De nieuwe Seiko Izul - Mooooi! Maar niet in Europa te krijgen

Op de stand van Seiko in Baselworld zag ik een prachtig horloge, de nieuwe Seiko Izul met roterende kast. Ik was er meteen weg van! De bovenste helft van de kast kun je via een drukker ontgrendelen waarna je dit kunt ronddraaien. Het nut is me niet helemaal duidelijk. Maar boeien, een prachtige plaat met mooie geblauwde wijzers en opgelegde indexen. Met een prachtig filmpje wat ernaast te zien was, daar wilde ik meer van weten! Dus ik ben meteen naar de balie gerend en heb om een persmap gevraagd (ik heb een perskaart!).

Een uiterst vriendelijke en aantrekkelijke (maar dat zijn ze hier allemaal) dame vertelde mij dat er geen persmap of foto’s of wat dan ook waren van de Seiko Izul! Op mijn enigszins wanhopige vraag waarom in hemelsnaam niet kreeg ik te horen dat het horloge in Europa toch niet verkocht werd. Dus ja, waarom zou je er dan een persmap van meenemen?
De vraag die door mijn hoofd spookte (Waarom zet je die dingen hier dan in hemelsnaam neer!?) heb ik maar achterwegen gelaten.

Het horloge, let op, op deze manier staat de chrono op z’n kop!:

en het filmpje (lang leven YouTube!):
[video]http://www.youtube.com/watch?v=vCAvtkUmRS4[/video]
en een link naar een pdf file met hele mooie fotos, ook van het uurwerk: http://www.izul.jp/pdf/izul_catalog.pdf

Ik heb nu op internet trouwens de prijs gevonden, alles is te koop via internet dus ook een Seiko Izul voor een Europeaan. Maar ik zie er toch maar van af. Het horloge kost in de goedkoopste versie 735.000 Yen. Dat is 4.630,50 Euro…

Met dank voor deze primeur als o.m. Seiko liefhebber.

Ik moet zeggen dat ik het wel een heel fraai ontwerp vind, Henrik. Die Jappen kunnen toch ook wel iets.
In de camera wereld hebben ze toch ook gerenommeerde merken als Leica, Zeiss Ikon enz.het nakijken gegeven.
Wat me opvalt is dat ze zich ook langzamerhand ook in het duurdere segment gaan begeven.

Wat betreft het rond kunnen draaien van het uurwerk zou het best eens te maken kunnen hebben met het feit dat je hem daarmee zowel rechts als links kan dragen, aangezien ik de indruk kreeg (uit het filmpje) dat de kast aan de ene kant iets omhoog loopt.

groet

Ed

Hij lijkt een beetje op deze nieuwe Seiko, die later dit jaar tijdens een ruimtewandeling gedragen zal worden:

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=3627087&rid=0

Ik vind deze Seiko’s met de kroon en chronoknoppen aan de bovenzijde erg mooi. De draaifunctie van de bezel snap ik echter niet helemaal. Jammer dat deze mooie nieuwe springdrives behoorlijk onbetaalbaar zijn. Voor dit soort geld zijn er gewoon teveel alternatieven, niet?

inderdaad een zeer fraai design, mooie wijzers ook.
Jammer van de prijs…komma staat één positie te ver naar rechts.

Groet,
Arno.

Mooi spul, maar veel te begrotelijk voor mij. Wel leuk dat je het hele uurwerk kan draaien.
Omega had vroeger een horloge (de 145.010) waarbij de wijzerplaat 90 graden met de klok mee gedraaid was. Dat was een z.g. ‘driver’ horloge voor automobilisten. Dat droeg je met het uurwerk op de onderkant van de pols en zodoende kon je de tijd makkelijker aflezen terwijl je je handen aan het stuur hield.
Dat kan met deze Seiko dus ook:)!

Groeten, Tom Vreeken.

Erg mooi kolkje alleen een beetje duur. Het omdraaien van de kast is volgens mij gewoon een keuze tussen: tijd en chronograph.

das een hele dure stopwatch :wink:

Erg mooi hoe ze de rotor hebben opengewerkt

irl is het idd een erg mooi horloge, er zijn ook andere kleuren waarbij je een beetje het jaren 70 gevoel krijgt van de bullheads.