De nieuwe verzameling (modemburner)

Een jaar lang ben ik aan het zoeken geweest naar het ene horloge. Na 48 horloges te hebben gekocht, verkocht en/of geruild, is de conclusie voltrokken, er is voor mij geen ultiem horloge. Het naar stemming wisselen van een horloge geeft te veel plezier :smiley:

Hier een beeld van wat mij het laatste jaar passeerde.

Wel is er een definitieve lijn getrokken in wat ik zoek in een klok. De military stijl, no-nonsens, duidelijk afleesbaar en in een “normaal” formaat (wat wellicht door menigeen als klein gezien wordt ;))

De zoektocht begon met een vervanger voor mijn CWC G10, een klein simpel horloge, maar op dat moment voor mij met wat beperkingen. Mijn eerste ingeving was een PRS-10, maar na wat twijfels kwam de meerderheid met een duidelijk antwoord in de rondvraag…

… de Hamilthon Khaki Field

Een no-nonsense horloge, met historie. Hamilton is nl. één van DE leveranciers geweest op het gebied van de legerhorloges. Het oer-type van de Hamilton heeft decennia lang model gestaan voor de stijl waaraan een militair horloge moet voldoen.

Met een diameter van 38 mm, waterdichtheid van 100 meter en het saffierglas kan ik niet anders zeggen als: U had gelijk! Het is een geweldige klok.

Maar ja, de doos was tot vorige week behoorlijk leeg en een dikke 2 maanden wacht op een nieuw horloge duurt lang. Dus wat doe je dan… kijken wat er nog meer is :D.

Gekocht bij Seiko5, een Seiko SNK809K1. Een vijfje mag tenslotte niet ontbreken in de collectie en het 7S26 werk tikt er naar verbazing nauwkeurig op los.

Ondertussen ben ik wat in de historie van de legerhorloges gaan zoeken en ik moest ineens denken aan de Vostok Komandirskie. Enerzijds oogt het horloge een beetje als speelgoed, anderzijds heeft het model al jaren een ongewijzigd uiterlijk, wat in een oogopslag herkenbaar is. De historie van Vostok is wellicht niet zo bekend, maar de kwaliteit van het 2416B uurwerk is naar verhouding tot de prijs simpelweg zeer respectabel te noemen. De klok als geheel is in één zucht als een solide bonk staal te bewoorden.

De volgende kwam na het lezen van vele positieve recensies over Seagull. Een passend model in de lijn van mijn zoektocht werd de Seagull 1963 Tianjin, een re-issue van het horloge zoals uitgegeven voor de chinese luchtmacht. Normaal gesproken ben ik geen liefhebber van handopwinders, maar voor deze wilde ik graag een uitzondering maken.

Per toeval kruiste deze Bundeswehr Uhr mijn pad. Het horloge is niet nieuw te koop, aangezien het als geschenk wordt gegeven aan degene die de officiersopleiding van de duitse landmacht hebben voltooid. Het is een simpele klokje, met slechts een klein miyota quartzwerk, maar het hoorde gewoon thuis in de inmiddels groeiende horlogedoos.

En natuurlijk wil je altijd iets hebben wat je niet kunt krijgen :D, het laatste model Marathon General Purpose met Maraglo (de Marathonnaam voor super-super-luminova) is nergens meer voorradig. Alle overstock horloges zijn teruggenomen uit de Americaanse en Canadese depots vanwege de situatie in Irak, maar uiteindelijk na lang zoeken (en zeuren), toch één weten te bemachtigen.

Het horloge zelf is eigenlijk een simpel stuk plastic, maar de solide eenvoud maakt het juist leuk. Met name de Lume is helemaal super.

Aangezien de CWC toch bleef knagen, ben ik verder gedoken in de horloges van de Cabot Watch Company. Één klok, die ik telkens schijnbaar had gemist, trok hierbij mijn aandacht.

De CWC W10 Automatic General Service Watch is een re-issue van de handopwinder zoals deze in het verleden door de Britse grondtroepen werd gedragen. Deze versie is voorzien van een ETA 2824-2 en helaas vaste lugs in 19 mm. De oplossing voor dit probleem (want dat was tenslotte de reden dat ik de eerste CWC had verkocht), heb ik gevonden in een 19 mm Bund-strap en hierdoor was de combi een succes.

Het wachten op de Hamilton duurde en duurde en ondertussen bleef ik me vergapen aan het moois wat ik al had, maar ook wat nog ik nog niet had. Hetgeen voor mijn gevoel nog ontbrak was een Poljot 3133. Dit trouwe werkpaard is in vele modellen te vinden, maar de re-issue van de Strela vond ik toch wel het mooiste. De klok voelt qua dikte en gewicht als een 7750 en het opwinden gaat wat zwaarder als bij de ST19, maar zeg nou zelf, schitterend zwaargewicht toch :wink:

En uiteindelijk toch, na lang wikken en wegen, eigenwijs de stap richting Timefactors genomen en de PRS-10 besteld. Het domme is dat ik deze “copy” van de CWC G10 altijd gemogen heb. Echter het overstijgt toch elke verwachting. Ten eerste voelt de PRS-10 t.o.v. het origineel veel groter en meer solide aan, de canvas band is een absoluut pluspunt (alhoewel die voor sommigen te klein zal zijn), het totaal is simpelweg meer klok.

Voorlopig doe het dus weer even rustig aan en geniet ik van hetgeen ik heb :smiley:

… alleen wat bandjes erbij, ik ben de inkoopactie natuurlijk niet voor niets gestart :wink:

Marco

Erg mooie collectie waarbij ik kan zeggen dat er voor mij 3 broertjes bij zitten

en ik merk dat ik duidelijk eens betere foto’s moet maken. en van de vostok nog een eigen foto.

Die Hamilton blijft mij ook erg trekken, zeker een mooi merk.

Nogmaals, mooie collectie en mooie foto’s.

Mijn beste,

Een memorabel overzicht Marco, zo’n collage aan horlogerie.
Je kan er een poster van maken, ophangen en het als ‘Time-Art’ blijven koesteren.

En die Seagull, dat blijft toch wel een zeer beminnelijk horloge. Nimmer wegdoen hoor!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

van harte met je erg leuke collectie (tu)

Ja, dat ziet er allemaal goed uit, Marco! (tu)

Mooie verzameling. Fijn dat je je draai hebt gevonden!

Ik vind military horloges ook gaaf, maar hou meer van de moderne variant, zoals MTM, Luminox, Traser,etc.

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit (tu)

Grappig te zien hoe iedereen zijn eigen richting opgaat met verzamelen.

Veel plezier ermee,

Martin

Mooie lijst. Die Seiko, Hamilton en Seagull wil ik ook nog eens hebben.

Hoi Marco,je hebt een indrukwekkende ::o verzameling waar menig horlogefiel van kan watertanden.
Mooi en veel plezier ermee.

Radjoe

Idd een leuke verzameling, ook leuk dat het allemaal zelfde stijl is maar toch heel verschillend. Complimenten voor de foto’s en bijschrift.

Potverdorie, wat een hoop horloges!!

Het is me wel even onduidelijk of je deze nu allemaal nog hebt of zijn ze voorbij gekomen?

@Bidle:

De eerste foto (met 48 horloges) heb ik het afgelopen jaar gekocht, verkocht en/of geruild. Deze heb ik dus niet meer.
De overige 9 zitten in de doos en/of om de pols :wink: (en gaan niet weg :D)

@Lowlander:

Dit is precies de reden dat ik deze “stijl” leuk vond. In de basis hebben de horloges eenzelfde achtergrond. Het leuke van deze militaire horloges is dat ze vaak voorzien zijn van een eigen geschiedenis. Hierdoor blijven de modellen bijna tijdloos en zijn ze niet onderhevig aan grillen van een trend.

Qua uiterlijk zijn ze echter allemaal verschillend, zo heb ik toch een brede kollektie en voor elke “stemming” een horloge :+

Een héél fijne verzameling Marco (tu)

Persoonlijk verzamel ik op “tijdsgeest” (dus alles wat doorheen de horloge-geschiedenis verschenen is), maar het verzamelen op één thema geeft uiteraard meer mogelijkheden om het “ultieme” horloge in die stijl te vinden…

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

Eigenlijk ben ik een beetje sprakeloos::o
Maar ik begrijp, dat je ze niet allemaal meer bezit, maar ook
er reeds diverse weer hebt verkocht?
Ik kan mij trouwens zeker vinden in jou keuze, voor wat betreft de modellen(tu)

Heel mooi verslag…(tu) (tu)

Fraaie foto’s, en wat je vertelt is pijnlijk herkenbaar…

@:Marco-T

Dan nog steeds een mooie en collectie horloges en ook niet weinig natuurlijk!!
Genieten maar! :slight_smile:

Mooie collectie, ik kan zeggen dat ik alle horloges mooi vindt; Beetje de zelfde smaak; vooral de marathon verraste mij, erg leuk!

Leuke collectie heb je overgehouden(tu)

Groeten van een paar neefjes van enkele van jouw horloges:

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/IMG_2000_3aka3.jpg]
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/th_Cyrillic_Strela_02-1.jpg[/img

(Click to enlarge)