat met oude meuk gedaan heb. Heb er veel van geleerd. Wel zorgen dat je het juiste gereedschap hebt.

Ik weet niet wat jij er uit leest:
Maar vrij vertaald zou er moeten staan dat de horloges een servicebeurt kunnen gebruiken en dat ik dit mogelijk zelf maar moet doen gezien de waarde(weinig dus) van de horloges.

Als ik toch onduidelijk in mijn geschreven taal ben geweest dan bij dezen mijn excuses…

Dan lazen wij hetzelfde.

:relaxed: