De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer gecharmeerd raak van horloges met een vaste bezel waarop cijfers staan. Dat kan een 24-uurs bezel zijn, zoals op een GMT, maar ook een tachymeter of een andere functionele schaal. Op de een of andere manier geeft zo’n vaste bezel een horloge direct een stoer, technisch en doelgericht karakter.
Wat mij aanspreekt, is dat deze horloges vaak echte toolwatches zijn. De bezel maakt deel uit van het ontwerp en is niet bedoeld om voortdurend te draaien. Dat zorgt voor een rustige uitstraling, terwijl de cijfers het horloge toch een heel eigen gezicht geven. Persoonlijk spreekt dat mij meer aan dan een duikbezel.
Bekende voorbeelden zijn natuurlijk de Rolex Explorer II, Omega Speedmaster Professional, Tudor Black Bay Pro en diverse GMT-modellen van andere merken. Maar ik ben benieuwd hoeveel mooie voorbeelden er nog meer zijn.
Daarom ben ik nieuwsgierig naar jullie mening:
Welke horloges met een vaste bezel en cijfers vinden jullie het mooist?
Heeft zo’n bezel voor jullie ook echt een functie, of gaat het vooral om het uiterlijk?
Zijn er minder bekende modellen die absoluut meer aandacht verdienen?
Laat vooral foto’s zien van jullie eigen horloges. Ik ben benieuwd welke pareltjes er allemaal voorbij gaan komen!
2 likes
Je had hem al genoemd in je bericht, maar voor mij is het de polar. ![]()
De gehele look vind ik top én het is een horloge die niet zo opvalt (behalve door liefhebbers). ![]()
3 likes
Alleen jammer van de te kleine kroon in verhouding tot de grootte van de horlogekast.