Allereerst goed topic!
Ik heb wel wat opmerkingen over de spelregels, maar daar kom ik zo op.
Zoals je weet heb ik verschillende klassieke horloges (gehad).
Even los van alle conventies en regels blijft voor mij regel nummer één dat een dress watch dat beetje extra specialer moet voelen. Laat ik het zo zeggen;
Bij een goede dresser pas je je horloge aan bij je outfit
Bij een geweldige dresser pas je je outfit aan op je horloge.
Van alles wat de laatste jaren de revue is gepasseerd blijft, zonder twijfel, de Reverso het horloge dat ik nog steeds het aller mooiste vind. De plaat icm de marker en de high polish kast maakt dit echt een feestje om de pols.
Dus mijn persoonlijke nummer 1:
Maar helaas, het is geen
Poging 2 dan.
A. Lange & Sohne Lange 1.
De proporties zijn gewoon perfect. Niet te groot, niet te klein. Mooi plat maar zonder “ielig” te worden.
Het voelt een beetje als een stijlvolle, elegante en tijdloze Duitse kluisdeur.
Daarnaast draagt de iconische status van de Lange 1 bij aan het succes.
Ook voor dit horloge geldt, het blijft speciaal om deze om de pols te hangen.
Maar ook hier, jammer maar helaas!
Poging 3:
De Vacheron Constantin Traditionnelle Small Seconds.
Deze vinkt alle boxen en is zonder twijfel een mooi horloge…
Er was (voor mij althans) één problem. Namelijk, hij is een beetje “vanilla”. Hij draagt zo mooi en goed dat hij wat wegvalt op de pols. Ik miste om de pols de wow factor.
Deze drie vallen dus af:
Wat blijft er over?
Saxonia Thin?
Prachtig! Maar vanwege het ontbreken van de secondewijzer iets té minimalistisch.
Grand Seiko SBGW231?
Mooi! Prachtige plaat, markers en wijzer.
Maar de kast is te lomp en te dik om echt een kandidaat te zijn.
Calatrava?
Dit is de dresser der dressers. Maar het kleine uurwerkje (en daardoor) plaatsing van de subdial is het net niet.
Ok, als ik er dan eentje zou moeten kiezen volgens de bovenstaande regels, dan zou het deze worden:
Het oude model Moser Endeavour (Mayu) in rose goud. Handopwinder, small seconds, perfecte proporties, fume dial, cool merk en niet té klassiek. Prachtig!
Als ik die spelregels aan m’n laars lap, dan is het zonder twijfel de Reverso Small Seconds!