Dé Omega Seamaster Electric Bond

Mocht je als Omegafundamentalist of diehard purist aanslaan op de titel, is het wellicht verstandig om dit topic over te slaan. Just saying.

De trouwe insta-volgers van de beroemde Mannen van de Tijd hebben het wellicht al voorbij zien komen in hun stories, maar hierbij ook nog eens het verhaal er achter én aanvullende plaatjes!

Laten we eerst terug gaan in de tijd en wel naar juni 2021. Ik was in het bezit van een Seamaster Peter Blake en ik was er gek op. Geweldige afmetingen, goede look en heerlijk draagcomfort. Dat zou mijn zomerhorloge worden en lekker onbezorgd dragen bij de zomeractiviteiten. Feit dat het een quartz was, hielp daarbij. Wel wilde ik eerst nog een test laten doen of de Omega duiker wel tegen water kan, het was immers een horloge op leeftijd. Lang verhaal kort, dat testen is nooit van gekomen en in januari 2022 was het horloge weer verdwenen uit mijn PeliCase.

Fast forward naar begin zomer 2022, ik vond eigenlijk dat ik de Peter Blake wel weer kon gebruiken om eerder genoemde redenen. Maar ja, exact hetzelfde model kopen voelt ook wel een beetje makkelijk en minder spannend. Ik begon te spelen met het idee om een Planet Ocean 42mm te zoeken. Even passen is niet te doen en eigenlijk is mijn voornemen om niet groter van 40mm te gaan. Maar ja, diverse bronnen zeggen dat het best kan op een smalle pols. Daarover gesproken, waarom dan geen Tudor Pelagos 2 liner?! Met het ETA uurwerk net iets compacter en wederom lof van smal bepolste trotse Pelagos eigenaren. Even geflirt met de Pelagos en toch een deal laten lopen door twijfels en rationaliteit.

Via diverse kanalen was ik al weken aan het zoeken, niet wetende wat ik met mezelf en mijn budget aan moest. Tot het moment dat ik een Seamaster Electric Blue tegen kwam! Dat was weer eens wat anders, hetzelfde, maar toch anders. Die gok wilde ik wel wagen dus een bod gedaan en enige tijd later had ik mijn Electric Blue in handen. Dat de originele doos erbij zat, is een mooie bijkomstigheid.

De blauwe plaat is werkelijk geweldig, dat had ik niet gedacht. De glanzende bezelinsert vond ik wat minder, maar de plaat en het draagcomfort maakt een hoop goed.

En toch kom je dan op een punt waar de Seamaster minder vaak gedragen werd en dat had alles te maken met die gepolijste insert. Het zal toch niet zo zijn dat deze ook weer moet vertrekken. Dan ga je Googlen naar een oplossing, Google weet alles. Ik dacht namelijk om de insert te gaan brushen. De makkelijkste oplossing, maar kon geen voorbeelden vinden online. En bij een eventuele verkoop wordt het er niet makkelijker van.

Totdat ik opeens stuitte op het ei van Columbus. Op Omega Forums zwerven er een aantal voorbeelden van de Electric Blue rond met een blauwe insert! Eureka! Dat is het! Verder onderzoeken wat er nodig is en hoe je er aan kan komen. De blauwe insert van de Seamaster James Bond past er perfect bij!
Alleen de insert wisselen zou mogelijk moeten zijn, maar ook de complete bezel is uit te wisselen. Maar losse originele Omega inserts zijn nauwelijks te vinden, er bestaan meer maagden op de Wallen. Aftermarket is een no go. Dus ik was veroordeeld tot het bestellen van een volledige bezel plus insert van de James Bond Seamaster. Dankzij het internet een onderdeelnummer kunnen vinden en ze zijn ‘grijs’ te koop, maar niet goedkoop. Via een servicecenter kon ik een complete bezel plus insert bestellen, op mijn risico, want het internet zegt wel dat het past, de realiteit kán anders zijn. Nog steeds niet goedkoop, maar wel goed.

Na weken wachten op de bezel was het moment eindelijk daar dat hij binnen was. Na wat logistieke beslommeringen was ook mijn Seamaster op dezelfde locatie. Binnen een dag geregeld, geplaatst, getest en betaald en later die week zou @HanDavinci mijn horloge ophalen zodat ik die bij de GTG van afgelopen zaterdag weer mee kon nemen. Nadeel is dat ik iets langer moest wachten, voordeel is dat jullie en ik kunnen genieten van enkele mooie foto’s die Han voor mij geschoten heeft! Nogmaals bedankt daarvoor.

Eindelijk dan de afronding van dit inmiddels onnodig lange verhaal, ik vind hem geweldig! Persoonlijk vind ik dat Omega hem zo zou moeten uitbrengen. Tijdens de GTG waren er ook veel lovende woorden voor deze ordinaire mod, want meer is het niet. Ik ben er erg blij mee en zie hem voorlopig niet meer vertrekken. En de andere onderdelen, die zijn gewoon weer mee naar huis gegaan. Niet dat ik ga terug wisselen, maar een eventuele nieuwe eigenaar heeft de keuze.

De foto’s op nato zijn met toestemming, maar onder protest.

144 likes

afbeelding

9 likes

Gezien de snelheid van de like en reply, kun je nooit de tekst gelezen hebben!

3 likes

Hence de gif! :joy:
En had al voorkennis he! Ik vind hem briljant en super mooi!! Mooier dan het origineel. Echt heel tof!!

3 likes

Dat is inderdaad een prima samenvatting!

1 like

Hij is absoluut fan-tas-tisch! Erg geslaagd…een beauty. :ok_hand:

1 like

Mooi stuk om te lezen Siedo. Ik vind hem mooi!
Heel veel draagplezier :+1:

2 likes

Mooi zeg! Heel tof zo :sunglasses:

1 like

Erg goed geslaagd! Echt een verbetering.

1 like

Prima upgrade Siedo. Veel plezier!

2 likes

Heel veel mooier zo!!

1 like

Ik heb de electric blue altijd de mooiste gevonden maar met de aanpassing geweldig mooi!:watch:

2 likes

Wauw wat een verbetering zo. En toch weer cool van Omega dat kennelijk het mogelijk is om meerdere generaties van kasten/bezels etc. uitwisselbaar zijn.

1 like

Mooi hoor! Met de nieuwe bezel veel meer in balans :ok_hand:t2:
En hoezo puristen? Origineel is toch voorhanden :crazy_face: :joy:

1 like

Wat gaaf! Ik heb die glimmende insert ook nooit zo begrepen maar met deze alu insert :ok_hand:

1 like

Erg mooi! Ik heb gek op deze 300 serie (heb momenteel de GMT, en had voorheen de Peter Blake.

Originaliteit vind ik altijd erg belangrijk, dus bij het lezen van de tekst had ik mijn bedenkingen :grin: maar na het zien van de eerste foto kan ik niet anders zeggen dan dat het prachtig is! Wat een uitstraling

1 like

Wat een geslaagde ombouw. Hmmm, ik was in dubio om de mijne te verkopen. Dat gaat hem dus niet worden.
Mag ik je een persoonlijk bericht sturen waar je de bezel vandaan hebt?

Ik heb de mijne even op blauw ledere gezet. Toont ook anders.

Groet, Edwin

4 likes

Geen idee of het bewust is. Het is in ieder geval niet overal bekend.

Niet iedereen kan een mod waarderen.

Ik hou ook van origineel dus Omega onderdelen is een must! Als ik makkelijk wilde had ik er een aftermarket insert van een paar tientjes ingedrukt.

Zeker, ik geef alleen geen garanties. :slight_smile:

2 likes

Heel gaaf :ok_hand:

1 like

Schitterend!! Zeer mooi en duidelijk geschreven🙂

1 like