De Omega van mijn vader

Wesselink en vreeker (w&v) is toch in alkmaar?

1 like

Je hebt gelijk, ik was in de war. Shit dat is ook een eindje weg zeg.

1 like

Restaureren en nieuw leven in blazen. Vintage band er op, lijkt mij onbetaalbaar temeer ook omdat het een horloge van je vader is geweest

3 likes

Er is al veel zinvols gezegd hierboven maar persoonlijk zou ik hem zo origineel mogelijk proberen te houden! Dus glas niet vervangen als de krasjes er niet uit te poetsen zijn(en een paar krassen/breukjes in het plexi mogen bij zo’n oud horloge) , de kast niet(!) laten polijsten, krassen zijn mooi imho en geven alleen maar karakter aan het horloge!

Succes met de keuzes!

Groet Erik

3 likes

Nice.
Alles is al gezegd, dus laat die ‘after’ nog eens voorbij komen (als je zus 'em laat gaan :wink: )

1 like

Als ie van mijn vader was geweest dan zou ik het uurwerk laten servicen en de rest gewoon zo laten.

Nieuwe perlon erop :slightly_smiling_face: en af en toe voorzichtig dragen.

Prachtige herinnering lijkt mij!!!

2 likes

Mooi bandje! Goed gevonden. En idd keurige, ingetogen, stijlvolle classic. Het lettertype van Constellation maakt hem net een tikje speels. :+1:

1 like

Are you kidding me? Nee man, prachtig. Ik heb de reacties boven mij nog niet gelezen, maar ik gok dat ik minstens de tiende zal zijn die zegt: ik wil ‘m wel van je overnemen. En dat is dan meteen een goede reden voor jou om daar niet op in te gaan :wink:

Service, nieuw glaasje & kroon, en rocken dat ding!

2 likes

Horloge met een geweldig verhaal, buiten dat het een zeer mooi model betreft. Ik zou deze volledig laten opknappen en met trots dragen!

2 likes

Exact dat! Onbetaalbaar zo’n herinnering!

3 likes

Dank voor alle adviezen en opmerkingen. Ik ben er inmiddels wel uit, ook na overleg met de rest van de familie, dat ik dit horloge ga laten opknappen en dragen. Het is toch ook het horloge van “ons pap” (ja, wij zijn van oorsprong zuiderlingen).

Wat ik me nog wel afvraag: nu, als vintage, maakt dit horloge best wel wat los op het forum. Ik kan me niet herinneren dat mijn vader speciale interesse in horloges had. Hij droeg alleen deze, altijd, op diezelfde perlon band die een spoor heeft achtergelaten op de kast. Ik zou hem dolgraag vragen hoe hij aan dit horloge is gekomen, of hij het heeft gekregen of gekocht, en indien dat laatste, waar heeft hij het gekocht. Maar hij is er niet meer. Was zo’n Omega Constellation in de jaren '60 ook al een vrij speciaal horloge? Of is die populariteit pas gekomen doordat het vintage werd? Wie weet dat?

3 likes

In de 1960s Ă©Ă©n van de duurste horloges in het Omega gamma. Stond toen gelijk aan topkwaliteit. Catalogusprijzen waren toen hoger dan die van de Speedmaster.

Dus ja, je vader zal best een aardige cent geinvesteerd hebben toen :wink:

2 likes

Ook in de jaren 60 was het een bijzonder horloge. De constellation lijn was in die tijd de toplijn van omega. Duurder dan speedmasters, seamasters en railmasters en ook duurder dan vergelijkbare rolexen.

Je zou, als je een serienummer hebt, een extract uit de archieven vannomega kunnen opvragen. kost iets van 150 euro en daar staat dan op wat de precieze productiedatum is en aan welke partij (importeur en land) het horloge door omega is uitgeleverd. Volgens mij staart er helaas niet veel meer info op zo’n uittreksel.

2 likes

Maar wel met grote nuance dat mooie/high-end horloges destijds relatief gezien een stuk goedkoper dan tegenwoordig. Een horloge was in de eerste plaats een tool, en goeie prijs/kwaliteit was belangrijk.

Omega’s zijn altijd al populair geweest en er zijn er een aardig aantal gemaakt door de jaren heen. Wel staat de verzamelwaarde tegenwoordig vaak los van de prijs (en kwaliteit) van horloges destijds. Een 60s Speedmaster kost nu een veelvoud van een 60s connie die destijds duurder waren.

2 likes

Is dat nou zo? Kwam hier op het forum laatst deze prijslijst tegen. 225 dollar in 1959 voor een stalen constellation met datum. Lijkt mij best een smak geld naar die tijd. Weet niet wat toen een modaal maandsalaris was


1 like

Je moet het vooral vergelijken met hoeveel andere horloges destijds kostte om een beeld te krijgen van de relatieve prijzen. Een nieuwe Connie is tegenwoordig een 30+x duurder dan een Swatch of instap Seiko 5 (gebasseerd op listprijzen)? Dat verschil was vroeger veel kleiner tussen een instap horloge en Connie. Rolex upt zn prijzen gemiddeld met 4% per jaar, dat is een stuk meer dan de stijging van de inflatie en welvaart.

Maar kostte in de jaren 50 een instaphorloge ook niet een tientje ofzo? Prijzen van toen vergelijken met prijzen van nu heeft denk ik niet zo veel zin. Je moet het relatief zien. 225 dollar was toen misschien ook wel 3 of 4 maandsalarissen (geen idee overigens).

Van wat ik lees is een median income voor mannen in 1958 4888$ en in 2017 52146$. Je kon destijds dus bijna 20 Connies per jaar kopen :grimacing: Tegenwoordig haal je de 10 niet eens denk ik (list price van een connie is toch wel 6000$ish?). Misschien ben je bekend met deze grafiek, gaat over Rolex maar zal bij Omega niet veel anders zijn

1 like

Daar zijn leuke websites voor, https://www.measuringworth.com/calculators/uscompare/ bijvoorbeeld.

Er is niet Ă©Ă©n antwoord op de vraag ‘hoeveel zou 225 USD in 1959 vandaag de dag zijn?’. De website legt ook uit waarom dat zo is. Maar omdat het hier om een commodity gaat (en niet om een dienst of project of zo) en de vraag over ‘maandsalarissen’ ging, kunnen we eenvoudigweg naar de income value kijken.

In dat geval staat een horloge van 225 USD kopen ongeveer gelijk aan vandaag de dag een horloge van 4570 USD kopen - ruwweg 20x zoveel dus. Het beste moderne equivalent van de stalen Connie uit '59 is misschien de stalen Globemaster Constellation uit '18 met een listprice van 7700 USD of zo.

Dus ja, lijkt verhoudingsgewijs toch wel wat duurder geworden te zijn. Maar het was toen ook al een heel duur horloge.

2 likes