De nauwkeurigheid van een automaat....en de Nederlandse taal 😄

Enige tijd geleden heb ik een automatisch horloge, [caliber 2836-2], af laten regelen bij http://www.sonders.nl/
want het had een afwijking van enkele seconden per dag. (Was kosteloos en klaar terwijl u wacht, geweldig!). Sindsdien loopt het, wanneer ik het gelijkzet met dat DCF kloksignaal uit Frankfurt (op mijn weerstation :grin: ), exact tot op de seconde gelijk met die DCF klok, zolang ik het om mijn pols draag. Doe ik het horloge echter 's nachts af dan loopt het de volgende dag als ik het weer om doe enkele seconden in de +, ongeveer 2 seconden. Wanneer ik het dus iedere nacht afdoe loopt het na een week ongeveer 14 Ă  15 seconden in de +. Mijn vraag is: hoe kan dit? Heeft dit te maken met hoe het klokje 's nachts ligt (op de zijkant met de opwindknop naar boven) of met de temperatuur? De lichaamstemperatuur is natuurlijk constant, en indien het afgedaan wordt koelt het 's nachts af. Kan iemand mij dit uitleggen? Verder is het zo dat, indien het horloge een tijdje stil ligt en niet loopt, de smering “stijf” wordt en de rotor méédraait bij handmatig opwinden. Volgens Sonders kan dat geen kwaad, en is de remedie: het horloge drĂĄgen, en niet wegleggen. Maar ja, ik draag dĂĄn dit en dĂĄn dat horloge, dus het ligt ook wel eens een tijdje stil. En een watchwinder heb ik niet en wil ik niet. Bovendien, als ik het iedere dag handmatig opwind (wat ik met bijna al mijn klokjes doe) doet zich tĂłch dat verschijnsel voor van het “stijf” of “stug” worden van de smering/olie. Volgens Sonders omdat het horloge al 5 jaar oud is. Hij wil het wel een servicebeurt geven, maar zegt dat ik het ook op kan lossen door het dagelijks te blijven dragen. De lichaamstemperatuur houdt de smering dus soepel, als ik het goed begrijp. Nou heb ik ook een Tissot die in 1967 gefabriceerd is en pas vorig jaar in gebruik is genomen
 heeft dus 50 jaar “NOS a.h.w.” stilgelegen, en dat loopt en tikt maar door, terwijl het niet gebruikt wordt
 (het is een zakhorloge). Het vertoont amper afwijking, nagenoeg niets. Loopt altijd precies
 Had men toen andere smeermiddelen dan tegenwoordig? Wie kan het me uitleggen?

Wat betreft de nauwkeurigheid: heeft te maken met de positie van de balans. Als hij plat ligt, constant, ontstaat er blijkbaar een afwijking. Daarom loopt hij 's ochtends wat ‘verkeerd’.

Om de pols draait hij veel en krijg je dus een gemiddelde.

1 like

Daarnaast blijft je horloge volledig opgewonden als je hem draagt aangezien je beweegt, als je hem neer legt wind de veer af en kan hij dus ietsje slomer gaan lopen.

dit is niet erg bijzonder, meeste automaten lopen toch echt wel -5 tot +5 per dag, als je absolute precisie wilt moet je een quartz kopen

3 likes

Dat is volgens mij niet zo. Misschien op het allerallerallerlaatst.

Probeer hem eens op een andere positie te leggen 's nachts.

4 likes

Onzinnig imo om van een mechanisch uurwerk te verwachten dat het vrijwel zonder afwijking loopt.

4 likes

Pracht resultaat!

6 likes

Dat zal niet bij elke zo kloppen. Even op een timegrapher de verschillende posities meten en je weet hoe je je horloge neer moet leggen.
Mijn certina loopt overdag -2 en gaat ‘s nachts dial down om weer op 0 uit te komen.
Mijn Steinhart loopt ong. +1 ongeacht wat ik doe.

Iets afwijking is prima. Helemaal als je het horloge afwisselend draagt. Veel in de min lopen kan ik echter niet tegen, liever iets in de plus.

2 likes

Inderdaad, de afwijking die hier per week geschetst wordt zal ik net niet meer fijn vinden als deze per dag was. Aangezien ik de neiging om iets na precies op tijd te komen heb, vind ik een horloge dat vooruit loopt nooit vervelend.

Aan ts: als je een precies horloge wil kun je beter iets radiogestuurd of quartz nemen. Je horloge loopt voorbeeldig aangezien een afwijking van 10sec per dag ook vrij normaal is voor een standaard uurwerk.

1 like

Keurig resultaat voor een mechanisch horloge 
:ok_hand:

Kun je daar niet mee leven koop een Quartz of Astron als het nog nauwkeuriger moet.

1 like

Dat Rolex plaatje komt met regelmaat langs. Kijk ik naar horloges van mij die een testrapport hebben, waarbij alle posities zijn gemeten, dan denk ik dat dit advies slechts bij een enkel specifiek horloge nut heeft. Toevalstreffer dan. Als je kijkt naar de tests in de horlogebladen waar ze positioneel meten, idem dito :thinking:

2 likes

Klopt. Ik denk dat je proefondervindelijk moet vaststellen in welke positie jouw horloge voor- of achterloopt.

2 likes

Koop een quartz en hou op met zeuren over een paar seconde per dag.:thinking:

3 likes

Beter nog, koop een Spring Drive :wink:

2 likes

+1!

1 like

Koop een quartz en je hoeft niet te zeuren over een paar seconden per dag.
Of 
 neem een mechanisch horloge en accepteer paar seconden afwijking per dag.

2 likes

Ik heb absoluuut NIETS met quartz horloges, maar dan ook NIETS. Ik zou nog niet eens grĂĄtis eentje willen hebben, en dat meen ik. Dat komt er bij mij doodgewoon nĂ­et in. Ik heb een passie voor mechanische horloges, en vind het volstrekt geen probleem als ze wat vóór gaan lopen, of achter gaan lopen. Ik laat ze afregelen en daarna accepteer ik hoe het gaat. Ik ben alléén, als leek op het gebied van “het zelf er aan werken” en als (nog) onkundig over de precieze werking van een mechanisch uurwerk nieuwsgierig naar de invloed van (de) temperatuur op de werking van het uurwerk. Het enige wat ik weet is dat metaal bij warmte uitzet en bij koude krimpt. Verder gaat mijn kennis niet. Ik ben dus benieuwd hoe dat van invloed is op een mechanisch uurwerk. DĂĄt is alles, daarom stelde ik de vraag waarmee ik dit topic startte. Door het stellen van vragen hoop ik wat te leren.

2 likes

Nou, dat hangt dus van de toleranties af waar één en ander mee in elkaar geschroefd wordt.

1 like

Die van mij loopt ook wel eens achter. Het hoord erbij.
Quartz is zeker bij mij niet uit het oog verloren, ik vind de Longines Conquest met VHP techniek en het ontwerp van die collectie niet verkeerd. :earth_americas::clock8::clock530::clock1::switzerland::iphone:

2 likes

De angst voor een t is niet altijd terecht.

5 likes

Hoorde, zo heb ik het opgevat.
Ik hoorte van dat horloge, dat vint ik ook wel gek.

1 like