Uit Duitsland met ETA 2824-2 kaliber: de Bonhoff IP3.0B :
4.300 €
Bijzonder horloge. Onpraktisch in aflezen. Maar dat schint bij sommige dure klokken te horen.
maar “spelen” met tijd is toch leuk?
Het duurste horloge met een “standaard” 2824-2? Ik vind het niks, niet mijn stijl.
belachelijke prijs voor wat saffiertjes en een ETA uurwerkje.
Ik vindt het drie keer niks.
groetjes Lenno
Als ik hem terug kon zetten wèl 
Zeer onhandig afleesbaar, behoorlijk aan de prijs ook voor een 2824-2
Ik begrijp niet dat de mensen de prijs beoordelen aan het uurwerk, terwijl sommigen van hen het dubbele uitgeven aan een rolex met een uurwerk dat zeker niet duurder is, en waarvan de waarde dus ook ergens anders vandaan komt. Tot voor kort maakte IWC horloges met veredelde Eta’s voor meer dan 5 K.
Persoonlijk hou ik niet van horloges die niet meteen afleesbaar zijn.
Ik kijk toch vaker naar mijn horloge, dan op mijn horloge 
Vooropgesteld dat het knap is om het zo gecompliceerd afleesbaar te maken, en hierin dus ook een stuk van de kosten zitten van de klok.
Ik begrijp wat je bedoelt maar:
We betalen altijd teveel voor de horloges 
Toch denk ik dat het wel redelijk is in te schatten hoor, en verwachten we voor deze prijs zelfs een beter uurwerk te zien en niet een standaard ETA.
Een Swiss ETA Elaborated kost meen ik iets meer dan €200+ ( dit is dus een uurwerk die niet binnen COSC loopt, een basis versie ), zij gebruiken een elaborated met hun eigen logo op de rotor in en het uurwerk is in 3 standen aangepast.
De ontwikkeling etc. kost geld, een uniek design, en daar zitten dus ook de kosten.
Met zo’n uurwerk schat ik dat een horloge ( soms ook merk gerelateerd ) tussen de €350 a €1000 mag kosten, en dan vind ik die bovengrens nog vrij hoog, en verwacht ik de top grade eta eerder tegen te komen.
Mbt IWC die gebruiken dus wel COSC uurwerken van ETA, de Chronometer versie, deze zitten in een andere gradatie en gaan volgens mij richting de €800 a €1000+ is het een chrono valjoux 7750 dan zit je al op de €1500+, eens dat 5K nog steeds heel prijzig is, maar verklaart in ieder geval wel dat een klokje boven de €1000 kost.
Voor Rolex geldt dat natuurlijk ook, maar ik schat in dat het uurwerk minimaal het dubbele kost omdat het een in house ontwikkeld uurwerk is ( soms in de basis nog goed gekopieerd van ETA ), hun eigen ontwikkeling en producten, afstellen etc. eigen producten die erin verwerkt zitten, gok ik dat alleen het uurwerk al richting de €2000 gaat met COSC certificering , ja een Rolex is ook te duur in de markt, dat kan denk ik ook wat malser! Maar het wordt toch gekocht, dat geldt hier ook.
Zeker is dat je voor deze prijs een uniek horloge hebt.
Wat een rolex uurwerk uiteindelijk veel goedkoper zal maken dan de kosten van de eta in Bonhoff is de oplage. Rolex verkoopt miljoenen horloges. De kosten gemaakt voor ontwikkeling kunnen worden worden omgeslagen over een miljoen uurwerken per jaar. Haal echt gerust een nul van jouw schatting af. Jouw bedrag betekent totale kosten (ontwikkeling, productie e.d) van minimaal een miljoen maal 2000 is 2 MILJARD per jaar. En daar geloof ik helemaal niets van.
Ja, mee eens! De hoeveelheid gemaakte horloges zou inderdaad voor een lagere prijs kunnen zijn per klok.
Als ik een beetje zoek kom ik voor Rolex uit op ongeveer een miljoen horloges per jaar, de omzet bedraagd $4,6 Miljar, waarde van Rolex is 8,4 miljard.
Interessant, de omzet is 4,6 miljard. Omzet is verkoopprijs vanuit Rolex. Dit betekent bij 1 miljoen horloges dat dit EUR 4.600 per horloge is, dus zowel de goedkoopste airking tot en met de gouden en platina horloges. We hebben immers geen info van de prijs van Rolex zelf per individueel horloge. Wat de kostprijs betreft, zeker per horloge, geen idee, maar dat een Rolex Submariner, als die om de pols zit van een eigenaar, minimaal 1 keer over de kop is gegaan , lijkt me dan wel duidelijk.
Dat die minimaal een keer over de kop gaat geloof ik zeker!