De nieuwe Omega Bond Seamasters..... Een overzicht

Eindelijk liggen de nieuwe Omega Seamaster 300 horloges in de winkel. De bestseller van Omega, de blauwe SMP “Bond” heeft na 12 jaar trouwe dienst een opvolger gekregen.
Ik heb de modellen reeds op Baselworld dit jaar gezien, maar nu liggen ze ook (al een tijdje) bij de (duitse) Omega dealers. In Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen.

De Limited editie was al wel verkrijgbaar in Nederland.
Model 2226.80.00 is een “limited” editie van maar liefst 10.007 stuks.
Diameter is 41mm, WR is nog steeds 300 meter, en de (overbodige) Helium kroon is er ook nog steeds.
De wijzerplaat is het meest in het oog springend. Het heeft het spiraalmotief, zoals die ook in de opening van de james Bond films te zien is. De indices zijn opgelegd. De achterkant heeft het 007-logo. Het uurwerk is Co-Axial.
De prijs in Duitsland is 2625,00 Euro.

De meningen over deze limited editie lopen ver uiteen. Ikzelf vind hem niet erg gelukt, maar het zal wel weer een succesnummer worden. Ook de vorige Limited “Bond” was niet echt een beauty, en die doen het nog steeds goed in de tweedehandsmarkt.

Belangrijker vind ik het nieuwe model van de reguliere Seamaster. De mechanische versie is verkrijgbaar in twee maten. Een 41mm full-size model, en een 36,2mm medium-size model. Het bij voorbaat meest populaire rmodel is de full-size met het referentienummer 2220.80.00. Deze heeft de stalen band. Er is ook een versie met een nieuwe rubberen band (referentienummer 2920.80.91 voor de full-size versie).
De medium-versie heeft referentienummer 2222.80.00 (stalen band)

Wat is er nieuw aan het model?
Allereerst de prijs…… In Duitsland bedraagt de prijs voor het huidige full-size model met staalband (referentie 2599.80.00) na de zeer recente duitse BTW verhoging van 16% naar 19% 1690,00 Euro. Die prijs is opgetrokken naar 2325,00 Euro. Een verhoging in Duitsland van 635,00 Euro, toch geen kattenpis….

Wat krijg je voor die meerprijs?
Allereerst een co-axial uurwerk. Onzichtbaar aan de buitenkant, maar volgens Omega maakt het wel een wereld van verschil. Zou ik ook zeggen, maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde (en de daaraan gekoopelde meerprijs) van een dergelijk uurwerk. Omega claimt dat een co-axial uurwerk minder vaak een service beurt nodig heeft. Welnu, voor de meerprijs van een co-axial uurwerk kan ik een regulier ankeruurwerk heel wat keertjes een standaard service laten geven.

Verder is de wijzerplaat het meest in het oog springende wijziging. Opgelegde indices, een opgelegd Omega logo, andere indeling van de beschrijving op de wijzerplaat, en de benaming Seamaster is in het rood geschreven. Verder valt het me op dat de uurwijzer een ietwat langer is dan bij de “oude” Bond Seamaster.

Zijn deze wijzingen de meerprijs waard? Ik kan daar nu nog geen eenduidig antwoord op geven. Ik heb het horloge op 28 oktober j.l. zelf even om gehad, en hij ziet er fraai uit. Vooral geslaagd zijn de opgelegde indices , en de iets langere uurwijzer. Maar voor de rest voelt hij niet anders aan.
De “oude” Bond Seamaster was een (ja WAS, lees maar even door) bijzonder goede koop. Het nieuwe model is nog steeds een redelijke koop, maar niet meer het koopje dat de oude Bond Seamaster altijd was.

Moet je die meerprijs dan maar slikken? Antwoord is een volmondig JA !!! De duitse dealer vertelde me dat hij bericht had gehad dat Omega nog enkele weken orders zal aannemen voor het oude model. En daarna is het definitief gedaan met de “oude” Bond Seamaster. Wie nog een oude wil hebben, doet er goed aan nu de tweedehands markt af te struinen of nog een nieuw exemplaar te bestellen bij de dealer.
Het is nog maar zeer de vraag wat de tweedehands markt voor de “oude” Bond Seamasters gaat doen. Zullen veel bezitters overstappen naar het nieuwe model, en zo voor een stortvloed op de tweedehands marktgaan zorgen? Of zal het feit dat het oude model zeer binnenkort niet meer verkregen kan worden zorgen voor juist een enorme vraag op de tweedehands markt? Wie het weet mag het zeggen. Feit is wel dat ik enkele dagen geleden op ebay een tweedehands exemplaar (aankoopjaar 2006) gekocht heb voor een (nog) redelijke prijs.
Ik hoor ook geluiden dat er nu geen korting meer bedongen kan worden op de nog aanwezige oude Bond Seamasters. Het prijsverschil tussen de oude en nieuwe zou dan alleen nog maar groter worden.

Als je perse opgelegde indices en logo wil hebben, dan zou ik zeker het quartz model in overweging nemen. Voor een zeer kleine meerprijs t.o.v. het oude quartz model krijg je dezelfde looks en feel als de automaat.
De nieuwe quartz Bond is er in 3 maten. Referentie 2224.80.00 met een diameter van 28mm (dames-model), referentie 2223.80.00 met een diameter van 36,20mm (medium-model), en het full-size model 2221.80.00 met een diameter van 41mm. De prijs voor alle modellen is 1425,00 Euro in Duitsland (was 1300,00 Euro).
Ik zeg het niet vaak, maar in dit geval vind ik de quartz uitvoering een echte aanrader.

Overigens is ook de Seamaster Bond Chronograaf nu verkrijgbaar met een nieuwe wijzerplaat met opgelegde indices. Naar ik begrepen heb ook tegen een aanvaardbare meerprijs. Foto’s en prijzen heb ik op dit moment nog niet.

De Bond Seamaster GMT had al de opgelegde indices en een co-axial uurwerk, deze blijft onveranderd.

groeten,
Hans Mennink

mooi en duidelijk beschreven , ik vind zelf de nieuwe seamaster erg mooi (ik had hem ook al in duitsland gezien) maar ik blijf het een groot prijsverschil vinden…

Hans,

'N goed, informatief verhaal. 't Laat ook goed zien hoe fabrikanten hun productinnovaties doorvoeren. Bedankt!

Groet,

Johan

hmmm, komt er ook nog wat met een zwarte wijzerplaat ?

Ben nog altijd erg blij met mijn zwarte 300 SMP (tu)

Wat kost de Omega Seamaster in NL? Uitgaande van de 41mm versie met stalen band. Ben eigenlijk op zoek naar een wat stoerder en ietwat meer robuust horloge. Nu voldoet de Omega aan die eisen en heb ik hem op diverse sites voor om en nabij de 1350euro aangebieden gezien (oa Steiner). Is dit de absolute bodemprijs?

Verder een leuk en informatief stukje!

GR Jeroen