De ouderlijke schatkamer

Ik was dit weekend bij de ouders, toen mijn vader met een oud erfstuk kwam aanzetten. Een oud zakhorloge. Het was aan hem gegeven als zijn eerste horloge. Er waren toen horlogebandhoudertjes aangemaakt, maar die zijn er inmiddels weer afgehaald.

Zie de voorkant.

En de achterkant. Aardig bewerkt.

De achterdeksel kan geopend worden. Daaronder zit nog een deksel met daarop de worden “Cylindre” en “6 rubis” gegraveerd. Inmiddels weet ik van andere posts op dit forum wat het betekent.

Ook dit deksel kan geopende worden en dan zie je het binnenwerk. De conditie is nog erg goed en het horloge loopt ook nog. Op het uurwerk is nog “swiss made” gegraveerd.Ik kan echter niets van een merk of door wie het gemaakt is vinden.


Volgens mijn vader is het horloge 150 jaar oud.
Zijn er hier vintage kenners die dit kunnen bevestigen?
Zijn er mensen die iets meer kunnen vertellen over merk of door wie het gemaakt zou kunnen zijn?

Michel

Een heel mooi zakhorloge, de kast is heel mooi bewerkt
Volgens mij van zilver,onder de kroon,aan de voorkant zie ik iets wat op een zilvermerk lijkt.
Dit merkje zal dan ook in het achterste dekseltje staan.
Soms kan je uit de zilvermerkjes ongeveer het bouwjaar halen en het land waar de kast is gemaakt vooral die uit Engeland,deze hebben een letter er bij staan.
Er bestaan websides over zilvermerkjes.
Op deze uurwerkjes staat vrijwel nooit een merk, alleen een serienummer en ze lijken allemaal sterk op mekaar.
Misschien dat een echte kenner er meer van weet.
Hier een leuk boek over zakhorloges, helaas in het Engels.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004002246427&Section=BOOK_EN.
Groet. Chris

Chris,

Bedankt voor je reactie. Ik zal het spoor van het merkje gaan volgen.

Toch mooi zo’n forum. Zoveel kennis in een digitale vergaarbak.

Michel